„România bananieră educaţional”. Profilul elevilor care renunță să mai dea examenele finale. Măsurile Ministerului Educației
Prezența elevilor la cursuri va fi monitorizată mai atent, cei din anii terminali și care au medii mici vor beneficia de ore suplimentare, iar profesorii vor fi consiliați pentru a face cursurile mai atractive. Prin astfel de măsuri vrea Ministerul Educației să aducă la examene un număr mare de elevi care au de gând să renunțe. În premieră, oficialii au făcut rapoarte de cercetare şi au aflat de ce mulţi dintre elevi nu susţin examenele.
În 2023, la examenul de Evaluare naţională au lipsit aproape 15.000 de elevi. La Bacalaureat n-au mai ajuns 11.000 de absolvenţi dintre cei aproape 140.000 înscrişi. În plus, pe parcursul anilor de liceu, zeci de mii de liceeni renunţă la școală.
În premieră, Ministerul Educaţiei a analizat cauzele și a realizat profilul acestor elevi.
Diana Dumitrașcu, jurnalist TVR: „Potrivit cercetării, elevul care a lipsit de la Evaluarea naţională trăieşte în comunităţi defavorizate, provine din familii monoparentale sau disfuncţionale, cu nivel socioeconomic, ocupaţional şi educaţional scăzut. Nu e interesat de şcoală, nu are perspective pentru continuarea studiilor şi munceşte de timpuriu. În plus, e marginalizat în comunitatea şcolară.”
Studiul arată că elevii de liceu care au urmat cursurile în mediul rural au mai multe motive pentru care nu s-au înscris în vară la Bacalaureat.
În cazul elevilor care aleg să renunţe la diploma de Bacalaureat sau care amână acest examen e vorba în primul rând de parcurs şcolar problematic, de lacune educaţionale, lipsa sprijinului familiei, canalizarea tuturor eforturilor pentru rezolvarea chestiunilor socio-economice, dar şi nevoia de a-şi găsi cât mai rapid un loc de muncă.
Potrivit cercetării, puţini elevi iau în calcul să meargă la şcoli postliceale și, pe termen lung, să obţină diploma de Bacalaureat.
Marian Staș, expert în educaţie: „Ambele seturi de profiluri – şi pentru Evaluarea naţională, şi pentru Bacalaureat – dau în fapt o realitate foarte dură, şi anume România bananieră educaţional. (…) Discrepanţa uriaşă şi consistenţa din ce în ce mai mare a lucrurilor negative din zonele defavorizate în raport cu performanţe, mă rog, normale sau peste normale în zonele celelalte mai hărăzite din punct de vedere economico-social.”
Ministerul Educaţiei a transmis inspectoratelor măsuri pe care școlile și liceele să le pună în aplicare. Printre acestea, monitorizarea prezenței la școală, prevenirea și combaterea abandonului școlar, dar și programe de învățare remedială pentru elevii din anii terminali, cu medii generale sub 7.