Untul ar putea deveni un produs de lux pe rafturile magazinelor
În contextul unei producții mai slabe la nivel global, prețul mediu al untului la poarta fabricilor europene a revenit la nivelurile maxime istorice înregistrate în 2022.
Această creștere a prețului este influențată de condițiile climatice nefavorabile, creșterea costurilor de producție și problemele de aprovizionare, factori care afectează piețele alimentare din întreaga lume. Pentru consumatori, acest lucru înseamnă că untul ar putea deveni din nou un produs tot mai scump pe rafturile magazinelor sau mai degrabă un produs de lux.
În săptămâna care s-a încheiat pe 25 august, prețul mediu de producător al untului a depășit pragul de 700 de euro per 100 kg, o creștere importantă față de luna mai, când acesta a trecut de 600 de euro, conform datelor Comisiei Europene, consultate de Economica.
La începutul lunii septembrie, prețul untului a urcat deja la 727 de euro per 100 kg, înregistrând un avans de 3,8% într-o singură săptămână. Această creștere semnificativă marchează o diferență de 65% față de aceeași perioadă a anului trecut. Este cea mai mare creștere de preț din sectorul lactatelor, în condițiile în care alte produse precum praful de zer s-au scumpit cu 36%, brânza edam cu 10%, iar brânza cheddar cu 4%.
Prețul actual al untului, de 727 de euro per 100 kg, marchează un vârf similar celui din 2022, când în luna iulie s-a atins același nivel. La începutul anului 2024, media era mult mai mică, situându-se la 549 de euro. În septembrie 2022, prețul mediu era de 724 de euro pentru 100 de kilograme.
De altfel, prețul de producător al untului este într-un trend puternic ascendent încă din luna februarie a acestui an.
La nivel global, creșterea prețurilor untului este determinată în principal de o ofertă redusă în raport cu cererea. În Europa, între ianuarie și iunie 2024, producția de unt a scăzut cu 2% față de aceeași perioadă a anului precedent, iar între iulie 2023 și iunie 2024, declinul a fost de 1,4%.
Producătorii au preferat să se concentreze pe alte produse, precum smântâna, care a înregistrat o creștere de 4%, și laptele concentrat, cu o creștere de 5%, în contextul unei ușoare creșteri a cantității de lapte colectat de la fermieri, de 0,9% în prima jumătate a anului 2024 și de 0,1% în intervalul iulie 2023-iunie 2024.
În România, fermierii au livrat cu aproximativ 3% mai mult lapte în perioada ianuarie-iunie 2024 comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. România se numără astfel printre cele 15 piețe europene care au raportat creșteri în livrările de lapte, ceea ce poate contribui la stabilizarea producției de produse lactate pe termen lung.