Planul președintelui brazilian Lula de a majora taxele pentru mii de bogați și de a scuti 10 milioane de salariați de la impozitul pe venit

Cu o popularitate în scădere, președintele Luiz Inacio Lula da Silva încearcă să implementeze noi reguli pentru impozitul de venit cu potențialul de a mulțumi milioane de brazilieni și de a dăuna unei părți mult mai mici a populației.
Se așteaptă ca modificările să fie aprobate de Congres și să intre în vigoare în 2026, anul alegerilor prezidențiale, în care Lula va putea să candideze iar.
Guvernul său a propus creșterea impozitului pentru cei mai bogați contribuabili (venit lunar peste 50 mii reais – aprox. 8.000 euro) pentru a permite persoanelor care câștigă până la 5 mii reais (aprox. 800 euro) să fie scutite de impozitul pe venit.
Măsura include, de asemenea, o prevedere pentru o reducere la impozitul pe venit pentru cei care câștigă între 5.000 și 7.000 reais (între 800 – 1.000 euro).
Potrivit guvernului, propunerea transmisă Congresului ar urma să majoreze impozitarea a 141 de mii de contribuabili cu venituri mari, cu crearea unui impozit minim pentru cei mai bogați, pe lângă impozitarea remiterii dividendelor în străinătate (parte din profitul pe care companiile îl distribuie acționarilor).
Pe de altă parte, ar elimina impozitul pe venit pentru 10 milioane de brazilieni, mărind numărul contribuabililor scutiți la 26 de milioane (65% din total).
Ideea este că soldul măsurilor va avea un impact neutru asupra conturilor publice, fără a crește sau reduce veniturile. Cu alte cuvinte, noile taxe asupra celor bogați ar trebui să compenseze pierderea estimată de 25,8 miliarde de lei în 2026 cu scutirea de impozit pe venit pentru clasa de mijloc.
Administrația Lula este optimistă cu privire la aprobare, deoarece este o măsură populară, dar Congresul ar putea aduce modificări propunerii și se așteaptă presiune din partea celor mai bogați împotriva modificărilor.
Susținătorii creșterii numărului celor scutiți la plata impozitului spun că tabelul cu impozitul pe venit nu a fost în pas cu inflația de ani de zile, ceea ce îi determină pe contribuabili să plătească mai multe impozite.
Oponenții numesc propunerea „electorală” și se îndoiesc de impactul ei neutru asupra echilibrului fiscal al guvernului.
Economiștii avertizează, de asemenea, că plățile mai mici ale impozitelor de către clasa de mijloc ar trebui să crească consumul în țară, cu un impact potențial asupra inflației și ratelor dobânzilor.
Cum va funcționa impozitul minim pentru bogați
Guvernul propune un impozit minim pentru cei care câștigă mai mult de 50.000 reais pe lună (aprox. 8.000 de euro). Prognoza este că această rată va începe cu o rată scăzută, aproape de zero, și va crește treptat la 10% pentru cei care câștigă mai mult de 100.000 de reais pe lună (aprox. 16.200 euro).
Argumentul guvernului pentru crearea acestui nou impozit este că, în sistemul fiscal brazilian actual, persoanele cu venituri mai mici plătesc, proporțional, mai multe impozite decât oamenii bogați.
Acest lucru se întâmplă deoarece o parte semnificativă din câștigurile elitei sunt scutite, cum ar fi profiturile și dividendele distribuite de companii către acționarii lor.
Această diferență devine clară atunci când se analizează cota medie efectivă de impozitare — proporția din venitul total plătit efectiv în impozitul pe venit — a diferitelor categorii și grupuri de venituri.
Potrivit datelor publicate de guvern, cei mai bogați 141.000 de oameni care vor fi afectați de propunere plătesc, în medie, 2,54% impozit pe venit, o cotă efectivă mai mică decât media aplicată ofițerilor de poliție militară (9,8%), profesorilor de liceu (9,6%) sau angajaților băncii (7,2%), de exemplu.
Propunerea guvernului este ca noua cotă minimă să fie aplicată celor al căror impozit pe venit deja aplicat este sub minimul. Cu alte cuvinte, unei persoane cu un venit de peste 1,2 milioane reais care plătește deja 10% din impozitul pe venit nu i se va percepe nicio sumă suplimentară.
Dacă un contribuabil cu 1,2 milioane reais pe an plătește 8% din impozitul pe venit, se va percepe încă 2% pentru a ajunge la 10%, de exemplu.
Ministerul Finanțelor a explicat că trei tipuri de venituri excepționale nu vor fi incluse în calculul pentru determinarea aplicării acestei rate minime: câștiguri de capital din vânzarea proprietății; moștenirea sau anticiparea moștenirii prin donație; și câștiguri în procesele de muncă.
Unele tipuri de venituri care sunt scutite vor fi incluse în calcul pentru a stabili dacă venitul total al contribuabilului este supus cotei minime, dar nu vor fi supuse acestei cote, cum ar fi economiile, pensiile și pensiile pentru boli grave.
