Ministerul Mediului a pus în dezbatere ghidurile pentru Rabla Clasic și Rabla Plus

21 februarie 2024, 22:45 (actualizat 21 februarie 2024, 23:37)

Românii care vor sa cumpere o maşină nouă prin programul Rabla mai au de aşteptat. Autorităţile nu au stabilit când vor începe achiziţiile subvenţionate. Cel mai probabil, în primavară, a spus ministrul Mediului, fără a da un termen clar. In plus, anul acesta cei interesați de acest program vor plăti mai mult din propriul buzunar, deoarece statul a redus primele la jumătate faţă de 2023.

Ministerul Mediului a pus în dezbatere ghidurile pentru Rabla Clasic și Rabla Plus și așteaptă observațiile. Apoi mai sunt o serie de proceduri de îndeplinit până când programele pot fi lansate.

Mircea Fechet, ministrul Mediului: Ambele programe sunt în consultare publică, vom centraliza observațiile, vom aproba prin hotărâre de guvern bugetul Administrației Fondului pentru Mediu și, cu siguranță, se va întâmpla în primăvara acestui an.

Citește și: În 2023, au fost înmatriculate 1,1 milioane de mașini în România. Una din nouă mașini noi înscrise anul trecut a fost electrică

Provocarea majoră pentru cei care așteaptă programele Rabla și Rabla Plus este reducerea primelor.

Analiștii rămân optimiști. Și se așteaptă la o creștere cu 25 la sută a numărului de mașini electrice vândute.

Dan Vardie, preşedinte Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile: Anul acesta, noi estimăm că piața generală de mașini va avea creștere de aproximativ 5 la sută. Nu vom mai avea creșterea spectaculoasă din anii precedenți, dar nu se pune problema să fie mai puține ca anul trecut.

În cazul mașinilor electrice, prima scade de la 51.000 la 25.500 de lei. Iar valoarea rămâne aceeași, indiferent de numărul mașinilor uzate casate. Scade și bonusul pentru mașini hibride, de la 26.000 de lei, la 13.000 de lei.

În cazul programului Rabla Clasic, pentru mașini cu motoare termice clasice, prețul de achiziție se plafonează la echivalentul a 60.000 de euro, inclusiv TVA, iar la mașinile electrice, plafonul maxim scade de la 75000 la 70000 de euro.

Pentru fiecare autovehicul uzat mai vechi de 15 ani și/sau care are norma de poluare Euro 3 sau inferioară casat, se adăugă un ecobonus de 1.500 lei.

Instituţiile publice şi unităţile administrativ-teritoriale beneficiază de ecotichet în cuantum de 120.000 lei la achiziţionarea unui autovehicul nou, fără a fi obligate să predea spre casare un autovehicul uzat.

Mircea Fechet, ministrul Mediului: O subvenție mai mică înseamnă că vom putea, cu același buget, finanțăm mai multe mașini. Eu sunt foarte optimist, cred că 5000 de euro nu sunt bani puțini pentru o electrică.

Autoritățile române s-au angajat ca, până în 2026, să scoată din circulaţie un sfert de milion de autovehicule mai vechi de 15 ani.

Citește și: Piața auto din România rămâne dominată de mașinile second-hand

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite