Ilie Bolojan, despre companiile de stat: Vom publica de săptămâna viitoare toate datele ce țin de conducere și indicatori. Vom modifica indicatorii de performanță
Premierul Ilie Bolojan a anunțat vineri că în pachetul de măsuri pe care urmează să îl promoveze Guvernul se află reforma societăților comerciale în care statul este acționar majoritar, urmând să fie stabilită reducerea numărului de membri în structurile de conducere și plafonarea indemnizațiilor la valori rezonabile.
Declaraţiile premierului:
Suntem la finalul unei săptămâni și vă prezint pe scurt proiectele la care am lucrat în această săptămânî și care vor fi prioritățile pentru luna iulie.
Săptămâna aceasta am prezentat în Parlament pachetul fiscal bugetar, este primul pachet care are două direcții importante pentru reducerea deficitului, cea de a crește veniturile și a doua direcție să plafonăm cheltuielile și să le scădem.
Aceste măsuri s-au referit exclusiv la componente structurale, în așa fel încât să putem testa atât reacțiile ECOFIN, dar și ale piețelor. Am constatat că avem o reacție pozitivă și ați văzut marți poziția comisarului pe problemele economice, de asemenea a doua zi am lansat o emisiune de bonduri pentru a ne împrumuta și am văzut o perspectivă îmbunătățită pe care au avut-o piețele.
Am reușit să ne împrumutăm la dobânzi mai mici, pentru că marja de risc pentru România este mai scăzută, ceea ce înseamnă economii importante, de peste 200 de milioane de euro în dobânzi, în următorii 14 ani cumulat.
De asemenea agențiile de rating au apreciat acest prim pachet ca un pas important.
Îmbunătățirea va depinde de măsurile care vor fi implementate în perioada următoare și cum vor fi puse ele în practică.
Trebuie să evităm să revenim la măsuri populiste.
Pentru a menține acest trend avem nevoie de stabilitate politică și de punerea în prcatică a următoarelor pachete de măsuri.
Care vor fi următoarele pachete pe care le pregătim în următoarele două săptămâni:
Reforma companiilor în care acționar majoritar este statul.
Din păcate o bună parte din aceste active pe care le administrează sunt mult sub potențialul piețelor în care lucrează.
Mă refer la pierderi mai mici, la o mai bună calitate a serviciilor oferite, chiar la pofituri mai mari pe care statul să le poată investi și în general o bună administrare a acestor active.
Vom publica de săptămâna viitoare toate datele ce țin de conducere și indicatori.
Vom modifica indicatorii de performanță.
Unii s-au instalat pentru câțiva ani de zile pe baza unor indicatori de performanță care sunt formali din păcate, care nu înseamnă indicatori specifici care țin de industria respectivă, și dacă ți-ai făcut ședințele lunare și dacă bifezi câte ceva ai rezolvat o bună parte din indicatori.
Indicatorii financiari sunt reduși în așa fel încât nu există indicatori care să arate clar că la o societate care este în pierdere există indicatori relevanți.
Vom modifica legislația, propunem scăderea numărului de membri în conducere și plafonarea indemnizațiilor.
E nevoie să creștem eficiența acestor companii, iar indicatorii să fie cerți, reducerea subvențiilor de stat, calcularea corecă a numărului de angajați, profiturile suplimentare să revină statului.
De asemenea e nevoie de reducerea pierderilor sau închiderea societăților care acumulează pierderi mai mulți ani consecutiv.
De asemenea e nevoie de reducerea pierderilor sau închiderea societăților care acumulează pierderi mai mulți ani consecutiv.
Vom propune modificarea de legislație ca numărul de societăți care sunt gestionate de AMEPIP să nu mai gestioneze 1400 de societăți, cam cât spune că gestionează, că nu le poate gestiona, iar numărul acesta să se reducă la maximum 200.
Sunt societăți cu mai mulți oameni în consiliile de administrație decât angajații.
Cei care sunt în conducere trebuie să se zbată din greu să atingă indicatorii, pentru că fiecare ban pe care îl pierdem zilnic printr-o proastă administrare înseamnă cumulat miliarde de euro pentru țara noastră.
Nu o să fie simplu, pentru că această negociere va putea avea loc dacă oamenii își dau seama că vor fi ridicoli sau va trebui să intrăm într-un război cu ei, dar nu mai putem tolera această situație.
Este un grup de lucru care s-a format pentru acest pachet de măsuri, condus de domnul Anastasiu, și din care fac parte ministerele care sunt autorități tutelare pentru principalele companii.
Aș vrea să vă dau două exemple:
Unul din indicatorii bancari după care poți judecat o bancă este randamentul capitalului. Băncile noastre de stat cu management performant, cu salarii de peste 20.000 net, cu comitete, cu indemnizații maxime, realizează randamente care sunt jumătate față de băncile din piață. Toate băncile statului, să fim bine înțeleși.
Cred că e mult loc de mai bine, pentru că de acolo statul român poate să facă politici financiare, poate să încaseze mai multe profituri.
Mă gândesc de exemplu la CFR, sau Metrorex, în fiecare an statul român subvenționează cu miliarde de lei aceste companii. CFR Călători din total cifra de afaceri are 80% din subvenții și 20% din venituri proprii. În Europa, subvenționarea este în medie între 30-60%. În Marea Britanie, treburile funcționează fără subvenții. Iar noi suntem în situația cu 80% subvenție, de-abia suntem pe zero.
Astfel de lucruri dacă le vom mai tolera, risipa bugetară va continua. Dacă nu oprim aceste spargeri pe care le avem, vom reveni de unde am plecat.
Premierul a mai vorbit şi despre modificarea legislației fiscale și despre măsuri pentru încasarea veniturile. „E o direcție importantă: să ne creștem gradul de încasare” a declarat premierul.
Aici sunt niște fenomene care s-au acumulat de ani de zile. Pentru a combate munca la negru trebuie să faci controale serioase. Sunt zone, cum sunt construcțiile, unde se știe, dar trebuie să se facă controale.
E nevoie să finalizăm digitalizarea ANAF, e o poveste fără sfârșit.
Trebuie să modificăm legislația, și este un grup de lucru sub coordonarea vicepremierului Tanczos Barna.
Trebuie să limităm eșalonările, să ne întărim capacitatea de a confisca, avem arierate enorme acumulate, sunt responsabilități importante în structura ANAF.
Voi propune limitarea mandatelor pentru cei cu funcții de conducere și indicatori clari de performanță.
Acumularea de arierate mari arată cât se poate de cert că unele societăți au fost protejate în acești ani. Societăți care sunt avertizate când sunt controlate, procese verbale care nu consemnează sume reale, ci mult mai mici, controale formale.
E nevoie de oameni specializați pe controlul prețurilor de transfer.
Bineînțeles, sisteme de premiere a performanței, dar nu pe sumele impuse în procese-verbale, ci pe cele efectiv încasate.
Acesta este un domeniu foarte important, în care în afara pachetului legislativ, toate instituțiile trebuie să colaboreze, să facă schimb de date, astfel încât să combatem evaziunea fiscală și frauda în domeniul public. Evaziunea este și o cauză, dar și un efect.
Ce mai conţine al doilea pachet de măsuri fiscale care vizează reducerea cheltuielilor
Reducerea subvenției date de stat
Vom modifica legislația pentru a reduce numărul de membri în structuri de conducere și plafonarea indemnizațiilor la un nivel rezonabil.
Este un grup de lucru pentru aceste măsuri condus de Anastasiu.
Randamentul băncilor de stat
Unul din indicatorii bancari după care poți judecat o bancă este randamentul capitalului. Băncile noastre de stat cu management performant, cu salarii de peste 20.000 net, cu comitete, cu indemnizații maxime, realizează randamente care sunt jumătate față de băncile din piață. Toate băncile statului, să fim bine înțeleși.
Mă gândesc la CFR sau Metrorex care beneficiază de subvenții. Statul român le subvenționează cu milioane de lei. În Marea Britanie toate companiile funcționează fără subvenție. Suntem în situația care cu 80% din buget subvenție abia terminăm anul pe 0.
Modificarea legislației fiscale
O altă componentă este modificarea legislației fiscale și măsuri pentru a încasa veniturile. Este important să ne creștem gradul de încasare. Nu putem face de pe o zi pe altă că sunt fenomene acumulate în ani de zile. Ca să combați economia neagră trebuie să faci controale serioase, se știu zonele, precum e în construcții.
E nevoie să finalizăm digitalizarea ANAF. E o povestă fără sfârșit. Nu există niciun interes la ANAF să se facă digitalizarea.
Reducerea risipei din sănătate
În urmă cu 10 ani, 2014, 2015 ponderea cheltuielilor din veniturile curente ale statului erau 11%, acum au crescut la 14-16%. Asta înseamnă niște sume foarte mari.
Dacă banii vin fără probleme, nimeni nu acționează în privința bunei gestionări. E nevoie să legăm salarizarea de activitatea spitalului. La anumite spitale costurile de personal depășesc 90%.
Reforma administrației publice
Un alt pachet care se lucrează este reforma administrației publice. Vom avea o a doua întâlnire săptămâna viitoare cu reprezentanții autorităților publice.
Descentralizarea jocurilor de noroc
O altă componentă este descentralizarea. Vom descentraliza jocurile de noroc. E nevoie ca primăria să stabilească o zonă. Poate fi tot orașul, sau doar o stradă sau doar un cartier unde pe bază de taxă specială primăria stabilește intensitatea. Comunitățile vor decide dacă au nevoie de jocuri de noroc sau nu, dacă unul sau 100. Azi nu au competență și sunt invadate orașele noastre.
Unul din jaloanele pe care trebuie să le atingem este legat de pensiile magistraților, și extins în pasul doi la toate pensiile speciale.
O nouă lege a salarizării
Toate lucrurile trebuie completată cu o nouă lege de salarizare, care să nu scadă veniturile, dar să nu permită să avem zeci de mii de procese pe interpretare care să genereze alocări suplimentare de milioane de euro.
___________________
În 7 iulie, Guvernul Bolojan și-a angajat răspunderea în Parlament pe primul pachet fiscal pentru reducerea deficitului.
Având în vedere că Parlamentul a intrat la sfârşitul lunii iunie în vacanţă, pentru desfăşurarea procedurii referitoare la angajarea răspunderii Guvernului asupra proiectului de lege privind unele măsuri fiscal-bugetare, senatorii şi deputaţii au fost convocaţi într-o sesiune extraordinară.
„Vin astăzi în fața dumneavoastră și a tuturor românilor care ne urmăresc pentru a angaja răspunderea Guvernului României pentru primul pachet de măsuri fiscale și bugetare. Un pachet de măsuri pe care suntem nevoiți să le luăm într-o perioadă foarte scurtă. Nu este un gest ușor, nici pentru mine, nici pentru colegii mei, înțelegând greutățile care vor apărea ca urmare a acestui pachet, pentru cetățenii țării noastre. Este însă o urgență națională și un act de responsabilitate. România are nevoie de colectarea acumulărilor negative, iar acest pachet este începutul. Nu suntem încă în ceasul al XII-lea. Suntem, însă, la limită. Și suntem aici pentru a evita acest scenariu, pentru ca România să renască economic și săprospere în următorii ani.” a declarat premierul.