Prognoza este că noua cotă minimă va fi percepută doar în ajustarea anuală a impozitului pe venit, atunci când impozitul efectiv plătit în anul precedent este verificat.
Cu alte cuvinte, dacă propunerea guvernului va intra efectiv în vigoare anul viitor, cota minimă de impozitare pe venitul declarat în 2026 se va percepe abia în 2027.
Acest lucru ar crea un dezechilibru în conturile publice, deoarece scutirea impozitului pe venit este de așteptat să intre în vigoare anul viitor, impactând veniturile începând cu ianuarie.
Pentru a evita acest dezechilibru, guvernul a decis să impoziteze distribuirea dividendelor la sursă, adică la momentul plății, ori de câte ori suma plătită de companie depășește 50.000 de reais (aprox. 8.000 euro).
Cum va funcționa impozitarea dividendelor?
Prognoza guvernului este că se va aplica o rată de 10% la distribuirea dividendelor, atunci când acestea depășesc 50 de mii de reais (aprox. 8.000 euro) plătite de aceeași companie.
Cu alte cuvinte, dacă contribuabilul primește de la două companii și fiecare plătește dividende de 40 de mii de reais, de exemplu, nu va exista impozitare la sursă.
Mai mult, guvernul a decis să impoziteze toate dividendele trimise în străinătate cu 10%, indiferent de sumă, care ar trebui să genereze venituri de 8,9 miliarde de reais, potrivit unei estimări a Serviciului Federal de Venituri.
Ministerul Finanțelor consideră că acest lucru nu va alunga investitorii străini din Brazilia, deoarece dividendele sunt deja impozitate în majoritatea țărilor.
Și, potrivit Trezoreriei, aceste țări care impozitează dividendele permit de obicei investitorului să deducă din suma care ar fi impozitată ceea ce a fost deja plătit în impozit pe dividende în țara de origine a resurselor.
Cu alte cuvinte, prognoza este că, în mod normal, un investitor care plătește 10% din dividendele sale în Brazilia va putea reduce această sumă din ceea ce trebuie să plătească în țara în care trimite resursele.
Propunerea guvernului prevede, de asemenea, că acest impozit perceput la plata dividendelor poate fi restituit integral sau parțial în unele cazuri, pentru a evita dubla impozitare sau impozitarea veniturilor care ar fi scutite peste cota minimă
Rambursare pentru a evita dubla impozitare
Primul scenariu de rambursare este evitarea unui scenariu de dublă impozitare, în care se percepe un impozit ridicat asupra profiturilor corporative plus impozitarea ulterioară a dividendelor.
Se discută de ani de zile despre adoptarea unui impozit pe dividende în Brazilia, țara fiind una dintre puținele din lume unde acest venit este scutit.
Cu toate acestea, atât în cadrul guvernului, cât și în rândul economiștilor, a existat o evaluare că acest lucru ar necesita o revizuire mai aprofundată a impozitării corporative pentru a evita o posibilă dubla impozitare.
Propunerea de a crea o cotă minimă de impozitare pentru cei mai bogați a fost o încercare a guvernului de a începe impozitarea veniturilor scutite, cum ar fi dividendele, fără a efectua această revizuire amplă a impozitului pe venit pentru companii, dar au persistat criticile că ar putea exista dubla impozitare.
Cota maximă aplicată profiturilor corporative este de 34%, ceea ce reprezintă suma Impozitului pe Venitul Societăților (IRPJ, care poate ajunge la 25%) și Contribuția Socială pe Profit Net (CSLL, care poate ajunge la 9%).
În cazul băncilor, rata maximă ajunge la 45%.
Deoarece aceste rate sunt considerate ridicate de standardele internaționale, impozitarea corporativă este adesea citată ca un argument împotriva impozitării dividendelor în Brazilia.
Apărătorii impozitării dividendelor, pe de altă parte, susțin că, în practică, majoritatea companiilor plătesc sub aceste rate maxime pentru că au reduceri la impozitarea lor.
Guvernul a stabilit atunci în propunere că încasarea IRPJ/CSLL plus noul impozit pe dividende nu poate depăși 34% în cazul firmelor și 45% în cazul băncilor.
Dacă se întâmplă acest lucru, contribuabilul va primi înapoi suma plătită care depășește această cotă în ajustarea anuală a impozitului pe venit.
De exemplu, dacă profiturile unei companii sunt impozitate cu 30%, doar 4% pot fi percepute din dividendele distribuite acționarilor. În acest fel, cei 6% încărcați la sursa vor fi returnați.
Această taxă suplimentară va fi rambursată și în cazul dividendelor trimise în străinătate.
Rambursare pentru evitarea impozitării veniturilor scutite peste cota minimă
Celălalt scenariu în care poate exista o rambursare va apărea dacă impozitarea dividendelor la sursă are ca rezultat o cotă IR efectivă mai mare decât cota minimă prevăzută pentru contribuabil, a explicat în raport auditorul fiscal Marcelo Lettieri, directorul Comunicare Socială al Sindifisco Nacional — un sindicat care reprezintă auditorii fiscali ai Serviciului Federal de Venituri.
