Căile ferate din România sunt electrificate cu viteza melcului. 73 de kilometri, electrificați în 30 de ani

24 mai 2024, 08:09

Căile Ferate Române se află într-o situație dificilă, așa cum este de fapt tot sistemul feroviar din țară. Spre deosebire de vestul Uniunii Europene, în România se fac pași mici.

O analiză a electrificării rețelei feroviare de la noi. În 1990, lungimea liniilor electrificate în exploatare, la nivel național, era de 3.961 de km. Atâția kilometri de cale ferată erau electrificaţi în țară noastră imediat după căderea comunismului.

La 1 ianuarie 2020, adică 30 de ani mai târziu, și 13 ani de când România era membră a Uniunii Europene- în total aveam 4.034 de km de cale ferată electrificată la nivel național. Adică în 30 de ani am reușit să punem cabluri pe încă 73 de km. O medie pentru perioada scursă de la 1 ianuarie 1990 și până în 2020, arată că ar fi vorba de puțin peste 2,4 km de cale ferată electrificată în fiecare an.

Doi ani mai târziu, la 1 ianuarie 2021 și 1 ianuarie 2022 aveam același număr de kilometri de cale ferată electrificată ca în 2020, tot 4.034 km.

O schimbare există totuși la 1 ianuarie 2022, când numărul de kilometri nu s-a mărit, ci s-a micșorat. Erau cu 3 km mai puțin, adică 4.031 km la nivel național.

73 de kilometri, electrificați în 30 de ani

În 2024 nu s-a schimbat nimic față de anul trecut. Sunt tot 4.031 km la nivel național și când tragem linia de la calculele făcute de Ministerul Transporturilor, din totalul rețelei de căi ferate avem electrificată doar 37,97% dintre ele. Adică aproape 4 km din 10 au cablu de electricitate. Ceilalți, mai bine de 6 km din 10 sunt fără electrificare.

Aceasta este imaginea Căilor Ferate Române, însă autoritățile susțin că sunt câteva proiecte avansate, unele în derulare, altele urmează să înceapă. E vorba despre zonele dintre Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor, despre Dărmănești – Vicșani – Frontiera de Vest, iar aici e vorba inclusiv despre o conexiune feroviară cu Aeroportul Traian Vuia din Timișoara, apoi Constanța Mangalia și București Nord – Giurgiu Nord și frontiera cu Bulgaria.

Și pentru că nu de puține ori am văzut că România este țara studiilor de fezabilitate, unele dintre ele expiră înainte să fie puse în aplicare, doar că Ministerul Transporturilor are mai multe proiecte în acest stadiu. E vorba despre legături electrificate între București Nord și Titu, Pitești – Slatina – Craiova sau Oradea – Carei – Satu Mare.

Avem electrificat doar 37,97% din totalul Căilor Ferate Române, în 2024, astfel s-a bătut pasul pe loc timp de 30 de ani.

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite