Sistemul garanție-returnare, reciclare cu mizerie şi mirosuri pestilenţiale. Imagini surprinse de echipa Știrilor TVR
Sistemul de garanție-returnare pentru ambalaje are și urmări mai puțin plăcute pentru consumatori. În multe centre, zonele în care sunt amplasate aparatele au devenit focare de mizerie și de mirosuri neplăcute. Cei care răspund de aceste aspecte sunt comercianții, spun reprezentanții RetuRO. Pentru a vă arăta care este realitatea din teren, o echipă a Știrilor TVR a vizitat astăzi mai multe puncte de reciclare.
La un centru de reciclare operat de un mare lanț de magazine, echipa Știrilor TVR a găsit pet-uri și ambalaje aruncate la întâmplare, îmbibate cu lichide urât mirositoare. Și nu este singurul în care a găsit acest peisaj.
Pe lângă lipsa curățeniei, un alt lucru care îi deranjează pe cei care reciclează este faptul că aparatele se blochează sau că nu sunt golite la timp.
Dragoş Porojnicu, jurnalist TVR: Într-un răspuns pentru Știrile TVR, reprezentanții ReturRo spun că aspectele care țin de funcționarea și igiena aparatelor de colectare sunt în sarcina comercianților care le-au achiziționat și care le operează.
Oficialii RetuRo au mai precizat că nu au posibilitatea de a interveni în funcționarea și igiena acestor automate de colectare a ambalajelor și că îndrumă consumatorii să se adreseze reprezentanților centrelor comerciale.
La rândul lor, reprezentannii Asociației Retailerilor pentru Mediu au transmis că infrastructura din magazinele membre ale asociației nu poate compensa lipsa echipamentelor de colectare din alte rețele comerciale.
În plus, RetuRO nu rambursează costurile aferente containerelor sau instalării acestora și nu ridică la timp sacii plini cu ambalaje colectate, mai spun comercianții.
George Bădescu, director executiv, Asociaţia Marilor Reţele Comerciale din România – AMRCR: Acest sistem a început să funcționeze și am putea spune că este puțin victima propriului succes, pentru că aderența consumatorului este foarte mare și poate că și din punct de vedere tehnologic performanțele acestor aparate nu au fost cele anticipate.
Raul Pop, specialist în gestionarea deşeurilor: Acolo unde este mizerie, este evident că cel care administrează locul trebuie să aibă grijă de el. În ceea ce privește blocarea aparatelor, sunt situații în care aparatul este plin. Sunt situații când el nu poate citi pe etichetă.
Mircea Fechet, ministrul Mediului: Țin să precizez românilor și comercianților faptul că aceste ambalaje nu trebuie duse în mod obligatoriu la supermarket-uri sau la punctele de colectare automată. Aceste ambalaje se pot returna la orice magazin care vinde băuturi.
În primele 8 luni de lansarea programului, au fost returnate peste 860 de milioane de ambalaje SGR, arată statisticile oficiale.