„Flotila libertății”. Mărturiile unui australian care speră să pornească pe mare și să livreze ajutoare populației din Gaza „Nu puteam să nu merg”

Surya McEwen / Instagram surya.sails.for.gaza
Surya McEwen / Instagram surya.sails.for.gaza
25 mai 2024, 15:58 (actualizat 25 mai 2024, 16:01)

Australianul Surya McEwen este asistent medical şi alături de medici, asistente, avocați și activiști, aşteaptă să poată pleca cât mai curând cu ajutoare spre Gaza. „Nu puteam să nu merg” a declarat el pentru The Guardian.

Asistentul medical australian, Surya McEwen, aşteaptă într-o cameră de hotel din Istanbul, alături de medici, asistente medicale, avocați și activiști, să pornească cu „flotila libertății” spre Gaza, unde speră să livreze ajutoare palestinienilor aflați sub bombardament israelian.

Alți doi australieni, Daniel Coward și Helen O’Sullivan, așteaptă, de asemenea, să plece cu flotila.

După teama de moarte, urmează teama de arest, spune McEwen. „Felul în care se întâmplă asta, atunci când se întâmplă, nu este o imagine fericită.”

„Dar aceasta este o îngrijorare personală în contextul în care milioane de oameni se află în situații inimaginabile, devastatoare”, spune el. „Îngrijorarea noastră este mai mult pentru oamenii din Gaza și Cisiordania decât pentru noi înșine”.

Planul este ca o navă mare de marfă și două nave de pasageri să plece de la Istanbul, explică James Godfrey, un purtător de cuvânt al Free Gaza Australia, care este o ramură a Coaliției Flotilei Libertății.

Dar navele nu au putut pleca

Navele trebuie să fie înregistrate într-o țară și să arboreze pavilionul acelei țări pentru a putea naviga, iar numai una dintre navele flotilei este înregistrată sub pavilionul Palau. Guineea-Bissau și-a retras pavilionul de pe celelalte două nave cu o zi înainte ca acestea să plece.

„[Dar] nu ne dăm bătuți, la fel cum palestinienii nu își permit luxul de a renunța”, spune Godfrey.

„Când ne luăm pașapoartele pentru Gaza, devenim – așa cum mi-a spus odată un palestinian – parte a luptei”.

În 2010, nouă activiști ai flotilei care se îndreptau spre Gaza la bordul navei amiral Mavi Marmara au fost împușcați de soldații israelieni. Cinci dintre ei au fost uciși prin împușcare de la mică distanță în cap.

Așa a aflat McEwen prima dată despre FFC – o coaliție de organizații din întreaga lume care lucrează, după cum spune Godfrey, „pentru a crește gradul de conștientizare a blocadei ilegale a Israelului, pentru a o expune și pentru a o contesta fizic”.

„A fost îngrozitor, oamenii au fost uciși pe mare”, spune McEwen despre misiunea Mavi Marmara. „Dar, în acel moment, a fost uimitor să vezi acest grup uriaș de oameni din întreaga lume încercând să ajungă la oamenii din Gaza, încercând să spargă blocada. Am fost impresionat”.

Paisprezece ani mai târziu, McEwen a decis să se alăture actualei flote de urgență după ce a văzut imaginile care vin din Gaza.”Copii cărora li se amputau membre fără anestezie… Cincizeci de mii de femei însărcinate, majoritatea fiind acum blocate într-un oraș de corturi”, spune el.

Cele trei nave aflate la Istanbul intenționează să transporte 5.000 de tone de ajutor umanitar în Gaza, precum și sute de persoane din 20 de țări care să ajute la distribuirea ajutorului.

Tot ce spune Godfrey despre planul de descărcare a proviziilor este: „Am luat o serie de măsuri logistice pentru a ne asigura că vom fi capabili să descărcăm încărcătura către palestinieni atunci când vom ajunge acolo. Separat, o barcă de pescuit recondiționată, numită Handala, călătorește spre Gaza într-o altă misiune din Malmö, în Suedia, pentru a livra diferite articole, inclusiv tablete de purificare a apei, perii, anestezice, truse de maternitate, saci de dormit, panouri solare, stâlpi de cort, instrumente chirurgicale, ventilatoare și scaune cu rotile.

McEwen s-a alăturat flotilei de ajutoare după ce a intrat în contact cu grupul australian al FFC la un protest în fața biroului premierului australian, Anthony Albanese, la Sydney, la sfârșitul lunii ianuarie.

A fost „un mare șoc” pentru familia și prietenii săi, spune el.

„Nave au mai plecat şi înainte, dar nu într-un moment ca acesta”, spune el. Şi asta i-a îngrijorat pe apropiaţii lui  McEwen.

În zilele dinaintea plecării din Australia, McEwen a înființat pe Instagram contul Surya Sails For Gaza pentru a documenta călătoria, după „temeri serioase pentru siguranța mea și a tuturor celor de la bord”, spune el.

Contul are 13.000 de urmăritori. „Cel mai important lucru a fost să atragem atenţia asupra misiunii, să ne asigurăm că un număr cât mai mare de oameni urmăresc călătoria flotilei și să punem presiune asupra elitelor politice pentru a asigura o trecere sigură.”

„Nu puteam să nu merg”

McEwen spune că „sentimentul de teamă” a fost depășit de sentimentul că „nu puteam să nu merg”.

„Sunt 2,3 milioane de oameni care sunt înfometați în mod deliberat, iar sentimentul a fost atât de copleșitor și ca un semn asupra umanității”, spune el. „A face parte din ceva, chiar dacă este un lucru relativ mic, este important de făcut, doar pentru propria mea umanitate”.

Israelul a respins acuzațiile potrivit cărora ar folosi foametea ca instrument de război. De asemenea, a respins acuzațiile de genocid.

Flotila este blocată la Istanbul de aproape o lună, după ce Registrul Internațional Naval din Guineea-Bissau a cerut să inspecteze nava principală cu o zi înainte ca flotila să pornească la drum – o „cerere extrem de neobișnuită”, având în vedere că flota trecuse anterior toate inspecțiile, au declarat organizatorii FFC presei.

La scurt timp după aceea, Guineea-Bissau și-a retras pavilionul de pe cele două nave, inclusiv de pe cargoul cu 5.000 de tone de ajutoare, au declarat organizatorii.

Ca urmare, unii dintre observatorii pentru drepturile omului au fost nevoiți să se întoarcă acasă. Însă McEwen – împreună cu ceilalți reprezentanți australieni, Coward și O’Sullivan – a rămas la Istanbul.

„Cu fiecare zi de întârziere, mii de tone de ajutoare stau în port, când ar trebui să fie în Gaza”, spune McEwen.

Misiunea flotilei „pare mai urgentă și mai semnificativă ca niciodată”, spune el, subliniind restricțiile impuse de Israel asupra ajutorului umanitar în Gaza.

Forțele americane au construit un pod temporar pentru a sprijini livrarea de ajutor umanitar. Livrarea de ajutoare pe calea aerului nu este posibilă, deoarece Israelul a distrus aeroportul internațional din Gaza în urmă cu 20 de ani.

Închiderea a două puncte de trecere a frontierei terestre în sudul Fâșiei Gaza – Rafah și Kerem Shalom, controlată de Israel – a izolat practic teritoriul de ajutorul extern, au declarat ONU și alte agenții internaționale de ajutorare.

„Sperăm să deschidem un coridor umanitar”, spune McEwen. „În comparație cu ceea ce este necesar, este o picătură într-un ocean… dar sperăm să livrăm acest  ajutor și dorim ca lumea să realizeze că [acest lucru] este posibil… și sperăm să ajungă cantitatea de care este nevoie cu adevărat.”

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite