Ministrul Digitalizării, la TVR: Când i se cere o ștampilă sau o copie după buletin și legea spune clar că e interzis, cetățeanul trebuie să-i atragă atenția funcționarului că încalcă legea
Ministrul Digitalizării spune că de multe ori nu legea este problema, ci implementarea ei și arată că, deși există o lege care interzice dosarul cu șină și copia după buletin, acestea sunt cerute de unele autorități: „Uneori, nu legea este problema, ci implementarea. Împreună cu George Duță am semnat o lege care a interzis copia după buletin, practic a interzis dosarul cu șină. În practică, sunt în continuare autorități centrale care cer copii după acte pe care deja le au – semnate, ștampilate.”
Burduja subliniază că mentalitățile trebuie schimbate, iar oamenii trebuie să cunoască legea și să atragă atenția funcționarilor când o încalcă: „E și o chestiune de mentalitate, lucrurile nu se pot schimba de azi pe mâine, pentru că și cetățenii, toți românii trebuie să ceară astfel de soluții. În momentul în care li se cere o ștampilă sau o copie după buletin și legea spune clar că nu ai nevoie, este interzis statului să le mai ceară, noi, ca cetățeni trebuie să reacționăm și să-i spunem acelui funcționar: Ai grijă că încalci legea!”
Ministrul Inovației și Digitalizării dă asigurări că, într-un an, va fi gata un proiect prin care cetățenii se vor putea autentifica în relațiile cu orice serviciu public „la fel de simplu cum o fac astăzi în raport cu cu o bancă”: „Lucrăm acum la asta, e un proiect în implementare și avem șanse ca până într-un an de zile să fie finalizat. Ce înseamnă asta pentru omul de rând? Înseamnă că în raport cu orice serviciu public al statului, online, că vorbim de ghiseul.ro, că vorbim de spațiul privat virtual de la ANAF, că vorbim de site-urile unor primării, se vor putea autentifica la fel de simplu cum o fac astăzi în raport cu cu o bancă. Și anume, cu aplicație, cu recunoaștere facială și cu cartea de identitate, existând practic un software în spate care va compara poza, datele de pe cartea de identitate cu trăsăturile noastre.”
Burduja spune că sunt semne bune și la Poșta Română și dă exemple de proiecte de modernizare și digitalizare care vor ajuta cetățeanul: „Sunt multe de făcut și la Poșta Română, e o companie mare, strategică a statului român, cea mai mare rețea la nivel național, dar sunt semne foarte bune. Acum o lună și jumătate au lansat primul ghișeu digital integral, automatizat, în care poți să mergi și este un produs românesc, este o inovare românească, te duci și-ți rezolvi absolut toate problemele printr-o mașinărie. … Dacă mergeți la oficiul de pe Calea Dorobanți acolo este pilotul, dar el se va extinde. De asemenea, Poșta cumpără 3000 de cutii digitale și așa cum astăzi un furnizor privat unde mergem și ne luăm, pe timpul nostru, când putem noi, nu depindem de nimeni, coletul, așa și cu Poșta Română vom putea să luăm coletul din tot felul de puncte din țară.”