România va poduce drone de uz militar și civil. Specialiștii au creat deja prototipuri
Ambiții mari pentru industria românească de apărare, care beneficiază de o cerere în creștere, în contextul de securitate regională. În cel mult un an de zile, România ar putea produce drone de uz militar și civil. Vorbim despre un program național de dezvoltare și transfer tehnologie, pe care îl dezvoltă specialiști din Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare Aerospațială.
Protocolul pentru crearea dronelor românești s-a semnat la Institutul de Cercetare-Dezvoltare Aerospaţială „Elie Carafoli”, lider regional în domeniul ştiinţelor aerospaţiale din România. În ultimii ani, specialiștii au creat aici și prototipuri de uz militar. Acum se lucrează la trei tipuri de drone.
Cătălin Pascale, inginer-cercetător INCAS: Este un sistem de alimentare cu fir de la sol pentru o dronă, această dronă poate să stea în aer nelimitat atât timp cât condițiile meteo permit. Poate fi pentru supraveghere persistentă, poate fi zonă de trafic, calamitată, poate fi releu de retransmisie de date. Se ridică la altitudinea de 100 metri.
Până la testele de zbor, dronele românești trec printr-un proces amplu de verificare.
Adriana Ștefan, dir. general INCAS: Prin semnarea acestui protocol am făcut un pas important pentru consolidarea capacităților naționale în industria de aviație civilă și militară.
Acum se pregătește și un centru de pregătire a operatorilor de drone în Brașov.
Bogdan-Gruia Ivan, ministrul MCID: Este primul program gândit coerent, prin care creem drona românească cu tot patentul și proprietatea intelectuală, atât din punct de vedere tehnic, cât și al deschiderii pentru piață. E o nouă etapă pentru cercetarea aerospațială românească
Radu Oprea, ministrul Economiei: Ne dorim să avem drone românești cu softuri prioduse în România pentru că toată partea de drona să poate să fie cu protocol aici în România. Este foarte important ca această creativitate a inginerilor români să fie adusă ca valoarea adăugată aici, să avem proprietate înregistrată și să devină produs în serie în fabricile din România.
Pentru început, programul se va axa pe crearea unei soluţii complete de capabilitate aeriană fără pilot uman la bord. Aceasta va include cel puţin două vehicule aeriene fără pilot, dar şi toate mijloacele de la sol, necesare pentru controlul şi asigurarea tehnică şi informatică a zborurilor.