Autostrăzi, drumuri expres și cale ferată de mare viteză. Prioritățile majore din transporturi ale Guvernului Bolojan

Guvernul condus de Ilie Bolojan a anunțat prioritizarea sectorului rutier în Programul de Guvernare 2025–2028, vizând finalizarea proiectelor aflate în derulare și lansarea rapidă a unor șantiere majore.
Documentul de guvernare menționează explicit că vor fi prioritizate următoarele loturi importante:
- A1 Sibiu–Pitești și Lugoj–Deva;
- A0 Centura București și conexiuni radiale;
- A7 Ploiești–Pașcani;
- A3 Târgu Mureș–Cluj–Oradea;
- A8 Unirii: Târgu Mureș–Iași–Ungheni;
- A4 Sud – Alternativa Techirghiol;
- A6 Craiova–Lugoj cu ramificație spre Târgu Jiu;
- Drumuri expres: Craiova–Pitești, Arad–Oradea, Bacău–Piatra Neamț, Focșani–Brăila;
- Legătura Râmnicu Vâlcea–A1 (modernizare DN + drum expres).
Potrivit declarațiilor oficiale, aceste autostrăzi vor fi finalizate „în regim fulger”. Guvernul se angajează la o reorganizare a structurii CNAIR și a companiilor din subordinea Ministerului Transporturilor, reducerea personalului și eficientizarea bugetelor pentru a evita întârzierile și depășirile de costuri.
Investiții în sectorul feroviar
- Magistrale prioritare:
- Predeal–Brașov–Sighișoara–Simeria–Deva–Arad
- Arad–Timișoara–Caransebeș–Craiova–București
- Cluj–Oradea–Episcopia Bihor
- Giurgiu–Videle, Constanța–Mangalia
- Studiu pentru calea ferată de mare viteză București–Cluj–Budapesta;
- Îmbunătățirea conexiunii feroviare în Portul Constanța;
- Modernizarea stațiilor de cale ferată și conectarea zonelor agricole la rețeaua feroviară.
Material rulant
- Peste 100 de trenuri electrice noi,
- 70 de locomotive și 140 de vagoane noi sau modernizate,
- Obiectiv: fiecare reședință de județ conectată prin cale ferată electrificată până în 2028.
Proiecte prioritare pentru Metrou
- M6: Aeroport Otopeni–1 Mai
- M4: Gara de Nord–Gara Progresul
- M5: Eroilor–Iancului–Pantelimon
- Extinderea magistralelor în zone metropolitane și reabilitarea celor existente.
Sectorul aerian
- Construirea unui nou terminal la Aeroportul „Henri Coandă”;
- Dezvoltarea terminalelor cargo pentru transport aerian.
Infrastructura navală
- Decolmatarea Dunării (România–Bulgaria) pentru navigabilitate sporită;
- Parteneriate între MTI, autoritățile navale și locale pentru proiecte de investiții.
Proiecte europene: Via Carpathia & Rail-2-Sea
Premierul desemnat Ilie Bolojan a reconfirmat solidaritatea României cu proiectele majore pan-europene: Via Carpathia, o conexiune nord–sud prin România, și Rail-2-Sea, care va lega portul Constanța de Gdansk printr-o cale ferată multimodală. Cele două coridoare au prioritate strategică, cu contractări planificate pentru aproape 200 km de autostradă în România.
Specialiștii estimează că efectele acestor proiecte se vor extinde dincolo de infrastructură: A7 și A0 vor crește accesibilitatea în noile zone rezidențiale, stimulând cererea imobiliară și dezvoltarea metropolitană în jurul Capitalei și în zona Moldovei.
Guvernul Bolojan se angajează la:
- reorganizarea CNAIR și a companiilor de stat;
- audit, eficientizare și digitalizare;
- restructurarea personalului și eliminarea subvențiilor ineficiente din transporturi.
Prin aceste măsuri ambițioase, se urmărește nu doar construirea de autostrăzi, ci și o transformare fundamentală a infrastructurii românești, cu efecte directe asupra mobilității, economiei și calității vieții.
În concluzie, Ilie Bolojan mizează pe infrastructura rutieră și feroviară ca pilon al „stabilității economice și dezvoltării durabile” – o abordare strategică ce ar putea marca o schimbare majoră în dezvoltarea țării.
