„Învaţă România – Profi de 10”, o campanie TVR1 și TVR INFO. De la multinațională la catedră, într-un sat de lângă București unde nu voia să meargă nimeni. Exemplul învățătorului Cristian Petrescu
Învăţătorii şi profesorii cu vocaţie construiesc România viitorului. Chiar dacă sistemul de învăţământ este într-o permanentă reformă şi problemele se rostogolesc an de an, jurnaliştii TVR INFO au găsit profii de 10, cei care învaţă România – o campanie a Ştirilor TVR.
Cristian Petrescu este de profesie inginer. După 20 de ani de muncă în corporații și-a spus că a venit momentul să se implice în cu totul altă activitate.
De 5 ani, școala din Rudeni, un sat care ține de Chitila, i-a devenit noul loc de muncă. De fapt, a doua casă. Iar motivația sa e cât se poate de clară.
Cristian Petrescu, învățător: „La întoarcerea în țară am avut senzația că toată lumea să văita, că totul merge prost. (…) Nu există ideea de dezastru. Totdeauna trebuie să iei tu soarta în mâini și să faci ceva. Nu o să se întâmple imediat. Dar până la urmă, dacă iți dorești foarte mult, se va întâmpla„.
Cristian s-a înscris în programul Teach for Romania, care pregătește dascăli pentru școli din comunitățile vulnerabile. A ales să vină în Chitila cu 5 ani în urmă. Nu mai fusese niciodată aici. Timp de 3 ani n-a avut vacanță. A învățat, trecând prin reconversia profesională, titularizându-se pe postul de învățător.
Directoarea unității școlare din orașul Chitila descrie contextul în care acest om a bătut la ușa instituției.
Ștefania Duminică, directoarea Şcolii Gimnaziale din Chitila: „Aveam nevoie de cinci profesori și învățători și nu aveam decât trei. Am reușit să completăm numărul cu Cristian Petrescu și cu încă o colegă la grădiniță. (…) În acest moment, grupul de Teach for Chitila, cum îl numesc eu, de profesori veniți prin Teach for Romania, a ajuns la 9 persoane”.
Cristian a descoperit repede problemele care îi țineau pe mulți copii departe de școală.
Cristian Petrescu, învățător: „Am avut o fetiță care rămăsese repetentă și nu mai voia să vină pentru că cineva i-a spus că, pe românește, e proastă și n-o să reușească să facă școală. Și părinții s-au obișnuit și ei cu ideea asta. La unele familii cred că am fost și din două în două zile. Copilul nu venea la școală, copilul întârzia. (…) Mi-au și zis, mie îmi place că noi ne jucăm aici, dar de fapt ei nu realizau că învață. Cu copiii cred că e mai bine să discuți într-o maniera matură, dar cu un pic de elemente de umor, dar umor care să-l ajute să proceseze, să-i dezvolte un pic gândirea critică”.
Domnul învățător ne prezintă colțul său de magie, mica bucătărie în care prepară în scop didactic prăjituri, chiar și torturi.
El a cumpărat cuptorul electric și restul ustensilelor, dar asigură și materiile prime.
„Asta e lumea în care noi ne simțim foarte bine, pentru că descoperim, experimentăm, avem foarte multe elemente multi-senzoriale, noi mirosim, gustăm, atingem, vedem cum se transformă în funcție de temperatură, în funcție de folosirea unui lichid sau a unei alte substanțe, în funcție de anumite reacții chimice„.
Copiii sunt ei înșiși modele de viață pentru învățătorul lor.
În școala primară din Rudeni învață 63 de elevi. Părinții lor au numai cuvinte de laudă față de Cristian și pentru metodele inedite de predare, dar în special față de ambiția învățătorului de a prinde rădăcini în acest loc.