Studiu: Anumite zone din jurul viitoarelor linii de metrou prezintă vulnerabilităţi. Piaţa Unirii, printre perimetrele sensibile

Anumite zone din jurul traseelor de metrou M4 şi M5, dar şi în zona Piaţa Unirii din Capitală, ce urmează să fie sub-traversate de infrastructura de transport, prezintă deformări importante, relevă un studiu realizat de o companie de tehnologii de instrumentare şi monitorizare a riscurilor structurale şi geotehnice.
Cel mai recent studiu din satelit realizat de Sixense arată care sunt zonele sensibile asociate infrastructurii subterane a oraşului Bucureşti. Mai exact, cartierele şi zonele ce urmează să fie sub-traversate de liniile de metrou aflate în dezvoltare, M5 şi M4, prezintă deformări de până la +15 mm în ultimul an. De asemenea, o altă zonă considerată sensibilă în Capitală este şi Piaţa Unirii, arată studiul realizat în perioada aprilie 2023 – octombrie 2024.
Studiul a fost realizat prin măsurarea a peste 2,6 milioane de puncte şi a vizat în mod special zonele şi cartierele aflate în proximitatea viitoarelor proiecte de infrastructură de transport subteran din Bucureşti, cum ar fi: M4 (Gara de Nord – Gara Progresul), M5 (tronson Eroilor – Piaţa Iancului) sau M7 (Voluntari – Bragadiru), precum şi Piaţa Unirii, ca nod important în care se întâlnesc mai multe magistrale de metrou importante ale Capitalei, dar şi ca zonă ce urmează a fi reabilitată de autorităţile publice, în urma mai multor expertize tehnice.
Studiul arată că zone importante din proximitatea sau de la intersecţia viitoarelor magistrale M5 şi M4 prezintă deformări semnificative. Printre acestea, se numără cartiere ca Eroilor, Berceni, Colentina sau Giuleşti. În acelaşi timp, în cazul zonei Piaţa Unirii, au putut fi observate chiar deformări diferenţiale.
„Ne-am propus realizarea studiului curent pentru a evidenţia importanţa acestui instrument de analiză, esenţial în dezvoltarea infrastructurii urbane subterane. Studiul satelitar indică zone sensibile ce necesită monitorizare atentă atât în timpul execuţiei lucrărilor, cât şi ulterior, în faza de exploatare, pentru a garanta că noile dezvoltări nu pun în pericol mediul construit din proximitate şi, bineînţeles, pentru a preveni orice incidente sau accidente care ar putea afecta zona de influenţă”, a explicat Mariana Garştea, director general Sixense România, iniţiator al studiului.
Potrivit acesteia, analiza atentă a cauzelor acestor deformări este esenţială şi nu trebuie să fie subiectul unor interpretări eronate sau concluzii pripite.
„Ceea ce contează este ca autorităţile şi dezvoltatorii de infrastructură să aibă acces la informaţii precise, necesare pentru luarea deciziilor responsabile şi proactive. Lipsa unor date clare despre impactul asupra mediului construit poate genera conflicte juridice, riscuri operaţionale şi, cel mai grav, pericole pentru comunităţi. Prin acest demers, ne propunem să oferim o abordare echilibrată, demonstrând că există soluţii viabile pentru dezvoltarea unei infrastructuri sigure şi sustenabile, bazate pe cunoaşterea detaliată a stării de fapt şi a sănătăţii structurale a patrimoniului construit”, a mai spus Mariana Garştea.
Studiul realizat de către Sixense România, împreună cu Sixense Satellite, divizia specializată în măsurători din satelit din cadrul Sixense Group, reprezintă cea mai complexă analiză posibilă pe mediul construit din Capitală şi este realizat în baza singurei tehnologii de la ora actuală care poate accesa retroactiv informaţii despre mişcările pământului şi ale patrimoniului deja existent, prin suprapunerea imaginilor din satelit.
Mai exact, cercetarea a fost realizată pe întreaga suprafaţă a Bucureştiului, prin măsurarea a peste 2.681.778 puncte şi captarea de imagini cu ajutorului satelitului COSMO-SkyMed, în perioada aprilie 2023 – octombrie 2024. Această tehnologie presupune folosirea imaginilor InSar (Interferometric Synthetic Aperture Radar) captate de satelitul COSMO-SkyMed care orbitează în jurul Pământului şi care colectează date despre valoarea deformărilor acumulate în timp.
Imaginile astfel obţinute sunt apoi procesate cu ajutorul Atlas, soluţie dezvoltată de către Sixense Group, iar studiul este disponibil prin intermediul platformei digitale Beyond Monitoring, într-un format uşor de înţeles şi de folosit pentru toţi factorii-cheie care au nevoie de ele: de la gestionari de infrastructură până la dezvoltatori sau autorităţi publice.
Aceste studii din satelit sunt esenţiale în proiectele majore de infrastructură rutieră şi feroviară, deoarece permit identificarea tuturor zonelor vulnerabile de pe infrastructura existentă a unei autostrăzi şi a zonelor vulnerabile de la suprafaţă, în mediul urban, pe durata construirii unui proiect de infrastructură subterană, în aşa fel încât să nu existe riscul unor accidente cum ar fi surpările sau alunecările de teren.
O analiză similară realizată în 2021 de către companie a relevat încă de atunci deplasări semnificative ale solului în zone precum Republica, Militari, Berceni şi Colentina.
Sixense România oferă tehnologii de instrumentare şi monitorizare a riscurilor structurale şi geotehnice asociate şantierelor, precum şi inginerie specializată pentru diagnosticarea, protecţia şi întreţinerea activelor (asset management) şi platforme informatice digitale. Sixense România este prezent de peste 14 ani pe piaţa locală şi face parte din Sixense Group, lider mondial în domeniu.
Printre proiectele din portofoliul companiei se numără: Prima secţiune – Linia de Metrou 5 Bucureşti, Tunelele Daneş şi Sighişoara, Lot 3 Autostrada Lugoj-Deva, Linia de metrou 4 Bucureşti, Pod nou Agigea, Stadionul Naţional de Rugby Arcul de Triumf, Stadionul de fotbal Steaua, Pod Târnava, Pod Ulmeni, Neo Floreasca Lake, Aviaţiei Tower, The Light, Millo 6, Tandem, Sema Park, Ţiriac Tower, Ana Tower, Green Court C ş.a.
Compania este şi membru co-fondator al Asociaţiei Profesionale de Monitorizare Geotehnică şi Structurală (APMGS).
Sursa: Agerpres