Comerţul online creşte puternic în zonele rurale. România, sub media U.E. la puterea de cumpărare

4 iunie 2025, 20:44 (actualizat 4 iunie 2025, 20:54)

Românii cumpără tot mai des de pe internet. Datele unui mare retailer online de la noi din ţară arată că un client plasează, în medie, 9 comenzi pe an. Astfel, comerţul online a crescut cu 10 procente. Iar cel mai mult au crescut comenzile din zonele rurale. Au făcut cumpărături pe internet chiar şi clienţi din aşezări cu doar câteva zeci de locuitori. Cum e posibil? Cu ajutorul Inteligenţei Artificiale.

Dacă în urmă cu câţiva ani achiziţiile online erau în cea mai mare parte făcute din marile oraşe ale României, în ultimul an, trendul s-a schimbat.

Vânzările unui mare retailer online arată că cei care locuiesc în mediul rural, chiar în localităţi cu până la 150 de persoane, au ales să comande de pe internet.

Irina Pencea, general manager al unui mare retailer online: În momentul în care ne uităm la o localitate de 60 de locuitori, ne imaginăm că soluțiile pentru ei nu sunt sigur foarte multe, adică probabil că ajung greu să aibă acces la o gamă de produse la care cineva dintr-un oraș are acces foarte ușor.

E încă o dovadă că suntem mai conectați la mediul online decât ne-am putut închipui. Dar şi că Inteligenţa Artificială e mult mai prezentă în obiceiurile noastre.

Pentru că aceste creşteri sunt explicate şi prin faptul că AI-ul este o parte integrantă a platformelor. Investiţiile făcute în integrarea inteligenţei artificiale îşi arată deja efectele, pentru că algoritmii îi ajută pe clienţi să descopere produsele de care au nevoie. Astfel au fost generate 16,6% din totalul comenzilor plasate pe platformele retailerului.

Tudor Manea, CEO-ul retailerului online: Dau un exemplu, eu am vrut să îmi cumpăr o centrală, nu știu nimic și ca să pot să fac o achiziție corectă ar trebui să mă duc într-un magazin să discut cu un consultant. Dar nu mai e nevoie să fac asta, pot să vorbesc cu un agent AI care să îmi explice ce e important și pot să fac achiziţia full online.

În 2024, puterea de cumpărare a României a înregistrat o creștere, însă am rămas mult sub media europeană. Chiar şi aşa, analiştii economici spun că datele retailerului arată mai degabă un nou obicei de consum.

Radu Cioban, analist economic: Dacă ne uităm la nivelul total, nu cred că avem o creștere a puterii de cumpărare. S-au dezvoltat foarte mult platformele de tip marketplace, prin care, din comoditate, foarte mulți dintre cetățenii României comandă multe dintre produse direct online.

Date din octombrie anul trecut arată că puterea de cumpărare în România a crescut de la 7 440 la 9099 de euro, dar sunt diferențe mari între Capitală, marile orașe și restul țării.

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite