Prima simulare a Evaluării Naționale corectată digital începe luni. Cum arată un scaner și care sunt procedurile

Începând cu acest an, atât lucrările de la simulările naționale, cât si lucrările de la examenele de Bac si Evaluare Națională, vor fi corectate digitalizat. Secretarul de stat în Ministerul Educației, Sorin Ion, a declarat, la TVR INFO, că la simularea Evaluării Naționale, care se va desfășura luni, marți, miercuri, 5, 6 și 7 februarie, nu se schimbă nimic pentru elevi.
Rezultatele vor fi comunicate pe 23 februarie.
Au fost achiziționate 12 mii de scanere
Lucrurile se schimbă din momentul în care elevul a terminat lucrarea, a predat-o profesorului supraveghetor, de acolo e cu totul altceva (…) Am pilotat de două ori, dar sesiunea de toamnă a examenului de bacalaureat din anul trecut am derulat-o în integralitate digitalizat, e adevărat că era un examen mai mic, avea de vreo cinci ori mai puțini copii decât avem acum, acesta este adevăratul test pentru noi, pentru că sunt foarte mulți oameni implicați, am achiziționat pentru asta aproape 12 mii de scanere care au fost distribuite în școli încă din vara anului trecut și cu cât numărul de persoane este mai mare, cu atât riscul de a apărea erori este mai mare, iar asta este o bună oportunitate pentru noi, această simulare, pentru că aici ne mai permitem și să greșim. Învățăm din greșeli, a declarat la TVR INFO, secretarul de stat Sorin Ion.
Lucrările elevilor sunt de tip broșură, ele sunt capsate, nu poți să le introduci în scanerele obișnuite și a fost nevoie de unele speciale, a mai explicat Sorin Ion.
Secretarul de stat spune că o greșeală umană posibilă ar fi să se omită scanarea unei pagini sau să se dea două pagini odată.
Procedura prevede că la simularea națională de la Evaluarea Națională 2024, colțul lucrării nu se închide și nu se lipește.
La simulările pentru Evaluarea Națională și Bacalaureat 2024, lucrările vor fi scanate în clasă și corectate pe platforma digitalizată. Lucrările sunt repartizate automat și aleatoriu către profesori evaluatori din alt județ decât județul din care provin candidații, printr-un click.
Secretarul de stat în Ministerul Educației, Sorin Ion, a arătat, la TVR INFO, cum se va face scanarea lucrărilor și cum arată scanerul
Operarea este foarte simplă, scanerul are un buton fizic și unul virtual, a explicat Sorin Ion. Scanarea se face fără secretizarea primei pagini, cu nume cu tot (…) după ce a fost scanată lucrarea fizică se introduce în plic, se sigilează, se păstrează sigilată, nu umblam la ea. Lucrurile sunt un pic diferite la simulare versus examenul real, pentru că după simulare discutăm rezultatele și modul de rezolvare, fiecare profesor discută cu propriii elevi, a explicat secretarul de stat.
De ce se scanează cu numele la vedere
Dacă am scana lucrarea sigilată, nu am mai știi niciodată a cui este, ori platforma creează o clonă a lucrării care elimină prima pagină , prima pagina nu conține nicio informație în afara numelui și a școlii de proveniență. Clona secretizată se duce la profesorul evaluator, clona pereche rămâne în platformă pentru ca la final să identificăm a cui este fiecare lucrare, lucru pe care nu il face un operator, ci îl face platforma, a spus Sorin Ion.
Scopul simulării
Simularea are ca scop familiarizarea elevilor cu rigorile unui examen real, dar şi optimizarea rezultatelor obţinute de către elevii din învăţământul preuniversitar la finalul studiilor gimnaziale.
Comunicarea rezultatelor se va face anonimizat, utilizându-se codurile individuale care înlocuiesc numele şi prenumele candidaţilor.
Rezultatele obţinute la simulare sunt analizate la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ prin discuţii individuale cu elevii, dezbateri la nivelul clasei, şedinţe cu părinţii, precum şi la nivelul consiliului profesoral, în vederea adoptării unor măsuri pentru îmbunătăţirea performanţelor şcolare în perspectiva examenelor din vara acestui an.
Probele scrise încep la ora 9
Probele din cadrul simulării naționale încep la ora 9:00, moment în care, în fiecare sală, se deschid plicurile sigilate care conțin subiectul multiplicat. Accesul elevilor în săli este permis până la ora 8:30, potrivit procedurii.
Concret, profesorii asistenți din centrele de examen stabilite în fiecare județ vor folosi în clase scannere conectate la câte un calculator/laptop pe care este instalată aplicația de evaluare digitalizată. Lucrările elevilor sunt scanate și încărcate în platformă.
În momentul în care lucrarea este repartizată spre evaluare, când apăsăm butonul „start evaluare”, o lucrare se poate duce către doi profesori situați în colțuri diferite ale țării, niciodată nu vor ști unul de celălalt. Repartizarea se face aleatoriu. Mai mult decât atât, dacă după prima evaluare diferența dintre cei doi e mai mare de un punct, platforma identifică lucrarea, o trimite automat la alți doi evaluatori, explica secretarul de stat Sorin Ion.
Lucrarea nu poate ajunge în niciun caz la un evaluator din județul din care este elevul, a mai subliniat secretarul de stat.
Elevii se aşează câte unul în bancă, în ordine alfabetică, pe unitatea de învățământ, conform listelor afişate. Fiecare elev primeşte o broșură tipizată, pe care îşi scrie cu majuscule numele, prenumele tatălui, toate prenumele personale, în ordinea în care sunt trecute în actul de identitate şi completează lizibil celelalte date. Colţul primei pagini a broșurii este completat și verificat de asistenţii din săli, după care semnează și aceștia.
Elevii primesc atâtea ciorne marcate cu ştampila şcolii câte le sunt necesare.
În cazul în care un elev nu se încadrează în spațiul prevăzut în broșură pentru rezolvarea unui subiect, elevul solicită și primește de la profesorii asistenți o foaie liniată suplimentară pe care continuă redactarea.
Foaia liniată suplimentară se va atașa broșurii, prin capsare în două locuri, intermediare celor trei capse inițiale.
Reguli pentru rezolvarea subiectelor
- Din momentul distribuirii subiectelor, niciun elev nu mai poate intra în sală
şi niciun elev nu poate părăsi sala, decât dacă predă lucrarea scrisă şi semnează de
predarea acesteia. Elevii care nu se află în sală în momentul distribuirii
subiectelor pierd dreptul de a mai susţine Evaluarea Naţională în sesiunea
respectiva. În cazuri excepţionale, dacă un elev se simte rău şi solicită părăsirea
temporară a sălii, el este însoţit de unul dintre asistenţi, până la înapoierea în sala
de clasă. În această situaţie, timpul alocat rezolvării subiectelor nu va fi prelungit. - Pentru elaborarea lucrării scrise, elevii folosesc numai cerneală sau pastă
de culoare albastră. Pentru proba de la disciplina „Matematică”, elevii pot să
utilizeze instrumente de desen. Se interzice folosirea, în timpul probelor, a
mijloacelor de calcul. Se folosesc numai colile distribuite de către asistenţi. - La proba de limba română, un răspuns completat în căsuța de răspuns poate
fi corectat prin tăierea cu o linie orizontală a literei scrise în căsuță și scrierea
în dreapta căsuței a literei asociate răspunsului considerat corect. De
asemenea, un răspuns care constă în marcarea cu X a unei opțiuni poate fi corectat
prin tăierea cu o linie orizontală a marcajului X și marcarea cu X a răspunsului
considerat corect. - La proba de limba română sunt permise sublinierile pe text cu creion sau
stilou/pix de culoare albastră. În cazul itemilor care vizează sintaxa frazei este
permisă delimitarea propozițiilor în frază, fără a se considera semn particular. - La proba de matematică, un răspuns de la Subiectul I sau de la Subiectul al
II-lea poate fi corectat prin tăierea cu o linie orizontală și încercuirea altui
răspuns considerat corect. - La figurile de la proba de matematică sunt permise marcajele pe figură și
completarea figurilor cu creion sau stilou / pix de culoare albastră. De
asemenea, este permisă realizarea unor figuri geometrice (cu creion sau stilou /
pix de culoare albastră) în spațiul p