Poliția și instructorii auto din Japonia organizează experiențe controlate de conducere sub influența alcoolului, ca parte a unei campanii pentru siguranța rutieră

Școala de șoferi Chikushino din orașul Fukuoka, situat în sud-vestul țării, a început recent să organizeze experiențe controlate de conducere sub influența alcoolului, ca parte a unei campanii a poliției pentru a-i convinge pe conducătorii auto „prea încrezători” să nu conducă niciodată sub influența alcoolului.
Inițiativa a fost lansată în jurul celei de-a 17-a comemorări a morții a trei copii din oraș – doi băieți de patru și trei ani și sora lor de un an – care au murit când mașina familiei lor a fost lovită de un angajat al administrației municipale care conducea sub influența alcoolului.
Printre șoferii care au luat parte la experimentul recent s-au numărat doi reporteri de la Mainichi Shimbun – unul care a băut și a condus, iar altul care și-a observat colegul ca pasager treaz.
Șoferilor li s-a cerut mai întâi să parcurgă trei secțiuni de drum – un slalom, o curbă în S și o serie de curbe strânse – în stare de ebrietate. Reporterul ziarului, Hyelim Ha, a băut apoi o cutie de bere de 350 ml, precum și câte un pahar de vin de prune umeshu și de rachiu shochu – ambele amestecate cu apă – pe parcursul a aproximativ o oră.
Un test de alcoolemie efectuat asupra lui Ha a detectat 0,30 mg de alcool pe litru în aerul expirat, de două ori mai mult decât pragul de 0,15 mg, potrivit ziarului.
În ciuda faptului că avea mâinile reci, ritmul cardiac ridicat și fața roșie, Ha a declarat că se simțea capabilă să conducă – un sentiment care ar fi fost exprimat în timpul interogatoriului de către șoferul care a provocat coliziunea fatală din 2006.
Încrederea lui Ha a fost deplasată. Colegul ei reporter, Rokuhei Sato, s-a clătinat înainte și înapoi în timp ce Ha accelera și încetinea în mod repetat și inutil de-a lungul unei porțiuni drepte de drum. Ea a reușit să treacă de bornele de pe pista de slalom, dar a fost oprită de directorul adjunct al școlii, Shojiro Kubota, înainte de a lua curba în S.
Spre surprinderea aparentă a lui Ha, Kubota i-a spus că a intrat într-o curbă cu o viteză mai mare după ce a băut, iar la un moment dat s-a abătut pe banda opusă.
„Chiar dacă [consumul de alcool] afectează abilitățile de care oamenii au nevoie pentru a conduce, cum ar fi capacitatea cognitivă, judecata și capacitatea de manevră a vehiculului, șoferul presupune că conduce în siguranță – acesta este pericolul condusului sub influența alcoolului”, a declarat Kubota, potrivit Mainichi.
Potrivit poliției naționale din Japonia, mulți șoferi care conduc sub influența alcoolului fără incidente dezvoltă un sentiment de invincibilitate și continuă să repete aceleași comportamente periculoase.
Aceasta a citat date care arată că probabilitatea ca un accident rutier să implice un deces este de șapte ori mai mare atunci când șoferul a consumat alcool în comparație cu accidentele în care șoferul este treaz.
„Facem apel la oameni să gestioneze în mod corespunzător pericolele înainte de a bea, cum ar fi, în primul rând, să nu conducă până la bar, pornind de la premisa că, odată ce sunt beți, nu mai sunt în măsură să ia decizii normale”, a declarat pentru ziar Yoichi Furukawa, șeful adjunct al diviziei de aplicare a legii rutiere din cadrul poliției prefecturale, Yoichi Furukawa.