Trenuri noi cumpărate de Metrorex, ținute în depou din motive tehnice. Călătorii de pe Magistrala 5, nevoiți să aștepte peste 15 minute în stații
Metrorex a cumpărat trenuri noi, dar nu pot fi folosite. Sunt probleme tehnice neprevăzute: siguranțele sar când sunt fluctuații în rețeaua electrică. Tehnicienii Metrorex și cei ai constructorului caută soluții pentru a rezolva problemele de câteva luni, iar cei care suferă sunt călătorii de pe Magistrala 5 unde sunt prea puține trenuri, împrumutate de pe alte linii. Timpii de așteptare se prelungesc astfel și la peste 15 minute.
„Metrorex” a semnat contractul pentru 13 trenuri noi în decembrie 2020. Valoarea este de aproximativ 100 de milioane de euro. Primul tren trebuia livrat încă din primăvara anului trecut, dar între timp constructorul a reclamat probleme de aprovizionare, în contextul crizei Covid și a războiului din Ucraina.
În plus, reprezentații producătorului susțin că au fost nevoiți să refacă proiectul tehnic, pentru că dacă ar fi respectat cerințele inițiale ale „Metrorex”, trenul ar fi avut probleme la curbele mai strânse. Primul tren a ajuns în țară abia în acest an în aprilie, iar al doilea, în iunie. Dar au apărut din nou probleme tehnice și nu pot fi folosite.
Mihai Barbu, președintele Consiliului de Administrație al Metrorex: Ele au o problemă legată de alimentarea cu energie electrică. Consructorul spune că fluctuează energia electrică în rețea și din acest motiv declanșează siguranțele. Practic nu putem ieși cu ele pe traseu.
Gabriel Stânciu, director general al producătorului de trenuri, filiala din România: Sunt chestiuni care sunt dependente 100% de rețea, în cazul Bucureștiului, unde există și alimentare de la pantograf, de la firul de contact de deasupra, și alimentare de la șina a treia. La faza de tranziție dintre alimentarea de la pantograf la alimentarea prin șina a treia există unele chestiuni pe care le punem actualmente la punct prin procese de testare și integrare.
Noile trenuri sunt fabricate în Brazila. Constructorul a adus în țară mai mulți experți pentru a rezolva problemele. Noile garinuturi vor fi folosite pe Magistrala 5 Eroilor – Râul Doamnei/Valea Ialomiței. Au aer condiționat, 216 locuri și alte dotări de ultima generație.
În lipsa noilor trenuri, călătorii sunt nevoiți să circule unele mai vechi, aduse de pe alte magistrale. În unele stații cum este Romancierilor, în timpul săptămânii, durata medie de așteptare este de 12 minute. Iar în weekend poate să ajungă chiar și la 18 minute.
După punerea în circulație a noilor trenuri, Metrorex estimează că pasagerii vor aștepta mai puțin în stații. Acum, pe Magistrala 5 circulă doar 6 trenuri în timpul săptămânii, iar în weekend, 4.
„Metrorex’ urmează să facă recepția altor două trenuri din cele 13. Pentru întârzierile apărute în livrare, compania a aplicat deja constructorului penalități în valoare de circa 24 de milioane de euro. Dar și Metrorex are o datorie la constructor de aproximativ 36 de milioane de euro, nu a plătit la timp unele servicii de mententanta la alte trenuri aflate în circulație.