Studiu: 80% dintre români și-au schimbat obiceiurile la cumpărături din cauza creșterii prețurilor

8 decembrie 2022, 15:42

Inflația ridicată împreună cu războiul din Ucraina vecină și cu acest nivel scăzut de siguranță financiară au un impact semnificativ asupra obiceiurilor de cumpărare a consumatorilor români.

Trei tendințe majore ale consumatorilor apar în această perioadă:

1. Creșterea prețurilor este principala preocupare a consumatorilor români, urmată de invazia Ucrainei, costurile de sănătate și șomajul. 84% dintre respondenți spun că prețurile sunt printre primele trei preocupări ale acestora, în timp ce două treimi spun că prețurile sunt principala lor preocupare.

2. Pesimismul consumatorilor continuă. Majoritatea respondenților se așteaptă ca prețurile produselor esențiale să crească în continuare în următoarele 12 luni. Generația X și babyboomerii sunt mai  afectați decât celelalte, deoarece consumatorii mai în vârstă sunt mai susceptibili de a avea venituri mai mici.

Cu toate acestea, toate generațiile resimt schimbarea pe plan financiar. Pentru a le ajunge bugetul, 80% dintre consumatori și-au schimbat comportamentele atunci când fac cumpărături pentru alimente și produse esențiale. Dintre aceștia, mai mult de trei sferturi au trecut la produse de uz casnic mai ieftine sau de marcă privată.

3. Consumatorii își schimbă activitatea, obiceiurile și mărcile de unde se aprovizionează în căutarea unui raport calitate-preț mai bun.

În ultimele 4 – 6 săptămâni, 1din 3 consumatori a schimbat magazinul pentru cumpărături de produse de bază. Atunci când cumpără produse de bază, consumatorii fac schimburi în toate categoriile, dar alcoolul și fructele/legumele proaspete sunt cel mai puțin afectate.

Aceste exemple se bazează pe datele de sondaj colectate în România în perioada noiembrie 2022.

(w380) Românii m

(w380) ÃŽncredere

Costurile și accesul la serviciile de sănătate reprezintă, de asemenea, o grijă, în timp ce milenialii (persoanele între 18 – 34 de ani) sunt deosebit de îngrijorați de șomaj și de siguranța locului de muncă. Aproape jumătate dintre români sunt îngrijorați de războiul din Ucraina, iar 56% dintre babyboomeri (55+ de ani) sunt îngrijorați de costul asistenței medicale.

Cu toate acestea, copiii și nepoții lor sunt mai susceptibili de a fi îngrijorați de piața muncii, 41% dintre mileniali alegând acest aspect ca principală preocupare.

(w380) Top 3 surs

Formatele de reduceri ale supermarketurilor și hipermarketurilor arată cea mai mare reziliență, deoarece consumatorii reduc cheltuielile pe toate planurile.

Aproape o treime dintre consumatori au schimbat comercianții în ultimele șase săptămâni. Cei care au făcut acest lucru au fost impulsionați de promisiunea unor prețuri mai bune, un  procent de 35%, și de economiile de benzină, cu un procent de 18%. Alți 22% au declarat că au schimbat comercianții pentru a obține un raport calitate-preț mai bun.

Discounterii beneficiază cel mai mult de pe urma loialității consumatorilor. Magazinele de format mare, cum ar fi supermarketurile și hipermarketurile, sunt din ce în ce mai atractive, deoarece consumatorii aleg prețul, în detrimentul confortului.

(w380) Consumator

 

 

 

Sursa: McKinsey&Company

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite

Cele mai citite pe aceeași temă