Ministerul ucrainean al Infrastructurii: „În ultimele 4 zile, 16 nave au trecut prin Canalul Bâstroe”. Pentru a evita criza alimentară, Marea Neagră trebuie redeschisă. Discuțiile pentru coridorul verde, reluate săptămâna viitoare
Pentru țări ca Republica Moldova, Libanul sau Qatarul, importurile de grâu ucrainean sunt cruciale.
Cerealele continuă să fie însă blocate de ruși în depozitele de la Marea Neagră. Și situația riscă să se agraveze odată cu strângerea recoltei de anul acesta.
La negocierile de la Istanbul se caută o soluție pe care Kievul este încrezător că a găsit-o. Într-un interviu acordat revistei spaniole „El Pais”, ministrul ucrainean de Externe a declarat că, în curând, vor fi reluate exporturile de cereale.
„Suntem gata să exportăm cereale pe piaţa internaţională… Suntem foarte aproape de un acord cu Rusia. Problemele de securitate legate de poziţia Rusiei trebuie să fie discutate. Suntem în faza finală şi acum totul depinde de Rusia„, a spus Dmitri Kuleba.
Totul depinde de succesul negocierilor de la Istanbul, care nu este garantat.
În situația unui eșec, Ucraina nu are decât să scoată cerealele pe calea ferată și cea rutieră, ceea ce asigură doar parțial exporturile.
Dar, odată cu eliberarea Insulei Șerpilor, Canalul Bâstroe a devenit operațional, cu acordul părții române.
„În ultimele patru zile, 16 nave au trecut prin Canalul Bâstroe. Intenţionăm să menţinem acest ritm„, precizează Ministerul ucrainean al Infrastructurii.
Pe timp de pace însă, Canalul Bâstroe este motiv de discuții între România și Ucraina.
Construcția acestui canal care leagă Dunărea de Marea Neagră a început în anul 2004. România a cerut Ucrainei să oprească acest proiect lung de 10 km, care trece prin mijlocul Deltei Dunării și încalcă o serie de convenții internaționale din domeniul protecției mediului.
„Acordul părții române pentru folosirea Canalului Bâstroe în scopul tranzitării navelor cu încărcătură cerealieră are o natură excepțională, fiind avută în vedere importanța diversificării și fluidizării căilor de transport utilizate pentru exporturile ucrainene de cereale„, se arată într-un comunicat al MAE român.
Ucraina a reușit să exporte aproximativ 2,5 milioane de tone de cereale luna trecută, mult sub nivelul necesar de 8 milioane de tone pe lună.
În cele din urmă, pentru a se evita o criză alimentară, Marea Neagră trebuie redeschisă complet. Acest lucru va necesita negocieri dure, compromis și, cel mai probabil, garanții din partea ONU pentru ca acest lucru să se întâmple. S-ar ajunge astfel la așa-numitul „coridor verde”, o cale sigură, curățată de mine, pentru transportul către și dinspre Odesa.