Studiu: Doar câteva minute în plus de somn pe noapte pot aduce beneficii surprinzătoare pentru sănătatea cardiovasculară

Somn / Foto: Arhivă
24 March 2026, 11:24 (actualizat 24 March 2026, 14:02)

Un nou studiu arată că dormitul cu 11 minute mai mult în fiecare noapte, 4,5 minute suplimentare de mers rapid și consumul a aproximativ 50 g de legume în plus pe zi pot reduce semnificativ riscul unei persoane de a suferi un infarct.

Cercetătorii au descoperit că aceste mici schimbări ar putea ajuta oamenii să evite evenimentele cardiovasculare majore, inclusiv atacurile de cord și accidentele vasculare cerebrale, cu aproximativ 10%. Mici schimbări de comportament sunt mai „realizabile și durabile”, a afirmat echipa de cercetare.

Studiul, publicat în European Journal of Preventive Cardiology, a fost realizat de experți din Australia, Chile și Brazilia, care au examinat datele a peste 53.000 de adulți de vârstă mijlocie din Marea Britanie care au participat la studiul Biobank.

Cercetătorii au analizat obiceiurile de somn și nivelul de activitate fizică pe baza datelor colectate de dispozitive portabile, precum ceasurile inteligente. De asemenea, participanții au raportat singuri obiceiurile lor alimentare.

Cercetătorii au constatat că 2.034 de evenimente cardiovasculare majore au avut loc pe parcursul unei perioade de urmărire de opt ani. Aceștia au reușit să identifice modul „optim” în care oamenii pot evita aceste incidente, incluzând o alimentație bună, opt până la nouă ore de somn pe noapte și cel puțin 42 de minute sau mai mult de activitate fizică moderată până la viguroasă în fiecare zi. Combinarea acestor măsuri duce la o reducere cu 57% a riscului de infarcturi și accidente vasculare cerebrale.

De asemenea, ei au identificat combinația clinico-relevantă de comportamente pe care oamenii o pot adopta pentru a-și reduce riscul, incluzând mai mult somn, o alimentație mai bună și mai multă activitate moderată până la viguroasă.

Conform site-ului NHS, activitatea moderată poate include mers rapid, dans, împinsul mașinii de tuns iarba, aerobic în apă și mersul pe bicicletă. Activitatea intensă include alergarea, înotul, săritul corzii și aerobic.

Dr. Nicholas Koemel, autorul principal al studiului și cercetător la University of Sydney, a declarat:
„Arătăm că combinarea unor schimbări mici în câteva domenii ale vieții noastre poate avea un impact pozitiv surprinzător asupra sănătății cardiovasculare. Aceasta este o veste foarte încurajatoare, deoarece efectuarea unor schimbări mici și combinate este probabil mai realizabilă și sustenabilă pentru majoritatea oamenilor, comparativ cu încercarea de a face modificări majore într-un singur comportament. Chiar și schimbările modeste în rutina noastră zilnică pot avea beneficii cardiovasculare și pot crea oportunități pentru alte schimbări pe termen lung. Aș încuraja oamenii să nu subestimeze importanța efectuării unei mici schimbări sau două în rutina zilnică, indiferent cât de mici ar părea acestea.”

Prof. Emmanuel Stamatakis, autor senior al studiului și profesor de activitate fizică și sănătate populațională la University of Sydney și Monash University, a spus: „Plănuim să dezvoltăm aceste descoperiri pentru a crea noi instrumente digitale care să sprijine oamenii în adoptarea schimbărilor pozitive de stil de viață și să stabilească obiceiuri sănătoase durabile. Acest lucru va implica o colaborare strânsă cu membrii comunității pentru a ne asigura că instrumentele sunt ușor de folosit și pot aborda barierele pe care le întâmpinăm cu toții în a face ajustări în rutina noastră zilnică.”

Comentând studiul, Emily McGrath, asistent medical senior cardiac la British Heart Foundation, a declarat: „Mulți dintre noi ne dorim să trăim mai sănătos, dar schimbările pot părea copleșitoare sau greu de integrat în rutina noastră aglomerată. Ceea ce este încurajator în acest studiu este că aceste schimbări nu trebuie să fie mari pentru a face diferența. Modificările mici – cum ar fi să dormi puțin mai mult, să adaugi câteva minute în plus de activitate în ziua ta sau să mănânci puțin mai multe legume – pot lucra împreună pentru a avea un impact pozitiv semnificativ asupra sănătății inimii tale. Știm că mișcarea regulată, somnul de calitate și o alimentație echilibrată sunt toate importante pentru bunăstarea noastră generală. Această cercetare evidențiază faptul că îmbunătățirea acestor obiceiuri în combinație, chiar și într-un mod modest, poate fi mai realizabilă și totuși să aducă beneficii reale. Cheia este să urmărești un stil de viață zilnic sănătos pe termen lung, pe care să îl poți menține.” Sursa: The Guardian

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite