Cel mai mare pod peste Dunăre, deschis circulației. Klaus Iohannis: Infrastructura de transport trebuie să rămână prioritatea zero. Ne dorim cu toții o Românie mai conectată, cu drumuri mai bune, mai multe și mai sigure

6 iulie 2023, 07:23

După 5 ani și jumătate de lucrări, podul peste Dunăre de la Brăila este deschis circulației.

În timpul săptămânii, mașinile pot circula de la 08.00 până la 21.00, iar sâmbăta și duminica și pe timp de noapte.

Podul are aproximativ 2 km lungime și, cu o viteză de 70km/h, poate fi traversat în două minute.

Timp de 5 ani nu se va plăti nicio taxă de pod, spune ministrul Transporturilor.

Lucrarea a fost făcută cu fonduri europene.

Podul a costat în jur de 500 de milioane de euro și este una dintre cele mai importante legături dintre Muntenia, Moldova și Dobrogea.

Datorită podului de la Brăila se reduc timpii de traversare a Dunării. Până acum, fluviul se trecea doar cu bacul, la Galați sau la Brăila.

 

La ceremonie au participat preşedintele Klaus Iohannis, preşedintele Senatului, Nicolae Ciucă, premierul Marcel Ciolacu, dar şi ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Sorin Grindeanu.

Sorin Grindeanu a deschis ceremonia de inaugurare a podului

„Astăzi trăim un moment special pentru infrastructura din România. În 2017 puţini credeau în reuşita acestui proiect. Iată că la șase ani distanţă suntem aici împreună să deschidem circulaţia pe acest pod care leagă cele trei regiuni istorice. Este un pod pe care l-aş numi un pod al speranţei, un pod al unirii, al speranţelor pentru toţii românii, pe care şi le-au pus locuitorii în această lucrare de infrastructură unică în România şi în sud estul Europei”, a spus ministrul Transporturilor.

Iohannis: Podul peste Dunăre – o nouă dovadă că şi în România se pot duce la capăt proiecte majore de infrastructură

Preşedintele Klaus Iohannis a declarat, joi, că podul suspendat peste Dunăre care leagă judeţele Brăila şi Tulcea este cea mai amplă construcţie ridicată în România în ultimele trei decenii, arătând că este o nouă dovadă că şi în România pot fi duse la capăt proiecte majore de infrastructură.

Ne dorim cu toții o Românie mai conectată, cu drumuri mai bune, mai multe și mai sigure”, a spus președintele Klaus Iohannis.

Țara noastră are acces la un volum semnificativ de fonduri europene, iar o proporție semnificativă din aceste sume este alocată dezvoltării infrastructurii de transport. Ne dorim cu toții o Românie mai conectată, cu drumuri mai multe, mai bune și mai sigure, a spus Klaus Iohannis.

Infrastructura de transport are un potențial imens de stimulare a dezvoltării economice și de creștere a calității vieții, îndeosebi pentru comunitățile locale. Conectarea la coridoarele majore de transport, fluidizarea traficului intern și facilitarea traficului de tranzit internațional au avut dintotdeauna un puternic efect de antrenare asupra economiilor și comunităților locale.  Atragerea de investiții competitive, adaptate specificului de dezvoltare local, crearea de locuri de muncă mai multe și mai bine plătite sunt doar câteva avantaje de care, în situația de față, județele Tulcea și Brăila se vor bucura în perioada următoare, prin finalizarea acestui proiect, a mai spus președintele României.

Președintele a subliniat importanța atragerii fondurilor europene și a transmis că infrastructura de transport trebuie să rămână prioritatea zero.

Este lăudabil obiectivul unei absorbții integrale a acestor fonduri, însă ar fi utilă acordarea unei mai mari atenții și finanțărilor complementare. Atragerea de capital privat sau valorificarea unor oportunități oferite de instrumente precum Fondul de Investiții al celor 3 Mări pot completa cu succes resursele deja existente și pot accelera ritmul modernizării. Infrastructura de transport trebuie să rămână prioritatea zero a oricărui Guvern, dar și a autorităților locale, pentru că numai așa putem beneficia de investiții mai mari, mai performante și putem reduce din decalajele regionale mari existente azi în România, a declarat Klaus Iohannis.

Președintele statului a făcut referire și la numărul mare de accidente înregistrate în România si a spus că își dorește ca în următorii ani statisticile privind numărul de accidente rutiere să se schimbe semnificativ în bine.

Nu este un secret pentru nimeni că suntem, de ani buni, în fruntea clasamentelor europene la aceste statistici negre. Iar alături de educația rutieră și comportamentul în trafic, o contribuție semnificativă la îmbunătățirea actualei situații o are și calitatea infrastructurii rutiere. Podul care intră astăzi în circulație reprezintă un prim pas, deosebit de important, în atingerea unor obiective privind conectivitatea, fluidizarea traficului de tranzit și siguranța rutieră. Acest proiect reprezintă, totodată, măsura unei bune cooperări, deopotrivă naționale și internaționale, a arătat Klaus Iohannis.

Ciolacu: Acest pod devine azi un proiect reuşit al României, un model de investiţie publică majoră cu un uriaş efect de multiplicare

Premierul a adăugat că podul suspendat de la Brăila reprezintă un exemplu al muncii în echipă, al cooperării internaţionale.

Podul suspendat pe care ne aflăm este un exemplu în multe privinţe. Este un exemplu al muncii în echipă, al cooperării internaţionale într-o lume modernă şi plină de provocări. Un consorţiu italo-japonez a lucrat cot la cot cu zeci de subcontractori români. Firmele noastre au participat cu sute de oameni şi mii de maşini, utilaje, macarale şi tehnologie diversificată. Este şi un model de investiţie publică majoră cu un uriaş efect de multiplicare. Cele 500 de milioane de euro investite în pod s-au întors, în mare parte, în economia românească – mai ales în această regiune. Beneficiare sunt familiile a mii de angajaţi de la companii din judeţe precum Brăila, Tulcea şi Galaţi, care au lucrat şi lucrează încă la finalizarea întregului obiectiv. Aceşti bani alimentează de 4 ani economia locală. Aceşti bani au însemnat, cu siguranţă, zeci de mii de vise transformate în realitate în viaţa de zi cu zi a unor copii, a unor părinţi şi chiar a unor bunici„, a mai declarat Ciolacu.

El a punctat faptul că acest obiectiv de infrastructură reprezintă, în egală măsură, şi un simbol al patriotismului economic, principiu pus la baza programului de guvernare.

„Deschiderea acestui pod aduce o serie de beneficii importante pentru întreaga zonă. Cel mai clar şi direct este economia de timp şi de carburant pentru transporturile rutiere, adică posibilitatea ca transportatorii români să poată fi mai competitivi. Pe termen lung, se prefigurează o mult mai intensă activitate în Zona Liberă Brăila, care deja începe să ia avânt prin investiţii importante. Iar asta înseamnă apariţia a noi locuri de muncă, adică un plus de dezvoltare economică şi prosperitate. Este o legătură esenţială între sud-estul României şi Tulcea, respectiv Delta Dunării, care va creşte considerabil numărul turiştilor ce pot ajunge acum cu ajutorul acestui pod, fără a mai apela la varianta bacului”,
a arătat Ciolacu.

Premierul a transmis că podul suspendat peste Dunăre reprezintă şi un prim pilon la un proiect fundamental al statului român, acela de a fi un actor-cheie în procesul de reconstrucţie al Ucrainei.

Şeful Executivului şi-a încheiat discursul exprimându-şi speranţa că autorităţile române vor reuşi să finalizeze pe viitor şi alte proiecte importante de infrastructură publică în următorul an şi jumătate.

Pentru mine şi colegii mei, este un prilej de mândrie şi cred că asta trebuie să însemne pentru toţi românii. Un proiect început de prietenul meu, fost premier, azi europarlamentar, Mihai Tudose şi accelerat la maxim de alt prieten, tot fost premier, azi ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu. Acest pod devine azi un proiect reuşit al României. Un proiect pentru care toţi cei care au muncit aici merită felicitaţi – şi fac asta din toată inima, fiindcă pandemia şi războiul din Ucraina i-au întârziat, e drept, dar nu i-au putut bloca. Este un pas important şi sunt ferm convins că vor urma şi alţii în următorul an şi jumătate. Sper, mai ales acum, când ne-am strâns atât de mulţi demnitari, văzând amploarea acestui proiect, sper să vedem şi latura mai puţin de mândrie, faptul că astfel de obiective s-au realizat mult prea puţin, ţinând cont de aşteptările românilor. De aceea, sper să fac parte şi să conduc Guvernul care construieşte”, a mai declarat Ciolacu.

Podul suspendat peste Dunăre de la Brăila reprezintă un model de investiţie publică majoră cu un uriaş efect de multiplicare, dar şi un mesaj simbol prin care România transmite Europei şi lumii întregi că-şi poate construi destinul ca o naţiune europeană puternică şi mândră, a declarat, joi, prim-ministrul Marcel Ciolacu.

