Noile norme UE despre mașini vechi și siguranța rutieră. Pe lângă efectele asupra mediului, reglementările ar putea influența semnificativ piața vehiculelor rulate
Noi reglementări europene privind masinile care au mai mult de 15 ani vechime. La nivel european, vehiculele mai vechi continuă să fie subiectul unor noi reglementări menite să îmbunătățească siguranța rutieră și să reducă impactul asupra mediului. Comisia Europeană a propus recent reguli mai stricte pentru vehiculele defecte și uzate, cerând eliminarea responsabilă a acestora dacă nu mai pot fi reparate.
Deși regulamentul propus nu interzice repararea mașinilor mai vechi de 15 ani, introduce standarde clare pentru vehiculele care nu mai pot fi aduse în stare de funcționare. Acestea vor trebui trimise la instalații specializate pentru casare. „Proprietarii pot repara vehiculele dacă doresc, chiar dacă acest lucru nu este rentabil”, a precizat Comisia Europeană într-un comunicat. „Totuși, mașinile care nu mai pot fi utilizate trebuie eliminate corespunzător.” Această măsură vine în contextul unor îngrijorări legate de frauda din industria vehiculelor uzate și utilizarea pieselor contrafăcute, care prezintă riscuri majore pentru siguranța rutieră.
Un aspect important al noilor reglementări este definirea clară a termenului „vehicul scos din uz”, potrivit stiripesurse.ro. În prezent, lipsa unei definiții precise permite operatorilor lipsiți de scrupule să evite reglementările UE. În fiecare an, între 3 și 4 milioane de mașini vechi dispar din statistici, multe dintre ele fiind exportate ilegal și vândute ca vehicule utilizabile, deși nu mai îndeplinesc cerințele legale.
Potrivit Comisiei Europene, aceste vehicule ajung adesea la gropile de gunoi, contribuind la poluarea mediului. Studiile arată că legislația actuală este insuficientă pentru a preveni astfel de practici. Deși șoferii pot continua să folosească vehicule mai vechi, aceștia trebuie să respecte cerințele stricte de siguranță. Repararea vehiculelor trebuie realizată cu piese omologate, iar Inspecția Tehnică Periodică (ITP) rămâne obligatorie pentru a certifica siguranța acestora pe drumurile publice.
Noile reglementări vizează echilibrarea intereselor șoferilor cu necesitatea de a proteja mediul și siguranța rutieră. Prin creșterea standardelor pentru vehiculele rulate, Uniunea Europeană își propune să combată fraudele din industrie și să limiteze impactul negativ asupra mediului.
Pe lângă efectele asupra mediului și siguranței, reglementările ar putea influența semnificativ piața vehiculelor rulate. Exporturile ilegale și utilizarea pieselor contrafăcute vor fi mai greu de realizat, iar standardele mai stricte ar putea duce la o scădere a cererii pentru mașinile vechi și ieftine.