Orientul Mijlociu și procesul violurilor din Mazan, temele celei de-a 79-a ediții a Festivalului de la Avignon

Festivalul de la Avignon / Profimedia Images
1 iulie 2025, 16:44 (actualizat 1 iulie 2025, 16:45)

Festivalul de la Avignon, un eveniment important din calendarul teatrului internațional, se deschide sâmbătă cu un program care rezonează cu actualitatea, incluzând teme precum conflictele din Orientul Mijlociu și procesul violurilor din Mazan, oferind în același timp publicului o fereastră spre limba arabă, informează AFP.

Un moment central al ediției din acest an: o noapte de lectură în care sunt citite fragmente din procesul pentru violurile comise în Mazan asupra lui Gisele Pelicot, o femeie care a fost drogată timp de mai mulți ani de soțul ei, care o oferea apoi unor necunoscuți.

Această creație a lui Milo Rau ar trebui să provoace un ecou deosebit, în condițiile în care procesul, intens mediatizat și pe plan internațional, a avut loc la Avignon între lunile septembrie și decembrie ale anului 2024.

Cu ocazia premierei sale la Viena, pe 19 iunie, această noapte de lectură i-a șocat pe spectatori.

Cea de-a 79-a ediție a festivalului se va deschide sâmbătă seară în Curtea de Onoare a Palatului Papilor de o coregrafă din Capul Verde, Marlene Monteiro Freitas, cu spectacolul ‘Not’, o reprezentație inspirată din ‘O mie și una de nopți’.

Programul din acest an, care include 42 de spectacole, dintre care 32 au fost create în 2025 și 20 chiar la Avignon, propune ‘o mare diversitate de estetici’, a edeclarat Tiago Rodrigues, directorul festivalului.

El a dorit ca araba să fie limba de onoare din 2025, după engleză în 2023 și spaniolă în 2024. În acest cadru, aproximativ 15 artiști, în special coregrafi și muzicieni, vor îmbogăți ediția din acest an, care acordă un loc important dansului.

Cariera de piatră din Boulbon va fi locul în care îi va fi adus un omagiu cântărețului belgian Jacques Brel, interpretat de o personalitate a dansului contemporan, Anne Teresa de Keersmaeker, și de un dansator de breakdance, Solal Mariotte.

Unii artiști ‘abordează în mod explicit chestiuni de actualitate’, iar ‘asta face parte din codul genetic al festivalului’, în timp ce ‘alții explorează, într-un mod mai puțin implicit, chestiuni (la fel de) profunde’, a declarat Tiago Rodrigues.

Coregraful libanez Ali Chahrour, într-un spectacol conceput sub bombele care cădeau în Beirut, prezintă povestea tragică a unor muncitoare migrante abandonate în timpul războiului deschis dintre Israel și mișcarea teroristă Hezbollah pro-iraniană în toamna anului 2024, în Liban.

Apetitul publicului

Organizatorii au invitat și mari nume ale regiei de teatru, precum germanul Thomas Ostermeier, care examinează noțiunea de adevăr în spectacolul ‘Rața sălbatică’ de Ibsen.

Operă marcantă în istoria de la Avignon, spectacolul ‘Le Soulier de satin’, de Paul Claudel, pus în scenă de Eric Ruf, administratorul Comediei Franceze, va răsuna în Curtea de Onoare a Palatului Papilor.

Înființat în 1947 de Jean Vilar, cel mai cunoscut festival de teatru din lume alături de cel de la Edinburgh, transformă în fiecare lună iulie Orașul Papilor într-un oraș al teatrului.

Alături de secțiunea oficială ‘In’ a festivalului, va începe, în același timp în acest an, și secțiunea ‘Off’, cea mai mare piață a spectacolelor vivante din Franța, cu peste 1.700 de reprezentații.

Cea de-a 79-a ediție a Festivalului de Teatru de la Avignon se va încheia pe 26 iulie. 

Sursa Agerpres

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite

Cele mai citite pe aceeași temă