Dacă se constată, de exemplu, că o persoană cu un venit de peste 1,2 milioane de reais (aprox. 200.000 euro) a plătit o rată IR efectivă de peste 10%, excedentul care a fost perceput în avans la dividende va fi returnat în ajustarea anuală IR.
Pe de altă parte, dacă IR-ul tău mediu este peste 10% din cauza altor impozite, la veniturile care nu mai sunt scutite în prezent, nu ar exista nicio rambursare, deoarece această nouă cotă nu reprezintă un plafon de impozitare, ci mai degrabă un nivel minim de plătit.
Cum va afecta soldul acestor măsuri asupra conturilor publice?
Guvernul susține că impactul fiscal va fi neutru, adică nu va exista nici o creștere, nici o pierdere a veniturilor ca urmare a măsurilor.
Cifrele publicate, însă, nu sunt în totalitate clare.
Potrivit Serviciului Federal de Venituri, va exista o pierdere de venituri de 5 miliarde de reais în 2025, din cauza ajustării salariului minim, care a crescut de la 1.412 reais (230 euro) la 1.518 (246 euro) reais anul acesta.
Guvernul a garantat deja scutirea tuturor celor care câștigă două salarii minime din 2023. Cu alte cuvinte, odată cu ajustarea salariului minim, suma scutită crește anul acesta de la 2.824 la 3.036 reais.
În plus, dacă scutirea de până la 5.000 reais este aprobată în 2026, guvernul se așteaptă la încă 25,84 miliarde de reais mai puține venituri.
„În acest fel, din 2026 s-ar produce o pierdere de venituri de ordinul a 30,8 miliarde de reais”, a subliniat economistul-șef la Warren Investimentos, Felipe Salto, într-o analiză inițială a cifrelor.
Pe de altă parte, dacă propunerea va fi aprobată, guvernul se așteaptă să strângă mai mult cu 25,22 miliarde de reais odată cu crearea cotei minime de impozitare pentru cei mai bogați în 2026, care în acest prim an al măsurii ar proveni din 10% perceput pentru plățile de dividende în Brazilia.
În plus, se așteaptă să colecteze un venit suplimentar de 8,9 miliarde de reais anul viitor din impozitarea dividendelor trimise în străinătate.
Suma celor două măsuri (34,12 miliarde reais) depășește pierderile așteptate, dar o parte din acest sold ar trebui să acopere restituirile așteptate către cei mai bogați în unele scenarii.
„Pentru 2025, nu este clar dacă va exista vreo compensație”, a subliniat Salto, cu referire la cele 5 miliarde de reais pe care guvernul le proiectează în pierderi din IR în acest an din cauza reajustării salariului minim.
Care vor fi economiile pentru brazilieni cu scutirea și reducerea impozitului pe venit?
Cei care câștigă mai mult de 7.000 reais (aprox. 1.100 euro) și mai puțin de 50.000 reais (8.1000 euro) pe lună vor continua să plătească același impozit pe venit curent.
În lege, limita actuală de scutire pentru toți brazilienii este de 2.259 reais și, pentru câștigurile peste aceasta, se percep rate progresive, de la 7,5% la 27,5%.
Cu mecanismul de „reducere simplificată” adoptat de guvernul Lula încă din 2023, în practică, scutirea îi avantajează deja pe cei care câștigă până la două salarii minime (3.036 reais).
Potrivit materialului publicat de guvern, dacă propunerea de majorare a scutirii la 5.000 de reais va fi aprobată, „65% dintre declaranții de impozit pe venit individual (aproximativ 26 de milioane de persoane) vor fi scutiți în totalitate”.
Lula a citat exemple ipotetice atunci când a prezentat măsura. Potrivit președintelui, un șofer cu un salariu de 3.650,66 reais (aprox. 592 euro) nu va mai trebui să plătească 1.058,71 reais (aprox.170 euro) anual impozit pe venit dacă scutirea intră în vigoare în 2026.
Un profesor cu un venit de 4.867,77 reais (aprox. 790 euro) ar economisi 3.970,18 reais (aprox. 644 euro) într-un an dacă nu plătește taxe.
În cazul persoanelor cu un venit de la 5.000 reais (aprox. 811 euro) până la 7.000 reais (aprox. 1.100 euro) va exista o reducere la impozitul pe venit, iar cu cât venitul este mai mare, cu atât reducerea este mai mică.
Conform exemplelor publicate de guvern, un contribuabil cu un venit lunar de 5.500 reais (aprox. 893 euro) ar plăti, odată cu propunerea, doar 203,13 reais (aprox. 33 euro) în impozit pe venit lunar, în loc de nivelul actual de 436,79 reais (aprox.71 euro).
Unui contribuabil cu un venit de 6.500 reais (aprox. 1.055 euro) impozitul lunar i-ar scădea de la 711,79 reais (aprox.115 euro) la 633,57 reais (102 euro).
sursa BBC