Protest al taximetriștilor, în Piața Constituției din București. Ei acuză concurența neloială a firmelor de transport alternativ și spun că vor intra în greva foamei, dacă nu le sunt soluţionate revendicările

26 februarie 2024, 09:29 (actualizat 26 februarie 2024, 19:27)

Peste 1.300 de taximetriști s-au adunat la protest, luni dimineaţă, în Piața Constituției din București. Ei spun că firmele de ride-sharing le fac concurenţă neloială. Nu este o problemă nouă, dar autoritățile nu au reușit să găsească o soluție care să împace pe toată lumea, deși a fost înființat un grup de lucru care să facă modificări legislative. În replică, reprezentații companiilor de ride-sharing spun că sunt de acord cu liberalizarea pieței. Dar contestă măsurile propuse de taximetriști, pe motiv că i-ar scoate din piață.

Piața Constituției din Capitală era lunia după-amiază plină cu mașini de taxi, deși la ora 14.00 trebuia să se încheie protestul. Au fost inițial 800 de mașini din mai multe județe, apoi numărul a depășit 1.300, după ce s-au alăturat și taximetriștii din Capitală.

Au fost foarte puțini șoferi care au părăsit piața. Cei mai mulți șoferi au decis să rămână. Au luat hotărârea să plătească parcarea, astfel încât să aibă inclusiv un temei legal pentru care staționează. Taximetriștii sunt nemulțumiți că încă nu au fost primiți la negocieri.

Taximetriştii vor intra în greva foamei, dacă nu le sunt soluţionate revendicările după cele trei zile de protest, a declarat preşedintele Asociaţiei Naţionale a Patronatului Operatorilor de Transport în Regim de Taxi (ANPOTRT), Remus Nedelcu.

„Noi încă aşteptăm invitaţia premierului sau să ne viziteze dânsul aici în Piaţă (Piaţa Constituţiei – n. r.) astăzi, dacă nu, mâine, dacă nu, poimâine. Avem trei zile de protest. Dacă în aceste trei zile nu se rezolvă nimic, colegii noştri din toată ţara au de gând să facă greva foamei la Guvern şi la fiecare prefectură de judeţ, la nivel naţional, ca să audă o Europă întreagă că la noi nu se vrea reglementarea, aşa cum s-a întâmplat în majoritatea ţărilor din Europa…Aşteptăm să ne cheme cineva, să stăm de vorbă, să spunem oamenilor noştri din toată ţara că se va reglementa acest OG 49 (OUG 49/2019 privind activităţile de transport alternativ cu autoturism şi conducător auto – n. r.). Sperăm să rezolve”, a spus Remus Nedelcu, potrivit Agepres.

Întrebat dacă greva foamei nu este o măsură extremă, el a declarat că „taximetria este în prag de colaps”, iar dacă nu se face acum ceva „în toamnă nu o să mai aveţi cu cine sta de vorbă în domeniul taximetriei”.

Ioan Pugna, purtător de cuvânt ANPOTRT: Taximetria e pe avarii din cauza lipsei de predictibilitate economică. Este la un nivel critic. (…) Noi nu cerem interzicerea acestui serviciu, cerem limitarea, pe același principii cu care este limitat serviciul de taximetrie. Cerem limitarea acestui tip de serviciu pe aceleași considerente de protejare a calității aerului. Trăim în orașe poluate. Traficul e așa cum este în București. (…) Serviciul de taximetrie e limitat pe niște principii foarte clare, iar pe aceleași principii trebuie să fie reglementat și serviciul de transport alternativ.

Nemulțumiri și revendicări

Protestatarii își doresc să fie limitat numărul de copii conforme, acele documente în baza cărora șoferii pot practica transportul alternativ de persoane. Taximetriștii ar dori ca acest număr de copii conforme, de autorizații pentru transportul alternativ de persoane, să fie limitat la jumătate în comparație cu autorizațiile de taxi.

Mai mult decât atât, taximetriștii își doresc ca șoferii care realizează transportul alternativ de persoane să o poată face doar dacă sunt proprietari pe mașina respectivă și nu în baza unui contract de închiriere.

De asemenea, protestatarii vor să fie eliminat tariful dinamic, care le face o concurență neloială, în condițiile în care tarifele lor sunt aprobate de către primării și nu pot fi modificate în funcție de condițiile de trafic sau starea vremii.

Patronatele din domeniul taximetriei mai doresc ca firmele de ride-sharing să fie înregistrate, să aibe filiale înscrise în țară la Registrul Comerțului, astfel încât să plătească taxe în România.

Taximetriștii spun că au autorizație și vor protesta în Piața Constituției timp de trei zile. Ei cer și o întâlnire cu premierul Marcel Ciolacu, fiind nevoie, spun șoferii, de o ordonanță de urgență care să modifice legea din 2019, care reglementează serviciile de transport alternativ.

Ce spun companiile de ride-sharing

În replică, reprezentații companiilor de ride-sharing susțin că măsurile propuse de taximetriști îi scot din piață.

Cătălin Codreanu, preşedinte, Coaliţia pentru Economie Digitală: Noi suntem de acord cu liberalizarea pieței. Taximetriștii trebuie să beneficieze de condiții egale. Însă acest lucru nu se obține prin închiderea transportului alternative, pentru ca toată lumea să meargă cu taxiul.

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite

Cele mai citite pe aceeași temă