Sâmbătă 24 mai 2025 | București 15˚C / Cer acoperit

Decizie în cazul acuzațiilor de plagiat aduse lui Taylor Swift

Taylor Swift
Taylor Swift
13 decembrie 2022, 13:58

Scurta cerere depusă de avocații celor două părți nu a oferit niciun detaliu și nu a menționat nicio înțelegere. Avocații respectivi nu au răspuns la o solicitare de comentarii, precizează sursa citată.

Cazul, care a fost intentat inițial în urmă cu cinci ani, ar fi fost o altă audiere juridică de mare succes pentru industria muzicală, după procese similare care au implicat „Blurred Lines” a lui Robin Thicke și „Dark Horse”, melodia lui Katy Perry.

Aceste cazuri au ridicat întrebări cu privire la aspectele muzicii care sunt protejate în mod corespunzător de drepturile de autor și care rămân parte a domeniului public, la dispoziția oricărui creator. Cazul „Blurred Lines” se referea la genul muzical, în timp ce cazul „Dark Horse” – și un alt caz care implica piesa „Stairway to Heaven” a lui Led Zeppelin – se referea la elemente muzicale obișnuite, cum ar fi progresiile de acorduri și acompaniamentele melodice.

Cazul Swift a implicat doar cuvinte, nu și muzică, și a atras comentarii din partea experților în drept cu privire la modul în care astfel de chestiuni juridice se aplică versurilor.

Procesul a fost intentat de Sean Hall și Nathan Butler, compozitorii din spatele piesei „Playas Gon’ Play”, o piesă din 2000 a grupului R&B 3LW care conține versurile „Playas, they gonna play/And haters, they gonna hate”. Aceștia au acuzat-o pe Swift că a folosit aceste versuri fără permisiun în piesa „Shake It Off”, care a fost lansată în 2014 și a devenit unul dintre hiturile definitorii ale lui Swift, înregistrând patru săptămâni pe locul 1 în topul Billboard Hot 100 single.

„Shake It Off”, scrisă de Swift și de producătorii Max Martin și Shellback – care au fost, de asemenea, inculpați în acest caz, alături de casele de discuri și editorii de muzică asociați cu piesa – are un refren pe care fanii ei îl pot cânta pe de rost.

La cinci luni de la depunerea cauzei, aceasta a fost respinsă de un judecător care a declarat că versurile sunt „fraze scurte care nu au minimul de originalitate și creativitate necesar pentru protecția drepturilor de autor”.

Judecătorul a remarcat, de asemenea, preponderența unor fraze similare în cântece pop anterioare, cum ar fi „Dreams” a lui Fleetwood Mac („Players only love you when they’re playing”) și „Playa Hater” a lui Notorious B.I.G. („There are two kinds of people in the world today/We have the playas, and we have the playa haters”).

Dar, în 2019, judecătorii de la Curtea de Apel a Statelor Unite au decis că acest caz a fost decis prematur și l-au trimis înapoi la tribunalul districtual, unde judecătorul Fitzgerald a respins cazul.

Pe măsură ce cazul s-a tărăgănat prin tribunale, a devenit un punct central în dezbaterea continuă a industriei muzicale cu privire la drepturile de autor.

Din 2015, când un juriu a constatat că „Blurred Lines” a încălcat drepturile de autor ale piesei „Got to Give It Up” a lui Marvin Gaye, experții în drept și comentatorii din industria muzicală au susținut că multe astfel de cazuri au mers prea departe și că amenințarea iminentă a litigiilor ar putea dăuna creativității muzicale în sine. Thicke și Pharrell Williams au fost condamnați să plătească 5,3 milioane de dolari familiei lui Gaye.

Într-o declarație din august, Swift a descris crearea piesei „Shake It Off”, spunând că versurile cântecului „au fost scrise în întregime de mine”.

„Când am scris versurile, m-am inspirat parțial din experiențele din viața mea și, în special, din examinarea publică neîncetată a vieții mele personale, din reportajele «clickbait», din manipularea publică și din alte forme de critici personale negative”, a spus ea.

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite