Cum a fost pusă la cale operaţiunea de susţinere a lui Călin Georgescu
Sume uriaşe ar fi fost puse în joc pentru campania pe TikTok a candidatului independent, iar sute de influenceri ar fi distribuit clipuri video cu acesta, se arată în documentele declasificate. Într-o manipulare fără precedent, popularitatea candidatului ar fi crescut într-o lună de la mai puţin de un procent la peste 22%. După publicarea documentelor CSAT, mai mulţi influenceri din lumea interlopă au recunoscut că au primit bani pentru promovarea lui Georgescu şi acuză ca au fost păcăliţi.
Un fost programator, deţinător al unei firme în Braşov, a făcut donaţii pe TikTok de peste un milion de euro şi plăţi în valoare de 381.000 de dolari, în perioada 24 octombrie-24 noiembrie, către utilizatori ai unor conturi de TikTok implicaţi în promovarea candidatului Călin Georgescu, inclusiv după data încheierii campaniei electorale, arată SRI.
Potrivit documentelor declasificate, finanţarea influencerilor TikTok a fost asigurată prin platforma FameUp, dedicată monetizării activităţilor de promovare în mediul online, la nivelul căreia a fost publicată oportunitatea de reclamă, alături de descrieri bine definite.
Peste 100 de influenceri, cu opt milioane de urmăritori, au realizat videoclipuri de promovare a candidatului independent.
Acestea au fost făcute contra-cost, deși nu erau marcate drept reclame plătite și conțineau discursuri similare. Aceştia au dus la o creştere fulminantă a notorietăţii candidatului.
SRI mai spune că activitatea conturilor a fost organizată pe aplicația de mesagerie Telegram.Totul s-ar fi făcut prin reţele asemănătoare fermelor de boţi.
O altă metodă de promovare a candidatului independent a presupus crearea şi utilizarea de conturi false ale unor instituţii publice în susţinerea lui Călin Georgescu.
De altfel, scandalul iscat în legătură cu aplicaţia TIKTOK a determinat Comisia Europeană să ceară îngheţarea conturilor care ar putea influenţa competiţia electorală din România. După ce au fost publicate documentele desecretizate din CSAT care susțin printre altele că influenceri, liderul unui clan interlop, extremiști de dreapta, reprezentanți ai cultelor religioase sunt printre cei care au susținut campania lui Călin Georgescu pe rețelele de socializare, unii dintre cei ale căror nume apar în rapoarte s-au certat pe TikTok. Câțiva dintre ei au recunoscut că au luat bani pentru a susține un candidat fără să declare acest lucru