Cartea de memorii a Prințului Harry înregistrează vânzări record, depășindu-i pe soții Obama
Cartea de memorii a prințului Harry, „Rezervă”, a devenit un succes record, cu vânzări în prima zi care depășesc unele dintre cele mai mari succese ale editurilor, inclusiv cărțile lui Barack și Michelle Obama.
„Rezervă” s-a vândut în peste 1,43 milioane de exemplare în toate formatele în Statele Unite, Canada și Marea Britanie, potrivit editorului Prințului Harry. Cifra a marcat cele mai mari vânzări în prima zi pentru o carte de non-ficțiune publicată vreodată de Penguin Random House, cea mai mare editură din lume.
Debutul puternic al cărții de memorii, deși extraordinar, nu a fost în întregime surprinzător. O mărturie explozivă a unui prinț auto-exilat părea de la bun început să fie un pariu cât se poate de sigur în industria editorială, care este atât de capricioasă. Vânzările se anunțau de câteva luni, mai ales în zilele dinaintea publicării, când conținutul cărții a început să devină public prin scurgeri neintenționate și prin interviuri de profil înalt.
„Am vândut cărți pretutindeni – și am vândut foarte multe”, a declarat Shannon DeVito, director de cărți la Barnes & Noble. „Unii oameni au venit chiar înainte de serviciu, alții în pauza de prânz, alții după”, a continuat ea. „Dar viteza vânzărilor pe parcursul zilei a fost gigantică”.
Doar editorii au acces la datele complete privind vânzările cărților lor, inclusiv numărul de exemplare tipărite, audio și e-book vândute, și au tendința de a publica cifrele doar atunci când acestea sunt favorabile. NPD BookScan urmărește vânzările de tipărire în mod independent și va raporta prima săptămână de vânzări pentru „Rezervă” pe 19 ianuarie.
În Marea Britanie, „Rezervă” a stabilit un record de vânzări în prima zi pentru o carte de non-ficțiune, cu 400.000 de exemplare, inclusiv precomenzile, potrivit editorului, Transworld Penguin Random House. Transworld a comandat deja alte 200.000 de exemplare ale cărții, potrivit lui Larry Finlay, directorul general.
„Singurele cărți care s-au vândut mai repede într-o zi au fost despre celălalt Harry, Harry Potter”, a declarat Finlay. „Apetitul publicului este enorm”.
Recepția critică a „Rezervei” a fost mixtă, unii recenzenți lăudând calitatea prozastică, dar întrebându-se dacă nu cumva Harry a mers prea departe în exprimarea unor nemulțumiri mărunte. „Prințul pretinde că are o memorie selectivă – «un mecanism de apărare, cel mai probabil» -, dar nu pare să fi uitat niciun rând tipărit vreodată despre el și soția sa”, a scris în recenzia sa criticul Alexandra Jacobs, de la New York Times.
Unii critici din Marea Britanie au scris despre carte pe un ton nedumerit, lansând superlative care nu au fost întotdeauna elogioase.
O recenzie din The Guardian a numit-o „o încercare defectuoasă de a controla narațiunea” care este „pe rând simpatică și absurdă”. Un critic care a scris pentru BBC a numit-o „cea mai ciudată carte scrisă vreodată de un membru al familiei regale” și a spus că uneori se citește ca „cel mai lung text de bețiv furios trimis vreodată”. În The Independent, un recenzent a spus că memoriile sunt „bogate în detalii și, pe alocuri, frumos scrise”, adăugând că „dacă Harry avea de gând să dea foc familiei sale, a făcut-o cel puțin cu stil”.
Până la momentul lansării cărții, multe dintre cele mai incendiare afirmații ale sale fuseseră deja demontate în presă. Cu o săptămână înainte de publicare, The Guardian a publicat un articol care detalia o confruntare fizică între Prințul William și Prințul Harry; după cum descrie Harry în carte, William l-a trântit la podea. În aceeași săptămână, exemplare ale cărții „Rezervă” au fost din greșeală puse în vânzare mai devreme în Spania și au fost luate cu asalt de agențiile de presă. Au urmat zeci de reportaje din întreaga lume: Prințul Harry a spus în carte că a ucis 25 de oameni în Afganistan; Prințul Harry a scris că fratele său l-a încurajat să se îmbrace ca un nazist pentru o petrecere costumat; Prințul Harry și-a pierdut virginitatea cu o femeie mai în vârstă pe un câmp din spatele unui bar.
Picătura constantă de dezvăluiri i-a determinat pe unii observatori să se întrebe dacă cartea în sine ar conține informații noi. Mai degrabă decât să descurajeze cumpărătorii, frenezia mediatică care a urmat fiecărei noi apariții a părut să o propulseze în vânzări.
De exemplu, ReaderLink, un important distribuitor de cărți, a declarat că precomenzile au crescut după articolul din The Guardian care detaliază încăierarea dintre frați. Iar Waterstones, un lanț de librării din Marea Britanie, a înregistrat un val de rezervări în magazine după articol, potrivit lui James Daunt, care conduce compania.