Blocada de la frontiera Ucrainei. Analist: Disputele mărunte ale politicienilor au scăpat de sub control

Granița dintre Slovacia și Ucraina
Granița dintre Slovacia și Ucraina
6 decembrie 2023, 00:00 (actualizat 12 iunie 2023, 07:35)

Redăm argumentele lui Edward Lucas.

***

Din 6 noiembrie, șoferii de camioane polonezi blochează trecerile către Ucraina. Acum, șoferii de camioane din Slovacia, sprijiniți de unguri, blochează Vyšné Nemecké, singura trecere de frontieră între Slovacia și Ucraina pentru camioane grele. Deși se presupune că livrările medicale, militare și de alimente refrigerate sunt exceptate, haosul afectează toate transporturile. Mai mult de o mie de camioane au fost blocate de zile întregi, la cozi care se întind pe câteva mile.

Acest lucru afectează Ucraina din punct de vedere economic, militar, politic și psihologic. Privit de la distanță, este aproape de neînțeles. Ucrainenii luptă și mor nu doar pentru propria lor libertate și securitate, ci și pentru viitorul tuturor europenilor. Înfrângerea lor ar însemna dezastru pentru toți: NATO, UE și statele membre ale acestor organizații. Dar cel mai mare și imediat preț ar fi plătit de Europa Centrală și de Est. Colapsul Ucrainei ar însemna un număr imens de refugiați și tulburări economice. Mai rău, țări precum Ungaria, Polonia și Slovacia ar deveni noile state de primă linie, suportând povara subversiunii și provocărilor rusești și, prin urmare, ar fi perspective riscante pentru orice străin care se gândește la comerț și investiții.

Săpând un pic mai adânc, îngrijorările devin mai clare. Șoferii polonezi de camioane au familii de întreținut și afaceri de condus. Ei susțin că sunt afectați de concurența reducerilor de prețuri din partea ucrainenilor, care au combustibil mai ieftin și lucrează sub reguli mai puțin restrictive în ceea ce privește gestionarea timpului de lucru. Polonezii se plâng, de asemenea, că funcționarii vamali ucraineni îi tratează incorect, determinând camioanele goale poloneze și pe ale altor țări din Uniunea Europeană să aștepte pentru ceea ce ar trebui să fie o autorizare vamală instantanee, în timp ce vehiculele ucrainene încărcate pleacă primele.

Cu un leadership politic puternic, toate acestea ar putea fi rezolvate. Problemele legate de cozile de camioane la granița ucraineano-poloneză ar putea fi rezolvate în câteva ore printr-un summit ministerial sincer și constructiv. Durerea economică resimțită de șoferii polonezi de camioane și ai altor țări ar necesita asistență țintită: exact tipul de problemă în care Uniunea Europeană ar putea fi de ajutor.

Dar nu este o coincidență faptul că aceste dispute de lungă durată au izbucnit într-un moment în care climatul politic este cel mai puțin favorabil. Polonia este afectată de incertitudine politică, după alegerile din octombrie, deoarece partidul Lege și Justiție, minoritar, dar încă la guvernare, încearcă să blocheze coaliția condusă de Donald Tusk să preia funcția. În Slovacia, viitorul guvern condus de Robert Fico ascunde un resentiment profund față de Ucraina. Atitudinea ostilă a guvernului ungar față de autoritățile de la Kiev este notorie. Dintre vecinii imediați ai Ucrainei, doar România și Moldova rămân prietenoase și de încredere.

Puterea politică și viziunea lipsesc cu desăvârșire. UE se lamentează de pe margine cu privire la blocada tot mai mare de la frontierele sale externe. Ar trebui să impună măsuri ferme. Germania, mult timp gigantul adormit al continentului, se îndepărtează tot mai mult de la a prelua orice fel de conducere. În anii precedenți, Statele Unite ar fi putut fi dispuse să intervină pentru a rezolva ceea ce din perspectiva Washingtonului par a fi dispute microscopice. Dar factorii de decizie de acolo sunt ocupați cu problemele Israel/Gaza, China și altele.

Inacțiunea din partea custozilor securității Europei lasă mâna liberă celor care doresc să o distrugă. În Polonia, partidul de extremă dreaptă Konfederacja s-a agățat oportunist de trenul șoferilor de camioane. Ideea că ucrainenii sunt corupți, trădători și nerecunoscători este propagată intens pe social media. Aceeași propagandă alimentează resentimente istorice arzătoare despre masacrele din timpul războiului.

Dacă nu merge cu apelurile la solidaritate, atunci să ne gândim la interesul propriu. Cei care au nemulțumiri reale sau imaginate față de ucraineni ar trebui să se întrebe cum le va merge dacă Rusia câștigă și sistemul care îi menține în siguranță și libertate se destramă. Ar prefera să fie șoferi de camioane în Belarus?

În timp ce ei se gândesc la această întrebare, ucrainenii îngheață, sângerează și mor.

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite

Cele mai citite pe aceeași temă