Două nopți consecutive de somn întrerupt îi pot face pe oameni să se simtă mai în vârstă, potrivit unui studiu

Studiu despre somn, insomnii / Foto: Arhivă
27 martie 2024, 09:56 (actualizat 27 martie 2024, 09:57)

Două nopți de somn întrerupt sunt suficiente pentru a-i face pe oameni să se simtă cu mulți ani mai bătrâni, potrivit cercetătorilor, care au afirmat că un somn stabil și odihnitor este un factor-cheie pentru a evita să ne simțim adevărata vârstă, potrivit The Guardian.

Psihologii suedezi au descoperit că, în medie, voluntarii s-au simțit cu peste patru ani mai bătrâni atunci când au fost restricționați la doar patru ore de somn timp de două nopți consecutive, unii dintre ei susținând că somnolența i-a făcut să se simtă cu zeci de ani mai bătrâni.

Contrariul a fost observat atunci când oamenilor li s-a permis să stea în pat timp de nouă ore, deși efectul a fost mai modest, participanții la studiu susținând că se simt în medie cu trei luni mai tineri decât vârsta lor reală după o odihnă amplă.

Efectele unui somn întrerupt

„Somnul are un impact major asupra vârstei la care te simți și nu este vorba doar de obiceiurile tale de somn pe termen lung”, a declarat Dr. Leonie Balter, psihoneuroimunolog la Institutul Karolinska din Stockholm și primul autor al studiului. „Chiar și atunci când dormiți mai puțin timp de doar două nopți, acest lucru are un impact real asupra modului în care vă simțiți”.

Dincolo de simpla senzație de decrepitudine, percepția de a fi cu mulți ani mai în vârstă poate afecta sănătatea oamenilor, a spus Balter, încurajând o alimentație nesănătoasă, reducând exercițiile fizice și făcându-i pe oameni mai puțin dispuși să socializeze și să se implice în experiențe noi.

Cercetătorii au efectuat două studii. În primul, 429 de persoane cu vârste cuprinse între 18 și 70 de ani au răspuns la întrebări privind vârsta la care se simțeau și în câte nopți, dacă a fost cazul, au dormit prost în ultima lună. Starea lor de somnolență a fost, de asemenea, evaluată în funcție de o scală standard folosită în cercetările de psihologie.

Pentru fiecare zi de somn deficitar, voluntarii s-au simțit în medie cu trei luni mai bătrâni, au constatat cercetătorii, în timp ce cei care nu au raportat nicio noapte neplăcută în luna precedentă s-au simțit în medie cu aproape șase ani mai tineri decât vârsta lor reală. Cu toate acestea, nu a fost clar dacă somnul necorespunzător i-a făcut pe oameni să se simtă mai bătrâni sau invers.

În cel de-al doilea studiu, cercetătorii au chestionat 186 de voluntari cu vârste cuprinse între 18 și 46 de ani asupra vârstei pe care o simțeau după două nopți de somn abundent, în care au stat în pat timp de nouă ore în fiecare noapte, și două nopți în care au dormit doar patru ore pe noapte. După două nopți de somn restricționat, participanții s-au simțit în medie cu 4,44 ani mai bătrâni decât atunci când au avut parte de somn abundent. Senzația de îmbătrânire a fost legată, în mod nesurprinzător, de faptul că se simțeau mai somnoroși.

„Dacă vreți să vă simțiți tineri, cel mai important lucru este să vă protejați somnul”, a spus Balter.

Somnul neodihnitor poate avea efecte pe termen lung

Scriind în Proceedings of the Royal Society B, psihologii descriu diferențe în răspunsurile oamenilor în fața pierderii somnului, în funcție de faptul că aceștia sunt persoane matinale, care se trezesc și se culcă devreme, sau persoane nocturne, care se trezesc târziu și se culcă târziu. De obicei, cei din categoria celor de seară se simțeau mai bătrâni decât vârsta lor reală chiar și după ce dormeau din belșug, dar cei din categoria celor de dimineață au fost loviți mai tare în ceea ce privește vârsta pe care o simțeau atunci când somnul le era perturbat.

Balter spune că rezultatele, dacă se confirmă, ar putea fi folosite în mod util. „Este important să ne dăm seama cât de maleabilă este vârsta subiectivă”, a spus ea. „Dacă îi putem face pe oameni să se simtă mai tineri, aceștia ar putea avea beneficiile asociate, cum ar fi faptul că sunt mai dispuși să accepte noi experiențe și să fie activi din punct de vedere social și fizic”.

Dr. Serena Sabatini, psiholog la Universitatea din Surrey, care nu a fost implicată în studiu, a numit rezultatele „promițătoare”, dar a spus că investigarea dacă acestea se mențin la persoanele în vârstă ar trebui să fie o prioritate pentru cercetările viitoare.

„Un alt lucru important de luat în considerare în cercetările viitoare este o explorare a acestor mecanisme în timp”, a adăugat ea. „Acest studiu ne spune că o noapte proastă de somn poate avea un impact asupra modului în care ne simțim a doua zi, dar care sunt efectele cumulative ale unui somn prost timp de luni și ani de zile?”.

Dr. Iuliana Hartescu, lector senior de psihologie la Universitatea Loughborough, care nu a fost implicată în studiu, a declarat că o calitate insuficientă sau slabă a somnului este importantă pentru comportamentele legate de stilul de viață care afectează în cele din urmă sănătatea pe termen lung.

„Somnul este un comportament modificabil care are un efect imediat și vizibil asupra sănătății”, a spus ea. „Efectele unei alimentații sărace și ale unei activități fizice scăzute durează ceva timp pentru a fi observate. Efectul unei nopți de somn prost este imediat și influențează toate celelalte comportamente legate de stilul de viață timp de 24 de ore.”

Activitatea fizică reduce problemele cu somnul

În cadrul unei lucrări separate, un studiu de 10 ani efectuat pe mai mult de 4.000 de europeni a constatat că cei care făceau în mod constant exerciții fizice de două-trei ori pe săptămână erau semnificativ mai puțin predispuși să sufere de insomnie decât persoanele inactive și mai capabili să înregistreze cele șase până la nouă ore de somn recomandate în fiecare noapte.

Echipa internațională de cercetători a analizat chestionarele persoanelor înscrise în ancheta comunitară europeană privind sănătatea respiratorie cu privire la obiceiurile lor de a face exerciții fizice, cât de bine și cât timp au dormit și cât de somnoroși s-au simțit în timpul zilei. Voluntarii din 21 de locații din nouă țări au fost urmăriți timp de un deceniu.

Cei care făceau exerciții fizice de două sau mai multe ori pe săptămână, timp de cel puțin o oră pe săptămână, aveau cu 42% mai puține șanse de a avea probleme în a adormi decât persoanele inactive, potrivit studiului, și cu 55% mai multe șanse de a fi „persoane cu somn normal”, care au avut parte de o cantitate sănătoasă de somn în fiecare noapte.

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite