De la începutul anului şi până acum, poliţele RCA s-au scumpit cu 60%, ca efect al faptului că suntem campionii Europei la accidente rutiere
Nota de plată: peste 10.000 de euro. Este despăgubirea plătită în baza poliţei RCA doar pentru unul din cele peste 400.000 de accidente care au loc, în fiecare an, pe şoselele din România. Suntem pe primul loc în Europa la acest capitol şi de aceea decontarea pagubelor este printre cele mai scumpe din Europa Centrală şi de Est.
Pentru fiecare accident, asiguratorii din România plătesc, în medie, în baza polițelor RCA, despăgubiri de peste 2.000 de euro, cu aproape 30% mai mult decât în Polonia şi cu 7% mai mult decât în Croația.
Asta se reflectă direct în primele plătite, deşi preţul unei poliţe de asigurare de răspundere civilă auto este plafonat până în octombrie 2023.
Un şofer de 42 de ani, care are permis de aproape 2 decenii, timp în care nu a avut niciun accident şi conduce o maşină care are un motor cu o capacitate cilindrică de 1.8 şi îşi încheie, astăzi, o asigurare valabilă pentru un an, trebuie să plătească aproape 900 de lei, la cel mai ieftin asigurator din piaţă. Cu peste 300 de lei mai mult decât la începutul anului.
Mădălin Roşu, preşedinte BAAR: Singurul element care poate duce la scăderea primelor de asigurare ar fi un pachet larg de măsuri, care să vizeze scăderea numărului de accidente.
Reprezentanţii service-urilor auto spun că decidenţii vor să modifice şi modul în care se stabilesc daunele.
Dan Barbu, preşedinte ASSAI: Ar vrea să oblige service-ul să nu mai poată repara maşina decât într-o relaţie constractuală cu asiguratorul. Înseamnă să îţi impună, pe de o parte, tarife.
Sub cel al pieţei, ceea ce ar duce ca o parte din costuri să fie suportată chiar de către şoferul păgubit, mai susţin reprezentanţii service-urilor auto.
Există semnale că RCA ar putea scădea din octombrie.
Ştefan Prigoreanu, preşedinte PRBAR: Vor exista noi intrări pe piaţă de noi jucători, noi asiguratori pe segmentul RCA, care evident sub presiunea concurenţei vor ţine preţurile puţin mai jos.
Una dintre marile cauze ale creșterilor de tarife la RCA de la noi din ţară este și falimentul unor mari jucători din piață. Cel mai recent a fost cazul companiei bulgărești Euroins. Peste 120.000 de cereri de plată au fost depuse de către şoferii care aveau poliţe valabile în momentul declarării falimentului, iar Fondul de Garantare a Asiguraților a plătit, până acum, peste 11 milioane de lei către creditorii Euroins.