Atenţie la reclamele de tip deepfake! Autorităţile caută soluţii pentru blocarea falsurilor
S-au înmulțit reclamele de tip deepfake de pe platformele de socializare în care oficiali români sau alte persoane cunoscute par să promită românilor îmbogățire rapidă. Clipurile trucate îi distrează pe unii, dar pe alţii chiar îi păcăleşte. Specialiştii avertizează că într-un an cu mai multe rânduri de alegeri votul unor români ar putea fi influenţat prin astfel de falsuri, aşa cum s-a întâmplat deja în alte ţări.
Acesta este un exemplu de trucare a imaginii şi a mesajului unui demnitar român. În cazul de faţă ministrul Energiei, Sebastian Burduja, care a şi depus plângere la Parchet.
Prin intermediul unor astfel de mesaje care par autentice unele persoane sunt convinse să acceseze un link.
Cei care realizează asemenea montaje prin tehnologia deepfake se bazează pe lipsa de atenţie a oamenilor care nu numai ca urmăresc videoclipurile, dar le şi distribuie.
În Slovacia, în toamna trecută, un candidat al opoziţiei a pierdut alegerile după ce pe reţelele de socializare a fost postat un clip în care părea să vorbească despre fraudarea votului. Până la blocarea clipului, acesta a fost văzut de mulţi alegători care apoi nu l-au mai votat pe politician.
Pentru că şi la noi vor fi anul acesta alegeri, autorităţile îşi pun serios problema dezvoltării de instrumente prin care să blocheze falsurile.
Legea va face distincţie între cei care realizează clipuri anunţate că sunt un pamflet şi cei care vor fi dovediţi că au urmărit alte scopuri.