Cerere tot mai mare de piloți. Cursurile de formare costă, dar răsplata e pe măsură. Zi de antrenament la școala de aviație

7 aprilie 2024, 08:05 (actualizat 7 aprilie 2024, 08:17)

Cerul a devenit tot mai aglomerat! Anul acesta are toate șansele să fie unul record pentru industria aeronautică. Dar există și o condiție necesară: mai mulți piloţi, însoţitori de bord, controlori de trafic, tehnicieni aeronautici sau dispeceri de zbor. Astfel, şcolile de pregătire pentru acest tip de meserii sunt tot mai căutate, iar investiţia, semnificativă, se poate recupera în câteva luni de la obţinerea atestatului.

Suntem la Dubrovnic, dimineaţa, într-o dimineaţă de primăvară, pista 11. Vremea este bună şi avem setată aeronava să plecăm spre Aeroportul Otopeni.

În realitate, suntem într-un simulator identic cu ceea ce întâlnim în cabina unui avion Boeing. Este locul unde se antrenează cei care vor să devină piloţi, la o şcoală de profil.

Cererea pentru o astfel de pregătire este tot mai mare, în condițiile în care numărul de pasageri creşte de la o lună la alta, iar companiile aeriene au nevoie de personal.

Vlad Stoian, pilot instructor: Ştim exact cu ce masă decolăm, ce carburant avem la bord, astfel încât aeronava să seteze principalele viteze pe care le vom avea mai departe afişate pe display.

Se caută nu doar de piloţi, ci şi de controlori de trafic, tehnicieni aeronautici, dispeceri de zbor sau însoţitori de bord.

Ștefan Martinescu, director şcoală de aviaţie: Dacă înainte de pandemie se anunţa că e nevoie de piloţi, după pandemie o să fie iar un flux maxim şi o cerinţă foarte mare de personal aeronautic.

La şcoala de aviaţie, piloţii învaţă să aterizeze în situaţii de urgenţă, însoţitorii de bord sunt puşi în faţa celor mai extreme scenarii, cum ar fi stingerea incendiilor ce pot apărea la bordul aeronavei.

Ileana Vaudasigan, instructor însoţitori de bord: Fiecare persoană este învăţată de la cum zboară o aeronavă, legislaţie, cursuri de prim ajutor. La final există un exerciţiu practic pentru amerizarea pe apă.

Drumul de la şcoala de aviaţie civilă până la manşa sau bordul unui avion comercial este lung.

Piloţii fac mii de ore de teorie şi practică în simulator, iar însoţitorii de bord petrec sute de ore antrenându-se să facă faţă situaţiilor neobişnuite care pot apărea în timpul zborului.

Şi Andreea a trecut prin această pregătire acum 5 ani. A învăţat cum să stingă incendii, să facă manevre de resuscitare, dar primul zbor nu a fost lipsit de emoţii.

Asta este prima poză de la primul meu zbor. Aici am fost în Franţa. Aici, seara eram în Italia.

Andreea Fried, însoţitoare de bord: Mi-aş fi dori foarte mult să am timp mai mult să stau, să explorez zona, din păcate job-ul nu ne permite. (…) Odată intrată în lumea aviaţiei, nu mai vreau să ies de aici.

Cursurile de formare ca pilot de linie, însoţitor de bord sau personal tehnic pentru aeronave costă de la 1.200 de euro şi depășesc 24.000 de euro.

Însă investiția poate fi recuperatã rapid. Salariile acestor angajați sunt de la câteva zeci, la câteva sute de mii de euro pe an, în funcţie de pregătire și de compania pentru care aleg să muncească.

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite