31 mai, Ziua Mondială fără Fumat. Ţigările ucid 8 milioane de persoane anual, la nivel mondial

În acest an, Ziua mondială fără fumat se desfăşoară sub tema „Demascarea tacticilor folosite de industria tutunului pentru a-şi face produsele atractive”. Campania își propune să dezvăluie strategiile utilizate de industriile tutunului și nicotinei pentru a face aceste produse dăunătoare atrăgătoare, în special pentru tineri.
Prin dezvăluirea acestor tactici, Organizaţia Mondială a Sănătăţii urmărește să sensibilizeze populația, să pledeze pentru politici mai ferme, inclusiv interzicerea aromelor care fac produsele din tutun și nicotină mai atrăgătoare, și să protejeze sănătatea publică.
Regiunea europeană a OMS înregistrează 1,1 milioane de decese cauzate de consumul de tutun în fiecare an, inclusiv 153 000 de decese cauzate de expunerea la fumatul pasiv.
În 2022, aproximativ 179 de milioane de persoane din regiunea europeană erau utilizatori activi de produse din tutun: 114 milioane de bărbați, 65 de milioane de femei.
În regiunea europeană, se estimează că 4 milioane de adolescenți cu vârste cuprinse între 13 și 15 ani consumă tutun sub diverse forme.
Dependența de nicotină nu începe întâmplător.
Industria a venit cu peste 16 000 de arome.
Acestea nu sunt „distractive” sau „cool” – sunt capcane calculate.
Aromele sunt adesea citate drept motivul numărul 1 pentru care tinerii încep să consume nicotină și produse din tutun.
Aceste produse sunt concepute pentru a masca duritatea, pentru a manipula impresiile și pentru a crea dependență.
Creșterea consumului de produse cu nicotină în rândul tinerilor este alarmantă. În 2022, se estimează că 12,5% dintre adolescenții din regiune foloseau țigări electronice, comparativ cu doar 2% dintre adulți.
În unele țări, utilizarea țigărilor electronice în rândul copiilor de vârstă școlară a fost de 2-3 ori mai mare decât fumatul țigărilor, subliniind nevoia urgentă de reglementări mai stricte și de eforturi de prevenire axate pe tineri.
De ce industria tutunului vizează tinerii
Pentru a continua să obțină venituri de miliarde de dolari, industria tutunului trebuie să înlocuiască milioanele de clienți care mor și pe cei care renunță la consumul de tutun în fiecare an. Pentru a atinge acest obiectiv, industria tutunului lucrează pentru a crea un mediu care să favorizeze adoptarea produselor sale în rândul generației următoare, inclusiv reglementări care să îi facă produsele disponibile și accesibile. De asemenea, industria dezvoltă produse și tactici publicitare care atrag copiii și adolescenții, ajungând la aceștia prin intermediul rețelelor de socializare și al platformelor de streaming.
Produse precum țigările electronice și pungile cu nicotină câștigă popularitate în rândul tinerilor. Se estimează că 12,5% dintre adolescenții din regiunea europeană au folosit țigări electronice în 2022, comparativ cu 2% dintre adulți. În unele țări, rata de utilizare a țigărilor electronice în rândul elevilor este de 2-3 ori mai mari decât rata de consum a țigărilor.
Puneți capăt minciunii!
Industria vinde în mod deliberat o dependență mortală tinerilor, prin urmare, astăzi li se cere guvernelor și comunității de control al tutunului să protejeze generațiile actuale și viitoare și să tragă la răspundere industria tutunului pentru răul pe care îl provoacă.
Industria tutunului amenință nu numai sănătatea publică, ci provoacă, de asemenea, presiune economică și dependența generației următoare. Aceasta încearcă să saboteze politicile de sănătate, afectează mediul înconjurător în mod negativ, iar banii săi murdari cumpără influență, profită de lacune și plătește tactici de sabotare a controlului tutunului.

Campania OMS urmărește să scoată la iveală tacticile industriei tutunului pentru a câștiga influența publică și a interfera cu politicile de sănătate care vor avea impact asupra generațiilor viitoare. OMS este alături de tinerii din întreaga lume, care au cerut industriei să înceteze să mai interfereze cu politicile de sănătate și să nu-i mai vizeze cu noi produse nocive, promițând în același timp un viitor mai bun.
Tacticile actuale ale industriei tutunului
Tacticile actuale ale industriei tutunului pentru a câștiga influență și a interfera cu politicile de sănătate includ:
revendicarea unui rol de sănătate publică, în timp ce ucide peste 8 milioane de oameni în fiecare an spunând că sunt „durabile”, în timp ce produsele lor ne poluează planeta
finanțarea oamenilor de știință sau a unor terțe părți pentru cercetări tendențioase
finanțarea unor grupuri de fațadă pentru a face lobby împotriva politicilor de control al tutunului
plata pentru influenceri din social media și sponsorizări de evenimente
angajarea de echipe de avocați pentru a contesta și întârzia reglementările privind tutunul
sprijinirea financiară a grupurilor de activiști pentru a se mobiliza împotriva politicilor privind tutunul.
Epidemie
Epidemia de tutun este una dintre cele mai mari amenințări la adresa sănătății publice cu care s-a confruntat vreodată lumea, ucigând anual peste 8 milioane de persoane la nivel global. Mai mult de 7 milioane dintre aceste decese sunt rezultatul consumului direct de tutun, în timp ce aproximativ 1,3 milioane sunt rezultatul expunerii nefumătorilor la fumatul pasiv. Dintre regiunile OMS, Europa are a doua cea mai mare prevalență a consumului de tutun în rândul adulților (25,3%) și al adolescenților (10,8%).
Produse din tutun și nicotină
Fumatul țigaretelor este cea mai frecventă formă de consum de tutun. Alte produse din tutun includ tutunul de pipă cu apă, trabucurile, țigările de foi, tutunul de rulat, tutunul de pipă, produsele din tutun fără fum și o adăugare relativ recentă – produsele din tutun încălzit, care au proliferat pe piețele din întreaga lume. Printre produsele de consum cu nicotină se numără sistemele electronice de eliberare a nicotinei (ENDS) – o categorie de produse în schimbare rapidă, denumită în mod colocvial țigări electronice – și pungile cu nicotină (similare ca aspect cu snusul). Sistemele electronice fără nicotină sunt în esență la fel ca ENDS, dar e-lichidurile utilizate sunt comercializate ca fiind fără nicotină, însă această afirmație nu este întotdeauna corectă.