Pierderea în greutate, o bătălie farmaceutică de un trilion de dolari

Pilule de slăbit
Pilule de slăbit / Profimedia Images
5 martie 2024, 12:43 (actualizat 5 martie 2024, 13:16)

Medicamentele pentru pierderea în greutate ajută consumatorii să piardă grăsime și, odată cu aceasta, blochează și efectele negative ale obezității asupra sănătății, scrie The Economist.

De asemenea, acestea capătă o importanță tot mai mare în viețile celor din corporații.

Din iunie 2021, când Wegovy, primul stimulent de slăbire GLP-1, a fost lansat în America, valoarea de piață a WW (fosta Weight Watchers) s-a prăbușit cu 90%. Pe 28 februarie, Oprah Winfrey a anunțat că va părăsi consiliul de administrație al firmei de diete și își va vinde toate acțiunile, pentru a evita conflictul de interese în jurul utilizării GLP-1.

Giganții din industria alimentară, cum ar fi Nestlé, planifică deja un viitor în care medicamentele vor reduce cererea de gustări zaharoase. Șefii firmelor de bunuri de larg consum au adus în discuție medicamentele pentru slăbit de două ori mai des în ultimul set complet de ședințe trimestriale de profit, la sfârșitul anului 2023, decât în cel precedent.

Totuși, cel mai mare impact al medicamentelor până acum a fost asupra producătorilor lor. Vânzările de Wegovy, dezvoltat de o firmă daneză numită Novo Nordisk, au crescut de la 876 milioane de dolari în 2022 la 4,5 miliarde de dolari în 2023. Compania se așteaptă să-și dubleze această cifră în acest an. Zepbound, introdus în America în noiembrie de Eli Lilly, un gigant farmaceutic american, este de așteptat să genereze vânzări de 2,9 miliarde de dolari în primul său an complet.

Bloomberg preconizează că până în 2030 vânzările anuale de medicamente pentru pierderea în greutate vor ajunge la suma impresionantă de 80 de miliarde de dolari, ceea ce le va plasa printre cele mai mari clase de medicamente din istorie. Se preconizează că Eli Lilly și Novo Nordisk vor acapara peste 90% din piață.

Companie de un trilion de dolari

Apetitul investitorilor pentru acțiunile duopolului a fost la fel de insațiabil precum apetitul celor care țin regim folosind produsele sale. În ultimii trei ani, capitalizarea bursieră a Novo Nordisk a crescut de peste trei ori, ajungând la 560 de miliarde de dolari, ceea ce a transformat-o în cea mai valoroasă companie din Europa. Eli Lilly valorează 740 de miliarde de dolari, de peste două ori mai mult decât la începutul anului 2023.

Acestea sunt acum cele mai mari două firme farmaceutice din lume după valoarea de piață. Se vorbește cu entuziasm despre prima companie de un trilion de dolari a industriei. Totuși, pentru a se ridica la înălțimea acestor așteptări mărețe, Eli Lilly și Novo Nordisk trebuie să producă suficiente medicamente pentru a satisface cererea, trebuie să-și lărgească grupul de pacienți și să se lupte cu o serie de contestatari.

Agoniștii GLP-1 sunt uimitor de eficienți și relativ siguri. Introduși inițial pentru a ajuta pacienții diabetici prin stimularea producției de insulină, aceștia reglează răspunsul organismului la alimentație și creează o senzație de sațietate care suprimă pofta de mâncare. Pacienții care iau medicamentele pierd mai multe kilograme decât persoanele care urmează alte planuri de control al greutății. În cadrul studiilor clinice, utilizatorii de Wegovy au pierdut în medie aproximativ 15% din greutatea corporală. Cei care au luat Zepbound au pierdut aproximativ 20%.

Având în vedere că 2,7 miliarde de oameni, adică 38% dintre cei cu vârsta peste 5 ani, sunt obezi sau supraponderali, potrivit Federației Mondiale a Obezității, medicamentele sunt, de asemenea, foarte solicitate. Deoarece injecțiile trebuie administrate săptămânal și nu o singură dată, cu cât mai multe persoane încep tratamentul, cu atât crește mai repede cererea totală. Iar aceasta crește deja atât de repede, încât Eli Lilly și Novo Nordisk se străduiesc să o satisfacă.

Fabricarea medicamentelor necesită două componente principale: ingredientul activ și „pixurile subțiri” pe care pacienții le folosesc pentru a injecta medicamentul. În prezent, ambele sunt greu de găsit.

Nici firma daneză și nici rivalul său american nu au explicat de ce nu pot face rost de mai multe dintre substanțele chimice necesare, dar este clar că este o problemă. Lipsa de semaglutide, din care își extrage puterile medicamentul Wegovy, a forțat Novo Nordisk să amâne lansarea unei versiuni de Wegovy sub formă de pilule, care funcționează la fel de bine ca injecția, este mai ușor de fabricat și mai puțin neplăcut de administrat, dar care necesită o cantitate de 20 de ori mai mare din ingredientul activ.

