Grevă a profesorilor din Coreea de Sud, după sinuciderea unui dascăl „bombardat” de părinții nemulțumiți

Grevă a profesorilor din Coreea de Sud după sinuciderea unui dascăl „bombardat” de părinții nemulțumiți
Grevă a profesorilor din Coreea de Sud după sinuciderea unui dascăl „bombardat” de părinții nemulțumiți
4 septembrie 2023, 11:12

Valul de proteste a fost declanșat de sinuciderea lui Lee Min-so (nu este numele real), în vârstă de 23 de ani. În 5 iunie, femeia descria în jurnalul său teama care a cuprins-o când a intrat în clasă pentru a preda: „Mi se simte pieptul prea strâns. Simt că o să cad undeva. Nici măcar nu știu unde sunt”. O lună mai târziu, profesoara de școală primară a scris că a devenit atât de copleșită de muncă, încât „a vrut să o renunțe”. Două săptămâni mai târziu, profesoara a fost găsită moartă într-un dulap din clasă de către colegii ei. Ea își luase viața.

Familia femeii a dezvăluit că în lunile care au precedat sinuciderea ei, Min-so fusese bombardată de plângeri ale părinților. Cel mai recent, una dintre elevele ei tăiase capul altui copil cu un creion, iar ea fusese implicată în telefoane și mesaje aprinse cu părinții.

Tragedia a declanșat furia profesorilor din școlile primare din Coreea de Sud. În ultimele șase săptămâni, zeci de mii de profesori s-au adunat la Seul, susținând că sunt atât de speriați să fie numiți agresori de copii, încât nu pot să-și disciplineze elevii sau să intervină în timp ce se atacă reciproc. Dascălii îi acuză pe părinții că exploatează o lege a bunăstării copilului, adoptată în 2014, care statuează că profesorii acuzați de abuz asupra copilului sunt suspendați automat.

Profesorii pot fi raportați pentru abuz asupra copiilor și dacă rețin un copil violent, în timp ce dezvăluirea este adesea etichetată ca abuz emoțional. Astfel de acuzații pot duce la eliminarea imediată a profesorilor de la catedră.

Un profesor a primit o plângere după ce a respins cererea unui părinte de a-și trezi copilul cu un apel telefonic în fiecare dimineață. Un altul a fost raportat pentru abuz emoțional după ce a luat autocolante cu recompensă de pe un băiat care și-a tăiat colegul de clasă cu foarfecele.

La un protest, profesoara de 28 de ani Kim Jin-seo a spus că a avut gânduri sinucigașe și a avut nevoie de trei luni de concediu, în urma a două plângeri deosebit de agresive. Într-un caz, ea i-a cerut unui elev perturbator să-și ia cinci minute pentru a-și aduna gândurile în toaletă. În celălalt, ea a raportat părinților un copil pentru că s-a bătut în clasă. În ambele cazuri, școala a forțat-o pe profesoară să ceară scuze. Kim a spus că a ajuns la punctul în care nu a simțit că poate să-și predea cursul în siguranță: „Noi, profesorii, ne simțim extrem de lipsiți de putere. Este debilitant”.

Acestă cultură a plângerii este alimentată de societatea hiper-competitivă din Coreea de Sud, unde aproape totul depinde de succesul academic. Studenții concurează înverșunat pentru cele mai bune note de la o vârstă foarte fragedă, pentru a intra într-o zi în cele mai bune universități. În afara școlii, părinții își trimit copiii să învețe la școli extracurriculare scumpe, cunoscute sub numele de hagwons, care funcționează între orele 5:00 și 22:00. În timp ce familiile din Coreea aveau cu ceva timp în urmă cinci sau șase copii, majoritatea au acum doar unul, ceea ce înseamnă că au doar o șansă de succes.

Profesorul Kim Bong-je, care pregătește viitorii profesori la Universitatea Națională de Educație din Seul, a spus că de vină este și creșterea inegalității. În mod tradițional, Coreea a avut o cultură foarte puternică a respectării profesorilor, a explicat el, dar din cauza creșterii economice rapide a țării, mulți părinți sunt acum foarte educați. „Acest lucru înseamnă că adesea îi privesc cu dispreț pe profesori, a spus el. „

Un alt profesor, Kwon, a spus că în cei 10 ani în care predă și-a luat două perioade de concediu medical pentru a face față depresiei și atacurilor de panică, declanșate de stresul provocat de părinți și elevi. Până în urmă cu patru ani, puteai trimite un elev perturbator afară sau în spatele camerei, a spus el, dar apoi părinții au început să dea în judecată pentru abuz asupra copiilor. Kwon s-a mutat recent la o școală dintr-o comunitate mai săracă și a confirmat că părinții din zonele mai bogate se comportă mult mai rău. „Mentalitatea lor este „doar copilul meu contează”, iar când tot ce te poți gândi este să-ți trimiți propriul copil la o facultate bună, devii foarte egoist”, a spus el. Profesorul crede că această presiune are repercusiuni și asupra celor mici: „Nu știu cum să elibereze această presiune, așa că acţionează rănindu-se reciproc”.

În februarie, guvernul, sub presiunea de a aborda problema, a anunțat că dosarele de hărțuire ale elevilor vor fi incluse în aplicațiile lor la universitate. Deși speră să îi stimuleze pe elevi să nu se agreseze unii pe alții, acest lucru a alimentat și mai mult anxietatea părinților, determinându-i să exercite presiuni asupra profesorilor pentru a șterge greșelile copilului lor.

Shin Min-hyang, care conduce organizația Solidaritatea pentru Protecția Drepturilor Omului a Studenților și Părinților, a recunoscut că o mare parte din comportamentul evidențiat în ultima lună a fost inacceptabil, dar a susținut că aceste cazuri sunt excepționale. „Marea majoritate a părinților se comportă bine și suntem îngrijorați că acele canalele pe care noi le folosim pentru a ne comunica preocupările vor fi acum întrerupte. Părinții sunt considerați vinovați și nu este corect”, a spus ea.

Un părinte, care nu a vrut să fie numit, a spus că este îngrijorat că plângerile au scăpat de sub control. Ne-a arătat conținutul unui chat de grup, în care părinții se încurajau reciproc să hărțuiască o profesoară din cauza unei decizii pe care ea a luat-o. „Dacă numărul tău este blocat, atunci folosește telefoanele familiei și ale prietenilor pentru a suna”, a instruit un părinte de pe chat. „Dacă profesorii nu au puterea de a interveni cu elevii problematici, atunci alții vor fi afectați negativ”, ne-a spus părintele care a dezvăluit discuțiile.

În plus, studenții pot rămâne cu mai puțini profesori. Potrivit unui sondaj recent, mai puțin de un sfert dintre profesori (24%) au fost mulțumiți de locul de muncă, în scădere față de 68% în 2006, când a început sondajul. Majoritatea au spus că s-au gândit să părăsească profesia în ultimul an.

Guvernul a fost de acord că sălile sale de clasă sunt problematice. A emis noi linii directoare pentru profesori, care afirmă că profesorii vor putea elimina elevii perturbatori din sala de clasă și îi vor reține dacă este necesar. Ei spun că părinții trebuie să convină cu profesorii data și ora întâlnirilor din timp, iar profesorii pot refuza să se întâlnească după serviciu.

Ministrul educației din Coreea de Sud, Lee Ju-ho, a spus că speră că aceste măsuri „vor readuce școlile la ceea ce ar trebui să fie”.

Un articol de Arina Delcea

 

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite