Cu entuziasm, la şcoală, doar în clasele mici. Motivația scade la elevii mari, confirmă și studiile recente
Când sunt mici, elevii iubesc școala. Vor să învețe, să își facă prieteni, chiar și să facă teme. Însă entuziasmul se diluează pe măsură ce cresc. Odată ajunși în clasele mari, simt presiunea examenelor, a notelor, iar școala începe să li se pară prea monotonă și cu prea multă teorie. Motivația pentru școală scade în clasele mari, o confirmă și studii recente făcute în rândul elevilor.
La pregătitoare și la clasa I, bobocii vin cu emoţii, dar şi cu un munte de entuziasm. Vor să înveţe, ba chiar aşteaptă să primească primele teme. Vor să se simtă mari şi independenţi.
Cu cât cresc, şcoala se complică. Temele încep să le ocupe tot mai mult din timpul liber, iar presiunea Evaluării Naţionale începe să se simtă.
La liceu, entuziasmul se pierde aproape cu totul. Elevii se simt tot mai stresați și, cel mai adesea, teama de Bacalaureat este cea care îi obligă să fie atenţi la ore. Învaţă mai ales la materiile la care vor da examen şi asta după o programă veche de peste 20 de ani.
Promisiunile vechi ale Ministerului Educaţiei de a regândi modul în care elevii învață la liceu nu s-au concretizat încă.
Daniela Bobu, profesor pentru învăţământul primar, Colegiul Naţional Costache Negri, Galaţi: Motivația descrește pe măsură ce vârsta copilului crește. Cred că trebuie să abordăm altfel copilul zilelor noastre. Cred că tactul pedagogic e important, dar nu e suficient.
Și datele statistice arată că elevii își pierd entuziasmul pentru scoală pe măsură ce cresc.
Un studiu recent al World Vision România arată că, după clasa a VII-a, jumătate dintre copii se declară doar moderat sau deloc motivați să învețe.