Interzicerea telefoanelor mobile în școli și o reformă online, cerute în Anglia, după o crimă care a șocat societatea

Doi adolescenți condamnați pentru uciderea unei colege după ce au vizionat materiale online violente și au folosit rețelele de socializare pentru atragerea unor potențiale victime, un dosar șocant chiar și pentru anchetatori, o mamă îndurerată care cere reguli mai aspre. De aici a pornit luna aceasta o dezbatere intensă în societatea britanică. Primele rezultate s-au văzut la începutul acestei săptămâni, când Departamentul pentru Educație a decis să emită noi reguli privind telefoanele mobile în școlile din Anglia.
Autoritățile de la Londra au confirmat planurile de a interzice utilizarea telefoanelor mobile în școlile din Anglia, publicând noi îndrumări pentru directori, chiar dacă unele includ practici care au fost deja adoptate pe scară largă. Ghidul le cere profesorilor să nu fie văzuți în timp ce își folosesc telefoanele mobile la școală, cu excepția momentelor în care au nevoie de aceste dispozitive pentru a-și desfășura activitatea.
Un director de școală a salutat planul Departamentului pentru Educație (DfE), spunând că acesta va da încrederea necesară pentru a face o schimbare care ar aduce beneficii elevilor, dar care ar putea întâmpina rezistență din partea părinților.
Îndrumările oferă școlilor o varietate de modalități pentru a implementa interdicția, pornind de la regula ca toate telefoanele să fie lăsate acasă, până la predarea lor la sosirea în școală, păstrarea lor în dulapuri inaccesibile sau permisiunea de a fi păstrate de către elevi, cu condiția să nu fie folosite și să nu aibă sunetul pornit.
Biroul pentru comunicații electronice Ofcom din Marea Britanie arată că 97% dintre copii au un smartphone până la vârsta de 12 ani. Datele au stârnit îngrijorare nu doar în ceea ce privește distragerea atenției elevilor, ci și cu privire la potențialul de a produce fenomene de bullying și de a naște presiuni sociale, notează The Guardian.
„Te duci la școală, te duci să înveți, te duci să creezi prietenii, te duci să vorbești cu oamenii și să socializezi și te duci să te educi – nu te duci să stai pe telefonul mobil sau să trimiți mesaje în timp ce ai putea vorbi cu cineva de lângă tine”, a declarat secretarul Educației, Gillian Keegan, pentru programul Today de la BBC Radio 4.
Există, de asemenea, o îngrijorare mai largă cu privire la utilizarea telefonului de către copii și la conținutul dăunător pe care îl pot accesa.
O crimă comisă de doi adolescenți după ce au vizionat materiale online violente
La începutul acestei luni, în Marea Britanie au fost condamnați la închisoare pe viață doi adolescenți care au premeditat uciderea tinerei Brianna Ghey, în vârstă de 16 ani, care se declarase transgender. Brianna a fost înjunghiată de 28 de ori.
Prietena ei, Scarlett Jenkinson, unul dintre ucigași, a fost descrisă de judecător drept „forța motrice” din spatele crimei. Ea a fost condamnată la un minim de 22 de ani de închisoare în „unul dintre cele mai tulburătoare cazuri” pe care avocații le-au văzut vreodată.
Eddie Ratcliffe, un fost campion de kickboxing, un tânăr perceput ca liniștit și studios, a fost condamnat la 20 de ani de închisoare.
Mama Briannei Ghey, Esther Ghey, crede că folosirea în exces a rețelelor de socializare a făcut ca fiica ei să fie vulnerabilă și le-a permis ucigașilor să acceseze conținut online violent.
Brianna a devenit punctul de interes al celor doi după ce aceștia nu au reușit să ademenească cu un profil fals pe o rețea de socializare un băiat trecut pe lista lor de persoane de ucis. Ea ar fi „mai ușor” de ucis, au fost de acord Scarlett și Eddie, după cum reiese din miile de mesaje text schimbate în perioada premergătoare crimei petrecute pe 11 februarie, anul trecut.
Scarlett Jenkinson descărcase un browser special pe telefonul ei pentru a urmări crime „adevărate” și torturi de pe dark web, „internetul ascuns”. Ținea și note detaliate despre criminalii în serie.
Mama victimei cere o reformă online
Mama victimei Brianna Ghey, Esther Ghey, luptă acum pentru o reformă online și le cere marilor companii să creeze produse specifice pentru adolescenți, care să îi împiedice pe aceștia să acceseze conținut nepotrivit vârstei lor.
Ea cere și îngrădirea accesului celor cu vârste sub 16 ani la rețelele de socializare.
Aproximativ 100.000 de persoane au semnat petiția susținută de Esther Ghey pentru scoaterea aplicațiilor rețelelor de socializare de pe telefoanele copiilor.
Campania online cere chiar o lege care să îi împiedice pe cei cu vârste sub 16 ani să dețină un smartphone.
„Companiile care produc smartphone-uri ar trebui să aibă o responsabilitate morală și să vrea să facă mai mult. (…) Dar cred că aceste companii mari nu se gândesc decât cum să facă mai mulți bani și nu neapărat la impactul asupra publicului, deci cred că aici este nevoie de o lege care să impună asta”, a declarat Esther Ghey, citată de ITV.
Exemplul unui liceu unde telefoanele au fost interzise
Potrivit noilor norme, politica în privința telefoanelor mobile le va fi comunicată clar elevilor, cărora li se va spune și de ce au fost luate aceste decizii. De asemenea, ghidul le cere profesorilor să nu fie văzuți în timp ce își folosesc telefoanele mobile la școală, cu excepția momentelor în care au nevoie de aceste dispozitive pentru a-și desfășura activitatea.
Este nevoie ca și părinții să fie implicați în constrângerile adoptate. Lor li se amintește și că trebuie să îi contacteze pe elevi prin intermediul cancelariei, iar nu direct.
Deși unora dintre cadrele didactice regulile li se par inutile, directorul executiv a două școli din Essex, Vic Goddard, care are și o proeminență publică după ce a apărut într-o serie despre educație, a exemplificat că Academia Passmores, un liceu din Essex, a impus o interdicție totală asupra telefoanelor, iar regula s-a dovedit „transformatoare”, producând un răspuns pozitiv atât din partea părinților, cât și a elevilor.
„Am avut foarte puține probleme din partea părinților, mai puține decât ne așteptam”, a declarat el.
„Elevii au simțit că presiunea socială a fost îndepărtată. Fără îndoială, acest ghid va ajuta școlile. Problema pe care o avem este că orice ne-ar putea pune în conflict cu părinții va fi întotdeauna o provocare”, a explicat directorul.
„Avem o generație de părinți care nu s-au născut cu telefoane. Ne-am gândit că a le oferi copiilor un telefon îi ține în siguranță, când realitatea este că le deschide o lume a presiunii și presiunii online”, a adăugat Goddard.
VEZI și Papa Francisc: „Ce-ar fi dacă am trata Biblia ca pe un telefon mobil?”
Legislația din România
Potrivit noii legi a Educației care a intrat în vigoare anul trecut în România, „utilizarea unui telefon mobil sau a oricărui alt echipament de comunicații electronice de către un elev este interzisă pe perioada desfășurării cursurilor din învățământul preșcolar, primar și gimnazial, inclusiv în timpul activităților educaționale care se desfășoară în afara unităților de învățământ, cu excepția utilizării acestora în scop educativ sau în spațiile autorizate explicit de regulamentul intern al unității de învățământ”.
În învățământul liceal, regulamentul intern al unității poate interzice folosirea de către un elev a telefoanelor mobile în întreaga sau doar în o parte din incinta unității de învățământ, precum și în timpul activităților care se desfășoară în afara acesteia.
Nerespectarea prevederilor poate duce la preluarea echipamentului de către personalul unității de învățământ în vederea predării, după caz, către părinți/ tutori legali ai beneficiarilor primari minori sau elevi, conform regulamentului intern al unității de învățământ.