CFR Călători reclamă că riscă să intre în incapacitate de plată. Între timp, biletele s-au scumpit, iar condițiile din trenuri au rămas aceleași

19 iunie 2025, 22:36 (actualizat 19 iunie 2025, 22:38)

Avertismentul vine din partea conducerii companiei, care reclamă că sumele primite de la stat, sub formă de compensații pentru serviciul public prestat, nu acoperă necesarul de funcționare. Între timp, călătorii cer condiții mai bune în trenuri, în contextul în care plătesc mai mult pentru bilete decât vara trecută.

„CFR Călători” are datorii de 500 de milioane de lei către furnizori de servicii și utilități. Conducerea companiei reclamă că problemele au apărut după ce Autoritatea pentru Reformă Feroviară a alocat o compensație de doar 33 de lei pentru fiecare kilometru parcurs de un tren. „CFR Călători” miza însă pe o sumă mult mai mare, de aproape 48 de lei. Oficialii companiei au luat în calcul compensația de anul trecut, care a fost aproape 45 de lei, la care au adăugat inflația.

Traian Preoteasa, director general, CFR Călători: Dacă ARF-ul nu va semna acel adițional în care să ajungem la 47,4 compensația unitară și va continua cu acest 33, da, există foarte mare risc de a intra în incapacitate de plată, tocmai pentru că furnizorii nu vor mai livra.

Reprezentanții Autorității pentru Reforma Feroviară susțin însă că suma acordată CFR Călători este cea prevăzută în contractele deja semnate.

MIHAI BARBU, preşedinte, Autoritatea pentru Reformă Feroviară: Suma de aproximativ 31 de lei per kilometru este suma rezultată din contractul pe care CFR Călători îl are încheiat cu Autoritatea pentru Reformă Feroviară pentru anul 2025, în baza unui contract pe 10 ani pe care l-au încheiat în anul 2022, până în 2032 cu ARF.

Compensația acoperă puțin peste jumătate din costurile companiei. Diferența trebuie asigurată din bilete și alte venituri.

Biletele de tren s-au scumpit în ultima perioadă. De exemplu, în luna mai, prețurile erau mai mari în medie cu aproape 17% decât în perioada similară a anului trecut, arată cele mai recente statistici oficiale. Chiar și așa, scumpirea serviciului de transport feroviar nu acoperă necesarul de fonduri al CFR Călători.

Sindicaliștii consideră că veniturile CFR Călători au scăzut și din cauza anulării mai multor trenuri.

Maxim Rodrigo, președinte, Federația Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România: Sunt și alte greșeli manageriale făcute de conducerea CFR Călători, care, în momentul când a văzut că i-a dat cu 20% mai puțin, a anulat un sfert din trenurile de călători, trenurile de navetă.

Oficialii CFR Călători susțin, însă, că trenurile suspendate circulau mai mult goale și mizează pe o economie de 200 de milioane de lei, anul acesta. Reprezentanții asociațiilor care militează pentru dezvoltarea infrastructurii consideră că problemele apar pentru că guvernanții impun CFR Călători să circule pe rute nerentabile, din motive sociale.

Mihai Crăciun, membru fondator, Asociația Construim România: Un privat nu ar circula niciodată fără călători. Serviciul public trebuie să circule oricând. Și ăsta este rolul CFR Călători. Dar acest lucru trebuie subvenționat de stat.

Cei mai afectați sunt călătorii. Ei se plâng de condițiile din trenuri, de întârzieri, de opririle în câmp, de lipsa aerului condiționat.

CFR Călători e cel mai mare operator feroviar, cu o cotă de piață de circa 80%. Diferența e acoperită de către operatorii privați.

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite