Sustenabilitatea în modă. Consumerismul creează adicție

25 octombrie 2023, 10:27

Ce înseamnă până la urmă o garderobă sustenabilă? Pe scurt: calitate în detrimentul cantității. Asta nu înseamnă neapărat că este greșit să ai multe haine. Mai degrabă, este vorba de a cumpăra haine într-un mod deștept, astfel încât să le poți purta în cât mai multe moduri, pentru cât mai multe ocazii și, poate mai ales, pentru cât mai mult timp. Mă refer aici și la calitatea unui articol vestimentar, dar și la factorul de a fi „la modă” indiferent că suntem în 2023 sau în 2030.

În momentul de față este parcă din ce în ce mai greu să identifici aceste haine „nemuritoare”, deoarece fast fashion-ul câștigă din ce în ce mai mult teren și aduce un flux enorm și constant de haine pe rafturile magazinelor. Până la urmă, cu asta se ocupă. Obiectivul principal al fast-fashion-ului este de a aduce cele mai noi tendințe pe piață, cât mai rapid și la preț accesibil pentru consumatori.

Astfel, aceste tendințe iau cu asalt lumea modei. Nu că nu ar fi existat până acum, dar jucătorii din industria de fast-fashion, precum Zara, H&M sau Pretty Little Thing au excelat în a le specula și în a ține în priză clienții, dar și obiceiul lor de a cumpăra cât mai mult. Mai nou, unii dintre marii retaileri excelează în a livra colecții noi de haine la fiecare două săptămâni. O analiză de piață realizată de compania McKinsey susține că sunt companii care au scos, în ultimii ani, nici mai mult, nici mai puțin de 24 de colecții, cu 500 de piese noi pe săptămână. Este o situație de producție în masă, asta dacă stăm să ne gândim că, acum ceva vreme, aveam colecții sezoniere, în niciun caz aproape săptămânale. Nu doar în rândul brandurile accesibile se întâmplă acest lucru. Și în domeniul modei de lux există această direcție de a pune la raft din ce în ce mai multe colecții, dar aceasta este o altă discuție.

Un alt studiu face referire la impactul emoțional pe care îl are această invazie constantă de haine noi, care, până la urmă, alimentează sentimentul că nu avem suficiente haine, că nu avem cu ce să ne îmbrăcăm. Un grup de cercetători de la universități prestigioase din China și UK au concluzionat că moda sustenabilă poate spori bunăstarea consumatorilor. Și, dacă stăm să ne gândim, are sens. Până la urmă, cu toții, dar în special cu toatele, am trecut prin problematica „M-au mai văzut în hainele acestea o dată. Am nevoie de ceva nou!”. În special când este vorba de un eveniment. „Nu pot purta o rochie de două ori”. Este o școală de gândire de care ne tot lovim.

Ce nu ar trebui totuși să lipsească din garderoba unei doamne, a explicat, la Telejurnal Matinal, Simona Naciadis, designer vestimentar.

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite