Uniunea Europeană introduce, de astăzi, noi tarife pentru mașinile electrice importate din China

31 octombrie 2024, 07:46

Industria auto europeană se luptă din greu să supravieţuiască. În Germania se vorbeşte despre închideri de fabrici, în timp ce şi alţi producători se luptă din greu cu concurenţa companiilor chineze. De astăzi însă, totul se poate schimba.

Uniunea Europeană introduce, începând de astăzi, noi tarife pentru mașinile electrice importate din China, cu majorări semnificative pentru fiecare producător în parte.

Noile taxe variază între 7,8% și 35,3%, pe lângă tariful standard de 10% aplicat importurilor auto în blocul european. Aceste măsuri vin în urma unei investigații derulate timp de un an de Comisia Europeană, care susține că producătorii chinezi beneficiază de subvenții masive ce permit vânzarea vehiculelor electrice la prețuri semnificativ mai mici decât cele fabricate în UE.

Tarifele sunt destinate să combată ceea ce UE consideră a fi practici neloiale ale Chinei, acuzând sprijinul guvernamental prin finanțări preferențiale și acces la resurse la prețuri reduse. Producătorii chinezi, care au o capacitate de producție excedentară de trei milioane de vehicule electrice pe an, au intrat pe piața europeană cu prețuri cu 20% mai mici decât mașinile similare fabricate în Europa.

Această tendință a dus la o creștere a cotei de piață a mărcilor chineze în UE de la sub 1% în 2019 la 8% în prezent, iar prognozele indică o posibilă dublare până în 2025.

Reacția Chinei la această decizie nu a întârziat. Beijingul a acuzat UE de protecționism economic și a lansat investigații cu privire la importurile de produse europene precum brandy, lactate și carne de porc. De asemenea, China a contestat aceste măsuri la Organizația Mondială a Comerțului (OMC), amplificând tensiunile comerciale dintre cele două părți.

În interiorul blocului european, măsurile au generat reacții împărțite. Germania, principalul exportator auto din UE, a votat împotriva tarifelor, temându-se de o ripostă care ar afecta exporturile sale de vehicule pe benzină cu motoare mari către China. În contrast, Franța a susținut cu fermitate tarifele, apreciind necesitatea unui comerț echitabil.

Deși Comisia Europeană a avut numeroase runde de negocieri tehnice cu oficialii chinezi, încercând să stabilească posibile prețuri minime pentru importuri, diferențele rămân semnificative. Impactul tarifelor asupra prețurilor finale pentru consumatori rămâne de urmărit, întrucât unii producători ar putea încerca să absoarbă parțial aceste costuri.

Noile tarife aduc o intensificare a relațiilor comerciale tensionate dintre UE și China și ridică întrebări privind viitorul pieței auto europene în contextul unui mediu economic global tot mai concurențial.

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite