Cel mai mare contract pentru construcția unui lot de autostradă din România a fost semnat. Va costa 1,2 miliarde de euro

20 martie 2025, 19:52

Lucrările la tronsonul „Ditrău – Grinţieş”, parte a autostrăzii A8,  care va lega Moldova de Transilvania, vor costa aproximativ 1,2 miliarde de euro. Oficialii de la drumuri se aşteaptă ca toată Autostrada Unirii să fie gata în 2030.

Tronsonul „Ditrău – Grinţieş” din A8 va fi construit prin munți și se anunță o adevărată provocare pentru asocierea de constructori din România și din Bosnia Herțegovina. Este cel mai lung lot al Autostrăzii Unirii. Are aproape 38 de km, din care jumătate sunt tuneluri și viaducte. Compania Națională de Investiții Rutiere CNIR a semnat contractul de proiectare și execuție. Lucrările vor costa circa 1,2 miliarde de euro și ar trebui să fie gata în 4 ani și jumătate.

Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor: Sunt aproape 40 de kilometri, dificili, în zona de munte, sunt bucuros că a câștigat o companie care știe să facă autostrăzi, le face bine, le face repede, se înscrie în toate termenele, e o companie românească.

Șoferii așteaptă de ani buni să traverseze mai ușor zona de Nord.

DANIEL MĂTĂSARU, Moldova vrea autostradă: Mai sunt lucruri de identificat din punct de vedere al solului. Ceea ce vedem că se întâmplă acum pe Pitești-Sibiu, unde sunt zone greu accesibile, unde forezele nu au putut intra, se va întâmpla același lucru și pe sectorul montan din A8. De aici vin provocările. Din punct de vedere al timpului câștigat, 42% din timpul pe care un transportator îl petrece de la Iași la granița de vest cu Oradea ar putea fi economisit dacă această autostrada ar fi funcțională.

Autostrada Unirii, care va lega Moldova de Transilvania, e în gestiunea a două companii ale Ministerului Transporturilor. Secțiunea de mijloc, între Miercurea Nirajului și Leghin, cu o lungime de 157 de km, va fi realizată prin Compania Națională de Investiții Rutiere, „CNIR”. Pentru moment, a fost semnat doar un contract de proiectare și execuție din cele șase.

Cele două capete „Târgu Mureș – Miercurea Nirajului” și „Leghin – Târgu Neamț”, care însumează aproape 60 de km, aparțin de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, CNAIR. Pentru a nu pierde finanțarea prin PNRR, acestea trebuie să fie gata până la sfârșitul lui 2026.

Gabriel Budescu, director general CNIR: La momentul actual, ținând cont de stadiul ofertelor și valorii am putea spune că suntem cu câteva luni în avans. Practic, sperăm că în 2030.

Durata garanției pentru tronsonul „Ditrău-Grinţieş” va fi de 5 ani.

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite