Încrederea în presă a ajuns la cel mai scăzut nivel din ultimii șapte ani. ”Avem atât de multă informație, încât abia putem să ne dăm seama ce este adevărat și ce nu”
Șapte din zece persoane evită în mod activ informațiile de presă, deseori, câteodată sau ocazional.
Cele mai evitate sunt știrile de interes public major, inclusiv știrile despre războiul din Ucraina, știrile despre discriminare și drepturi civile dar și știrile politice.
Prof. univ. dr. Raluca Radu, coordonatorul echipei Digital News Report pentru România: Sunt cauze legate de modul în care funcționează redacțiile acum, foarte multe au o relație complicată cu partidele politice, se știe deja din anchetele de presă, că primesc bani de la partidele politice și dau știri pozitive despre partidele politice, iar lumea simte că este o diferență între realitate și ce se întâmplă în presă, pe de altă parte, nu mai sunt așa de mulți jurnaliști de investigație, iar dacă se fac anchete de investigație ele nu sunt preluate de marile trusturi și în al treilea rând există o campanie câteodată foarte dură impotriva jurnaliștilor care fac investigații și atunci încrederea în presă, în general, suferă, a explicat profesorul universitar, dr. Raluca Radu.
Adelin Petrișor, jurnalist TVR: Este clar că social media este flosită de toată lumea, și de cei de 70 de ani, nu mai vorbesc de puști și atunci trebuie să te adaptezi. Riscul cel mai mare este că nu știi dacă informația este adevărată sau nu. Ideea este că ar trebui să învățăm să ne informăm de pe social media. Una este să intri pe Tik Tok pe contul BBC sau NBC (SUA) și alta este să intri pe TikTok la user 67… , un tip care nu are nicio poză, doar un nikname și spune tot felul de trasnăi. Asta este cea mai mare problemă. În anii 2000 nu prea aveam informații sau aveam din câteva surse, acum avem atât de multă informație, încât abia putem să ne dâm seama ce este adevărat și ce nu (…) Cu cât avem un public mai educat și mai pregătit să facă față fake news-ului, cu atât va fi mai ușor să discutăm cu acel public. Întotdeauna trebuie să existe o relație între jurnaliști și cei care le citesc sau le văd poveștile.