Fabricarea unui număr suficient de stilouri subțiri pentru Wegovy și Zepbound a reprezentat, de asemenea, o provocare. Aceste dispozitive sunt realizate în fabrici specializate „fill-finish”. Atât Eli Lilly, cât și Novo Nordisk investesc miliarde de dolari pentru a stimula aprovizionarea, asociindu-se cu producători sau construindu-și propriile capacități.

În noiembrie, firma americană a anunțat că intenționează să cheltuiască 2,5 miliarde de dolari pentru a construi o nouă fabrică în Germania. În aceeași lună, Novo Nordisk a anunțat că va investi 6 miliarde de dolari în extinderea capacității de producție la sediul său din Danemarca. În februarie, compania mamă a Novo Nordisk a fost de acord să plătească 16,5 miliarde de dolari către Catalent, un mare producător american, pentru a crește producția pe gigantica piață americană. În ciuda acestor investiții, analiștii se așteaptă ca cererea să depășească oferta cel puțin pentru câțiva ani.

O altă problemă

Capacitatea de producție limitată a ajutat companiile într-un fel, mascând o altă problemă.

Până în prezent, doar jumătate din cei 110 milioane de americani obezi au acces la medicamente prin intermediul asigurărilor de sănătate. Pentru a atinge previziunile de venituri, Eli Lilly și Novo Nordisk trebuie să pună medicamentele lor la dispoziția unui grup mai mare de pacienți.

Medicare, un program guvernamental de asistență medicală pentru persoanele în vârstă, nu are voie prin lege să acopere medicamentele pentru pierderea în greutate. Asigurătorii privați de sănătate sunt descurajați de costurile medicamentelor. Chiar dacă, datorită reducerilor, acestea plătesc de obicei aproximativ 60% din prețul de listă al Wegovy în America, de aproximativ 16.000 de dolari pe an, multe firme de asigurări sunt reticente în a acoperi un medicament scump care trebuie luat pe termen nelimitat.

Pentru a stimula încrederea asiguratorilor, cele două companii efectuează teste pentru a dovedi că GLP-1 face mai mult decât să ajute oamenii să slăbească. Un studiu realizat de Novo Nordisk a constatat că Wegovy reduce riscul de probleme cardiace majore cu 20%. Eli Lilly desfășoară un studiu gigant pe 15.000 de participanți, care se va încheia în 2027 și care studiază efectul tirzepatidei, ingredientul activ din Zepbound și Mounjaro, un medicament pentru diabet înrudit, asupra sănătății generale și a duratei de viață a adulților obezi.

Există dovezi care sugerează că GLP-1-ajută și în cazul unor afecțiuni precum apneea, bolile cronice de rinichi, boala Alzheimer și boala ficatului gras. Utilizarea medicamentelor GLP-1 pentru tratarea acestor boli nu a fost încă aprobată de autoritățile de reglementare. Dar David Risinger de la Leerink Partners, o bancă de investiții, crede că, pe măsură ce apar mai multe beneficii pentru sănătate, asiguratorii nu vor mai putea să refuze acoperirea de preț.

Concurența

Rămâne totuși o a treia provocare: concurența. Piața în plină expansiune a dezlănțuit o avalanșă de aspiranți, de la marile companii farmaceutice până la startup-urile din domeniul biotehnologiei.

Bloomberg estimează că aproape 100 de candidați se află în diferite stadii de dezvoltare. Cei mai mulți imitatori perfecționează abordarea GLP-1 pentru a crea medicamente care să le depășească pe cele existente, căutând să ofere pierdere în greutate mai mare sau o utilizare mai ușoară.

O idee pentru a spori eficacitatea este de a combina GLP-1 cu alți agoniști. Zepbound folosește deja unul numit GIP împreună cu GLP-1 pentru a crește consumul de energeie, a reduce acumularea de grăsime și greața. Viking Therapeutics, o firmă americană de biotehnologie, folosește un cocktail similar.

La 27 februarie, aceasta a prezentat datele unui studiu care a arătat că medicamentul său împotriva obezității a ajutat pacienții să piardă mai mult în greutate chiar și decât Zepbound. Prețul acțiunilor Viking a crescut de peste două ori.

Un medicament aflat în curs de dezvoltare de către Boehringer Ingelheim, o companie farmaceutică germană, și Zealand Pharma, o firmă daneză de biotehnologie, folosește un alt agonist numit Glucagon în combinație cu GLP-1 pentru a asigura pierderea în greutate și a combate bolile hepatice.

Cei doi pionieri au, totuși, un avans. Brevetele pentru Wegovy și Zepbound expiră abia în 2032 și, respectiv, 2036. Niciun produs rival nu este pe cale să iasă la vânzare. Dezvoltarea unui nou medicament durează în medie nouă ani, astfel încât chiar și cele care se află deja în teste timpurii nu vor fi disponibile înainte de 2027.

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite