Producătorii de mașini ar putea renunța la ecranele tactile de la bord în favoarea comenzilor fizice

Vehiculele din Marea Britanie ar putea reveni la butoanele fizice pentru funcțiile de bază ca urmare a faptului că inspectorii de siguranță caută metode pentru a-i determina pe șoferi să nu mai acorde atenție sporită ecranelor tactile, notează GB News.
Euro NCAP, reperul european în materie de siguranță auto, a declarat că, din 2026, vor fi introduse noi recomandări pentru a transfera funcțiile cheie ale vehicului de pe ecranul tactil la comutatoarele fizice.
Demersul se pliază pe cerințele producătorilor de automobile care vând în Europa, ale căror mașini trebuie să aibă butoane fizice pentru ca anumite acțiuni din timpul șofatului să primească cele mai înalte cote de siguranță.
Din ianuarie 2026, semnalizările, luminile de avarie, ștergătoarele de parbriz, claxoanele și orice alte caracteristici cheie de siguranță care se aflau tabloul de bord al anumitor mașini vor trebui controlate prin intermediul manetelor sau butoanelor fizice.
CITEȘTE ȘI: Studiu: Mașinile maro și cele galbene au parte cel mai des de accidente
Atâta timp cât vehiculul îndeplinește celelalte cerințe de siguranță, autoritatea de reglementare îi va acorda cel mai înalt rating Euro NCAP .
Acest lucru este deosebit de important, deoarece companiile și șoferii folosesc aceste evaluări atunci când decid care vehicul se potrivește cel mai bine nevoilor lor.
CITEȘTE ȘI: Mașinile electrice, mai puțin fiabile decât cele clasice
Matthew Avery, director de dezvoltare strategică la Euro NCAP, a declarat: „Utilizarea excesivă a ecranelor tactile este o problemă la nivel de industrie.”
„Aproape fiecare producător de autovehicule mută comenzile cheie pe ecranele tactile centrale, obligându-i astfel pe șoferi să-și ia ochii de la drum. Crește astfel riscul de accidente din cauza distragerii atenției.
„Noile teste Euro NCAP care vor avea loc în 2026 vor încuraja producătorii să folosească modalitățile separate de control fizic asupra funcțiilor de bază într-o manieră intuitivă, limitând astfel timpul în care concentrarea vizuală asupra drumului ar scădea și promovând, prin urmare, o conducere mai sigură.”
Deși regulile privind ecranul tactil nu sunt obligatorii pentru producătorii de vehicule, riscul de a pierde puncte Euro NCAP poate avea un impact asupra deciziilor pe care le vor lua în următorii ani.
În 2020, Laboratorul Britanic de Cercetare a Transporturilor a realizat un studiu care analizează impactul pe care îl au ecranele din mașini asupra performanței conducătorului auto și timpilor de reacție ai acestuia.
Studiul a vizat în mod special sistemele Android Auto și Apple CarPlay, dar și alte tipuri de ecrane tactile.
Rezultatele au arătat că timpul de reacție al șoferilor care folosesc astfel de ecrane tactile s-a diminuat până la 57%.
Android Auto este un sistem care reflectă ecranul de pornire al unui dispozitiv mobil și oferă șoferului acces la comenzi vocale pentru a efectua diverse sarcini.
Aceasta include acces hands-free la apeluri și mesaje prin intermediul „Hey Google” sau „OK Google”, dar poate fi folosit și pentru a naviga pe internet sau pentru a asculta muzică și podcasturi.
Apple CarPlay este un produs similar care permite mașinilor să se conecteze la iPhone-uri și oferă șoferilor acces la alte aplicații, cum ar fi aplicațiile audio, de mesagerie și de voce.
De asemenea, permite controlul altor aplicații precum cele care arată locuri de parcare, stații de încărcare a vehiculelor electrice sau de alimentare cu combustibil etc.