Sunt onorat să celebrăm astăzi munca serioasă şi de bună calitate. Prin inaugurarea acestui pod spectaculos, România transmite Europei şi lumii întregi un mesaj clar. Iar acest mesaj este că vrem, ştim şi mai ales putem să ne construim destinul ca o naţiune europeană puternică şi mândră”, a afirmat Marcel Ciolacu.

Adina Vălean: Această nouă conexiune de transport va avea un impact pozitiv pentru regiunile Dobrogea și Moldova

Prezentă la inaugurarea podului, Adina Vălean, comisarul pentru transporturi, a declarat: Podul de la Brăila, unul dintre cele mai mari și mai sofisticate tehnic din Europa, este un proiect de succes atât pentru România, cât și pentru Uniunea Europeană. Această nouă conexiune de transport va duce la dezvoltarea economică în comunitățile din vecinătate și va avea un impact pozitiv pentru regiunile Dobrogea și Moldova. În plus, podul are o importanță sporită în contextul geopolitic actual, al războiului din Ucraina. Creșterea capacității infrastructurii din regiunea Dunării este vitală pentru a îmbunătăți securitatea la nivelul Uniunii Europene și pentru a asigura transportul mărfurilor care tranzitează România dinspre și înspre Ucraina și Republica Moldova.

Ciucă: Podul peste Dunăre de la Brăila – motiv de mândrie naţională

Preşedintele Senatului, liberalul Nicolae Ciucă, a afirmat, joi, la inaugurarea podului suspendat peste Dunăre de la Brăila, că acest obiectiv reprezintă cel mai important proiect românesc de infrastructură de după 1989, „un motiv de mândrie naţională”.

„Avem, astăzi, şansa să păşim pe cel mai mare pod suspendat din România şi al treilea din Europa, aşa cum ne-a plăcut de fiecare dată să vorbim despre acest obiectiv de infrastructură mare. Este cel mai complex şi cel mai important proiect românesc de infrastructură de după 1989. S-au investitit aici multe resurse, s-a muncit mult şi iată că a ieşit un lucru trainic. (…) Este un motiv de mândrie naţională, România reia, cu sprijinul Uniunii din care face parte, obiceiul proiectelor de mare anvergură care nu rămân la sertar. Toţi cei implicaţi am demonstrat împreună că România poate construi serios, eficient şi chiar spectaculos cu eforturile populaţiei ţării şi cu sprijinul concetăţenilor europeni. Pe lângă energia fiecărui om care a lucrat la proiect, sunt puse, aici, în această lucrare, 20.000 de tone de oţel pentru 86 de tronsoane de tablier. Acestea au fost furnizate de Combinatul din Galaţi, iar construcţia segmentelor a fost realizată la Brăila. Avem, astfel, un exemplu excelent de colaborare regională, cu sprijin european, pentru un proiect de mare utilitate în zona Dunării de Jos”, a spus Ciucă.

__________________________

Ulterior, circulaţia va fi deschisă pe pod de la ora 13.00. Pe timpul nopții vor fi restricții de circulație pentru demontarea macaralelor.

Secretarul de stat în Ministerul Transporturilor Irinel Ionel Scrioşteanu a precizat, miercuri, că „nu se plăteşte taxă de trecere a podului în primii 5 ani”.

Lungimea totală a podului este de 1.974,3 metri; înălţimea turnurilor este de aproximativ 193 metri de la partea superioară a fundaţiei, iar podul are 3 deschideri.

Lungimea totală a drumurilor (inclusiv podul) este de 23,413 km şi cuprinde două secţiuni: drumul principal Brăila – Jijila, cu o lungime 19,095 km, şi drumul de legătură cu DN22 Smârdan – Măcin, în lungime de 4,328 km.

Potrivit secretarului de stat de la Transporturi, podul suspendat peste Dunăre este proiectat să aibă o durată de viaţă de 120 ani şi are un centru de monitorizare şi control care va înregistra permanent starea obiectivului, prin cei 50 de senzori instalaţi pe pod în punctele esenţiale.

Secretarul de stat în Ministerul Transporturilor a mai spus că, deşi podul este prevăzut cu trotuare, nu va fi deschis circulaţiei pietonale publice, trotuarele urmând să fie folosite strict pentru mentenanţă.

În prima etapă, traficul rutier va fi deschis pe relaţia parţială, cu descărcare în judeţul Tulcea pe drumul până la Măcin (etapa I), urmând ulterior ca varianta până la Jijila (etapa II) să fie finalizată cât mai repede.

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite