Aeroporturi multe, zboruri puține. Deși numărul pasagerilor a crescut, România are încă terminale pustii

Când vorbim despre călătorii, automat ne gândim la aeroporturi, poate la un croissant dacă avem escală și speram să prindem un loc cu spațiu extra la picioare. Au trecut anii pandemiei, când avioanele au rămas la sol, iar acum e forfotă mare prin toate aeroporturile lumii.
Unii se gândesc de unde să ia avionul pentru că aeroportul din orașul lor este doar pe hârtie și față de pandemie, când totul era pustiu, nu s-a schimbat nimic.
Care au fost cele mai aglomerate aeroporturi
Este clar că principala poartă de intrare în România este aeroportul din Otopeni. În 2023 pe acolo au trecut aproape 15 milioane de pasageri. Al doilea loc aglomerat a fost aeroportul din Cluj, dar la mare distanță de cel de lângă Capitală, cu 3,24 milioane de pasageri, iar pe locul 3 se afla Iașiul, cu 2,33 milioane de persoane care au zburat din zona Moldovei.
Ținând cont că numărul pasagerilor a crescut destul de mult. Calculele Asociației Aeroporturilor din România arată că în 2023 au fost peste 24 de milioane de pasageri care s-au plimbat prin țara noastră. Dacă ne raportăm la 2019, anul de dinaintea pandemiei, creșterea este de aproape 6%, însă dacă facem comparația cu 2022, atunci creșterea este de peste 17%.
Aeroporturi fără trafic
Totuși nu peste tot este aglomerat, nu va gândiți la asta. La coada clasamentului, adică acele aeroporturi care au avut sub 100 de mii de pasageri, se afla Maramureș, Brașov, Băneasa, Satu Mare, Arad și Tulcea.
Pe aeroportul internațional Maramureș e liniște și pace. E un zbor intern și unul extern, dar nu e activitate în fiecare zi. De exemplu ultimul zbor trebuia să aibă loc luni, dar s-a anulat. Mai e unul programat azi.
La Brașov zboară o singură companie, o zi da, una ba, momentan în Germania și Marea Britanie.
Nici la Satu Mare nu e cine știe ce aglomerație. Sunt cam 3 zboruri pe săptămână, marți, miercuri și sâmbătă, din care unul este zbor intern.
Site-ul aeroportului Arad arată foarte frumos, scrie că a fost modernizat, are un terminal nou, are șase ghișee de check în, dar nu zboară nimeni în această perioadă.
Din presa locală aflăm că doar vara sunt câteva zboruri charter și în rest poate câteva avioane cu marfa. Deci pe site nu există nici măcar buton pentru orarul de zbor.
Transportul de marfa pe cale aeriană
Și dacă ne bucurăm că avem mai mulți pasageri, să știți că la transportul de marfa pe cale aeriană nu stam așa bine.
În anul 2023 pe aeroporturile din România au fost transportate 50.786 tone de marfă, comparativ cu 53.877 în anul 2022, deci o scădere cu 5,7%. (Otopeni, Cluj, Timișoara și Constanta au fost aeroporturile pe care au ajuns cele ai multe aeronave cargo.)