Transportatorii şi fermierii continuă protestele după negocierile de la Guvern și au forțat intrarea în București dinspre Chiajna. George Simion și Diana Șoșoacă, huiduiți de protestatari

11 ianuarie 2024, 08:23 (actualizat 12 ianuarie 2024, 10:27)


Transportatorii şi fermierii continuă protestul declanşat miercuri pe mai multe drumuri din ţară. Mulţi dintre cei care au ajuns pe centura Capitalei au încercat să intre în Bucureşti cu tractoarele şi camioanele, dar au fost opriţi de poliţie în Ilfov. Totul, după ce reprezentanţii protestatarilor au negociat cu oficiali din Guvern timp de peste 4 ore, iar la final s-au declarat în general mulţumiţi de discuţii. În continuare, nicio organizaţie profesională din domeniu nu îşi asumă organizarea acestor acţiuni, iar participanţii neagă orice susţinere politică, deşi au apărut astfel de informaţii.


Spre seară, protestatarii care au încercat să intre cu tractoarele și camioanele în București au fost opriți de jandarmi și polițiști în localitatea Chiajna. Unul dintre manifestanți a blocat drumul cu un vehicul, iar forțele de ordine au intervenit pentru a-l îndepărta. Înainte de incident, prefectul Capitalei care a mers să discute cu protestatarii, făcuse apel la dialog. De altfel și cu doar câteva ore mai devreme, mai mulți fermieri și șoferi de TIR au încercat să spargă barajul făcut de polițiști.

Protestatarii au plecat spre București la mai puțin de o oră după ce reprezentanții transportatorilor au ieșit de la negocieri de la Guvern și s-au declarat mulțumiți de direcția în care au mers discuțiile.

Delegația i-a prezentat unui consilier al premierului lista de revendicări: plafonarea poliței RCA la 4500 de lei, mutarea controalelor rovinietei, cântarului și măsurarea gabaritului TIR-ului pe teritoriul național. Dar și alocație de cazare pentru șoferi, 230 de lei pe zi și fără documente justificative. Transportatorii mai cer ca sistemul ro-etransport introdus de anul acesta în vămi să se aplice doar mărfurilor cu risc fiscal ridicat.

Potrivit unor surse guvernamentale, în spatele protestelor s-ar afla lideri ai partidului AUR. Informația a fost negată însă atât de reprezentanții protestatarilor, cât și de președintele acestei formațiuni politice, George Simion, într-un mesaj postat pe o rețea de socializare: „În loc să vină cu soluții, miniștrii lui Marcel Ciolacu refuză să îi primească pe motiv că aceste proteste sunt organizate de AUR. Mai aveau puțin și spuneau despre noi că suntem în spatele protestelor din Germania, din Polonia, din alte colțuri ale Europei.”

Un lucru este sigur: Florin Tomuţă, reprezentantul delegației transportatorilor care a fost la negocieri cu guvernanții, este președintele PSD Alba Iulia și vicepreședinte al Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România, precum și membru fondator al altei asociații de transport.

Joi seara, prefectul Capitalei a ajuns în mijlocul protestatarilor opriți la intrarea în oraș de poliție.

ACTUALIZARE 21.00 Protestele transportatorilor și fermierilor continuă și la această oră, în ciuda faptului că reprezentanții lor au ieșit mulțumiți de la negocierile de la Guvern. Sute de oameni sunt în continuare în comuna Chiajna. Liderul AUR, George Simion, și senatoarea Diana Șoșoacă au venit pe rând în mijlocul protestatarilor, să-și arate susținerea, spunând că fermierii i-au chemat. Însă aceștia din urmă spun că partidele politice nu au ce căuta la astfel de proteste. Cei doi politicieni au fost huiduiți de fermieri, în timp ce susținătorii lor au strigat lozinci împotriva guvernului.

ACTUALIZARE 20.10 La Chiajna, unde continuă protestele, a sosit și liderul AUR, George Simion.

ACTUALIZARE 19.45 Prefectul Municipiului București, Rareș Hopincă, a discutat în această seară cu persoanele care protestează în zona Militari-Chiajna, la intrarea în București, și a invitat o delegație a protestatarilor la dialog, în vederea prezentării revendicărilor acestora.

