COTAR: Industria de reparaţii auto ar putea să fie băgată în faliment prin acest ritm al plăţilor făcute de FGA
„Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România a constatat că Fondul de Garantare a Asiguraţilor (FGA) plăteşte despăgubiri în condiţii mai dezavantajoase decât City Insurance sau Euroins. Atragem atenţia asupra pericolului ca industria de reparaţii auto să fie băgată în faliment prin acest ritm al plăţilor făcute de FGA! În prezent, industria de reparaţii auto are peste 140.000 de dosare de daună nedespăgubite nici de City Insurance, nici de FGA, şi peste 160.000 de dosare de daună neachitate de Euroins şi nedespăgubite de FGA”, se menţionează în comunicat.
Potrivit sursei citate, cele aproximativ 300.000 de dosare de daună neachitate încă de FGA sunt în valoare de 600 de milioane de euro, la care se adaugă costurile judiciare, onorariile avocaţilor şi dobânzile bancare.
„În realitate, paguba produsă industriei de reparaţii auto este de peste 1 miliard de euro, în timp ce preţul RCA a crescut cu 250% doar în ultimii 2 ani şi ar fi crescut şi mai mult, dacă nu ar fi avut loc ‘îngheţarea’ preţurilor RCA pentru 6 luni”, subliniază sursa citată.
COTAR atrage atenţia asupra faptului că niciun guvern nu poate gestiona consecinţele negative generate de falimentul a peste 5.000 de unităţi reparatoare care au colaborat cu aceste societăţi de asigurări.
De asemenea, semnalează că în raportul ASF privind Evoluţia Pieţei de Asigurări în primele 9 luni ale anului 2022, (ultimul raport pentru anul 2022), la pagina 39 se regăseşte următoarea concluzie: „La finalul primelor nouă luni ale anului 2022, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, nivelul daunei medii a crescut cu 5%, în timp ce prima medie RCA a crescut cu 71%.”
„Aşadar, conform datelor ASF, dauna medie a crescut cu 5%, în timp ce prima RCA medie a crescut cu 71% – de 14 ori mai mult! Această concluzie ar trebui avută în vedere de către toţi cei care aleg sa învinovăţească unităţile reparatoare şi păgubiţii din România, în loc să-şi recunoască vina sau măcar să încerce cu bună-credinţă găsirea unor soluţii la criza pe care au creat-o”, susţin reprezentanţii COTAR.
Confederaţia a transmis către preşedintele Camerei Deputaţilor, premier şi ministrul Finanţelor o solicitare de organizare a unor întâlniri pentru a discuta modificarea legii de funcţionare a Fondului de Garantare a Asiguraţilor (FGA), deoarece, în acest context, conduita actuală a FGA – care plăteşte despăgubiri mai mici decât asigurătorii (sau nu plăteşte deloc) şi în termene mai lungi decât aceştia – face ca activitatea unităţilor de reparaţii auto să fie nesustenabilă şi îndreptată către faliment generalizat.
„Având în vedere faptul că bugetul FGA este format tot din contribuţiile asiguraţilor, care sunt obligaţi prin lege să cumpere poliţe RCA, ne-am fi aşteptat ca situaţia să fie invers – Fondul să soluţioneze într-o lună de activitate cererile de plată aferente unei perioade de 6 luni. Abia în cazul acesta FGA şi-ar îndeplini raţiunea de existenţă şi anume ‘protejarea creditorilor de asigurări de consecinţele insolvenţei asigurătorilor’. În cei 4 ani în care unitatea reparatoare a creditat firma City Insurance şi, ulterior, Fondul de Garantare a Asiguraţilor, au trebuit achitate dobânzi bancare în valoare de peste 45% din valoarea facturată, costuri suportate integral de către service-uri. Mai mult, când dosarul de daună este în sfârşit analizat de FGA, Fondul caută în permanenţă pretexte pentru a diminua sau refuza despăgubirea, în special cu privire la accesoriile fără care nu poate avea loc o reparare integrală a pagubei. Chiar şi atunci când există soluţii ale instanţelor de judecată care dau dreptate unităţilor reparatoare şi obligă firma de asigurări să achite despăgubirile plus taxele judiciare, onorariile avocaţilor, expertizele şi dobânzile legale, FGA decide să nu respecte hotărârile instanţelor şi refuză să achite toate acele costuri accesorii datorate conform legii”, spus reprezentanţii COTAR.
Aceştia mai semnalează că, ţinând cont de rata inflaţiei care doar anul trecut a fost 15%, de creşterea dobânzilor bancare şi termenul extrem de lung de plată a despăgubirii, rezultă nişte costuri suplimentare uriaşe, pe care unităţile reparatoare trebuie să le suporte în mod obligatoriu şi care nu sunt decontate, deşi Legea RCA nr. 132/2017 specifică în mod clar faptul că neplata la timp a despăgubirii dă dreptul la penalităţi de întârziere de la data respingerii nejustificate a dosarului de daună.
COTAR, confederaţie reprezentativă pe sectorul de activitate „transporturi rutiere”, „şcoli de conducere auto”, are ca membri federaţii şi asociaţii din rândul transportatorilor de persoane, marfă, transportatorilor în regim de taxi şi închiriere, şcolilor de conducători auto, unităţilor reparatoare.