Paradox pe piața muncii: deși criza forţei de muncă se adânceşte, companiile amână să angajeze sau chiar fac concedieri
România demonstrează încă o dată că este o ţară a paradoxului. În contextul în care criza forţei de muncă se adânceşte, companiile amână să facă angajări sau chiar concediază oameni. Motivul? Costurile tot mai ridicate cu forţa de muncă. Patronatele se aşteaptă ca în perioada următoare să crească rata şomajului.
Ioana are o firmă de consultanţă pentru investiţii străine. Nu duce lipsă de clienţi, dar nu îşi permite să angajeze cei 4 oameni de care are mare nevoie.
Ioana Martini, antreprenoare: „Ar trebui să alocăm undeva la 8 mii de euro lunar pentru a putea angaja aceşti oameni, iar asta în condiţiile în care le-am plăti un salariu nu suficent de competitiv încât să îi şi ţinem. Ar trebui să tăiem din investiţii.”
Sunt calcule pe care şi le fac tot mai multe companii la noi în ţară. O arată şi statisticile, care raportează o cerere tot mai scăzută a forţei de muncă.
În ultimul trimestrul al anului trecut erau disponibile, la nivel naţional, peste 34 de mii de locuri de muncă. În scădere cu mai bine de 5 mii faţă de trimestrul anterior.
Platformele online de recrutări înregistrează o scădere a cererii în domenii precum IT, producție şi industia auto.
Oferta, în schimb, înregistrează creşteri. Zilnic, sunt depuse 40 de mii de CV-uri.
Alexandra Colceru, repreentant platformă online de recrutare: „Tendinţa de contractare a pieţei muncii deja se întâmplă de anul trecut, undeva de la jumătatea anului, mai ales în IT. Avem, practic, o scădere a locurilor de muncă de undeva din luna septembrie.”
Şi cum volumul de muncă nu a scăzut, companiile lucrează acum la strategii de eficientizare.
Corina Diaconu, expert HR: „Fac tot posibilul să facă cât mai mult cu personalul deja existent. Redistribuie anumite sarcini, îmbunătăţesc procesele interne pentru a creşte productivitatea, acolo unde este cazul automatizează şi digitalizează procesele. Multe dintre ele chiar externalizează serviciile.”
Patronatele se aşteaptă ca, după alegerile prezidenţiale, costurile cu forţa de muncă să crească şi mai mult, iar asta va aduce un val de concedieri, în special în rândul companiilor mici şi mijlocii.
Cristina Chiriac, președinte CONAF: „Există posibilitatea ca o serie de antreprenori fie să îşi reorganizeze activitatea prin concedieri sau există posiblitatea să mărească preţurile pentru a-şi păstra randamentul. Piaţa muncii devine din ce în ce mai rigidă.”
La finalul anului trecut, rata şomajului în România era de 5%. Cei mai mulţi șomeri aveau vârste până în 24 de ani.