ACTUALIZARE 19.11 Protestele transportatorilor și fermierilor continuă și la această oră, în ciuda faptului că reprezentanții lor au ieșit mulțumiți de la negocierile de la Guvern. Sute de oameni sunt în continuare în comuna Chiajna.

ACTUALIZARE 18.40 Polițiștii îi legitimează pe cei care au blocat intrarea spre București, dinspre Chiajna.

ACTUALIZARE 16.25 Transportatorii şi fermierii vin în număr mare în București chiar în aceste momente. Au intrat prin zona comunei Chiajna, unde au spart barajul poliţiştilor şi au fost cât pe ce să lovească jandarmii.

Au fost ore întregi de negocieri la Palatul Victoria între reprezentanţii transportatorilor şi cei din Guvern. În linii mari, protestatarii spun că sunt mulţumiţi de negocieri, dar că urmează noi discuţii, inclusiv cu cei de la ASF.

Potrivit unui comunicat al Guvernului, „s-a agreat ca cel mai târziu până la sfârșitul săptămânii viitoare să fie stabilită o întâlnire de lucru între reprezentanții transportatorilor care au participat la consultările de la Guvern și cei ai Autorității de Supraveghere Financiară pentru a discuta aspectele semnalate în legătură cu Asigurarea de Răspundere Civilă Auto (RCA) și a găsi soluții aplicabile la problematicile semnalate de transportatori.”

La discuțiile de au Guvern au participat, din partea Guvernului, Florin Spătaru, Ovidiu Gheorghe și Daniel Botănoiu, consilieri de stat în cadrul Cancelariei Prim-ministrului, iar din partea transportatorilor -reprezentanți desemnați din toate zonele țării.

Florin Tomuță, reprezentant al protestatarilor: „Până în data de 19 o întâlnire cu ASF-ul și reprezentanți ai asiguratorilor, pentru rezolvarea celui mai greu punct de pe lista transportatorilor – plafonul RCA și asigurările, care sunt extrem extrem de mari. […] Mare parte dintre protestatari, cred eu să sunt mulțumiți de rezultatele discuțiilor. […] Aceste proteste nu pot fi asumate de către niciun partid politic. În spatele acestor proteste stă doar o nevoie a unei industrii care reprezintă undeva la 11% din PIB-ul României.”

ACTUALIZARE 15.30 TIR-urile au spart barajul de jandarmi și au intrat în Chiajna, îndreptându-se spre București.

–––––––––––––––––––––––

În tot acest timp, pe centura capitalei şoferii TIR-urilor, unii veniţi din alte județe, au rămas încolonați, în aşteptarea concluziilor după aceste negocieri și decişi să continue protestul dacă autorităţile nu găsesc soluţii.

Acțiunea nu a fost asumată de nicio asociație sau sindicat din domeniu. Ministrul Agriculturii a susținut ieri, la TVR INFO, că în spatele protestului s-ar afla lideri ai AUR. Reprezentanții acestei formațiuni politice nu au avut însă până acum un punct de vedere oficial.

Transportatorii i-au prezentat unui consilier al premierului lista de revendicări. Plafonarea poliței RCA la 4500 de lei, mutarea controalelor rovinietei, cântarului și măsurarea gabaritului TIR-lui pe teritoriul național. Dar și alocație de cazare pentru șoferi, 230 de lei pe zi și fără documente justificative. Transportatorii mai cer ca sistemul ro-etransport introdus de anul acesta în vămi sa se aplice doar mărfurilor cu risc fiscal ridicat.

Ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Sorin Grindeanu, a discutat joi dimineaţa la sediul MTI cu reprezentanţii confederaţiilor şi Asociaţiilor relevante de transportatori, discuţiile urmând a fi reluate miercurea viitoare.

„Împreună cu cei de la COTAR, Asociaţia Patronală a Transportatorilor Europa 2002- APTE 2002 şi APULUM s-a stabilit reluarea discuţiilor pentru miercurea viitoare. Acestea se vor concentra pe identificarea unor soluţii realiste şi aplicabile pentru problemele cu care se confruntă transportatorii”, menţionează reprezentanţii ministerului într-un comunicat.

Miercuri a fost haos în trafic. Protestatarii au amenințat ca următorul pas este să meargă cu tirurile in Piața Victoriei, însă până atunci și-au trimis reprezentanții la discuții cu premierul.

Șoferii de TIR reclamă scumpirea accelerată a RCA, majorarea accizei la motorină, dar și infrastructura rutieră deficitară. De asemenea, ei reclamă timpii extrem de mari de aşteptare la frontiere care aduc zilnic pierderi substanțiale firmelor de transport și scumpirea rovinietei.

Miercuri, transportatorii şi fermierii au declanșat un protest de amploare şi au blocat centurile mai multor oraşe, inclusiv centura Capitalei. Unii au plecat spre Bucureşti pentru a le aduce guvernanţilor lunga listă cu revendicări.

Lista solicitărilor transportatorilor:

Recunoașterea transportului rutier drept sector economic strategic și elaborarea unor măsuri care să susțină acest sector economic pentru a rămâne competitiv și a aduce în continuare venituri directe la bugetul Statului (este cel mai mare exportator de servicii din România, aduce peste 5 miliarde de euro anual în economia românească, contribuind la reducerea excedentului valutar)

  1. Plafonarea RCA la 4.500 de lei la B 0, inclusiv tractările și asistența internațională + o reformă a asigurărilor care să includă posibilitatea suspendării asigurărilor (RCA/CMR/casco) când un camion nu este în uz și prelungirea automată a valabilității.
  2. Scurtarea timpilor de trecere a frontierei prin optimizarea controlului în frontiere
  • Mutarea controlelor rovinietei, cântarului şi al măsurării gabaritului pe teritoriul naţional/la cel puţin 15 km de punctul de trecere a frontierei, respectând astfel şi Regulamentul European 1100/2008 privind controalele în vămi (care prevede eliminarea controalelor maselor și dimensiunilor din punctele de trecere a frontierelor pentru a fluidiza traficul prin frontiere)
  • Reintroducerea toleranțelor de 5% la depăşirile de greutate/gabarit, aşa cum prevăd şi normele europene (Amendarea OG43/1997 privind toleranţele la mase și dimensiuni şi tarife de utilizare a rețelei de drumuri, care să evite dubla taxare).
  • Introducerea obligaţiei verificării metrologice mai dese a cântarelor ISCTR/CNAIR sau oferirea posibilităţii re-cântăririi în cazul unei suspiciuni de măsluire a cântarului
  1. Echitate fiscală public/privat și Beneficii pentru Angajați:
  • Alocație de cazare neimpozabilă de 230 lei/zi pentru șoferi, similar cu bugetarii, fără documente justificative.
  • Acordarea de alocaţii de hrană pentru lucrătorii detaşaţi şi delegaţi neimpozabile în limita unei valori totale crescute de la 87,5 EUR la 125 EUR
  1. Reglementarea unui mediu de concurenţă loială în transporturi:
  • Introducerea unui tarif minim pe km calculat în funcţie de taxa de drum şi preţul motorinei (după modelul spaniol, italian şi, mai nou, maghiar) sau elaborarea în regim de urgență a unei legi anti dumping prin care se pedepseşte prestarea unui serviciu sub costurile implicate
  • Obligația plății timpilor de așteptare a camioanelor la încărcare/descărcare care depăşesc 2 ore
  • Obligația plății serviciului prestat de șofer de încărcare/descărcare a mărfii în/din camion sau interzicerea acestui serviciu
  • Interzicerea unui număr mai mare de 1 intermediar în vânzarea unei comenzi de transport (sau limitarea numărului de subcontractări a serviciului de transport + introdus şi de maghiari)
  • Amendarea firmelor de expediţii/clienţilor de transport care întârzie plata facturilor de transport mai mult de 90 de zile (existentă în legislaţia spaniolă)
  1. Posibilitatea recuperării unui procent din acciza la combustibil
  2. Aplicarea RO-Etransport doar la mărfurile cu risc fiscal ridicat, nu pentru toate mărfurile importate și exportate în/din România (in conformitate cu prevederile directivei europene 2006/112)
Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite