Au investit în animale și utilaje, iar acum aruncă laptele la gunoi. „Am scăzut prețurile până am am ajuns acum la un leu 65. Ni s-a comunicat că nu mai au nevoie de lapte nici la prețul ăsta”. Fermierii din Sălaj, furioși
Comuna Surduc, județul Sălaj. La orele prânzului, mai mulți fermieri au aruncat la gunoi laptele dintr-o cisternă.
Crescătorii de animale sunt revoltați după ce procesatorii le-au oferit prețuri mai mici de achiziție.
„De la 2 lei 50 deja începe să coboare la un leu 50. Așa nu se mai merită.„
Ionuț Pop, preşedintele Cooperativei Bovis Someş: „Am scăzut prețurile de la 3 lei cât era în luna decembrie (…) până am am ajuns acum la un leu 65. Dar ni s-a comunicat că nu mai au nevoie de lapte nici la prețul ăsta.„
„Ne gândim în continuare să ducem vacile să le abatorizăm„, spune un alt fermier.
Reprezentanții crescătorilor de animale consideră că prețurile au scăzut brusc pentru că procesatorii au posibilitatea să aducă lapte mai ieftin din import. Pe piața europeană, prețul laptelui de vacă a scăzut continuu de la începutul anului: cu – 2,8% în februarie și cu – 3,5% în ianuarie.
Ionuț Costin Lupu, preşedinte, Asociaţia Crescătorilor de Vaci HolsteinRO: „Vine extrem de mult lapte din import. Vorbim de un deficit de peste un milion de tone de lapte şi produse lactate. Vorbim de cantităţi foarte mari din (…) Polonia şi Ungaria. (…) Transportul acesta gratuit de care laptele din Polonia şi Ungaria beneficiază ne duce pe noi în imposibilitatea de a concura pe piaţă.„
Scăderea prețurilor de achiziție vine după ce fermierii din Sălaj s-au asociat într-o cooperativă și au investit în animale și utilaje tocmai pentru a crește producția de lapte. Crescătorii de vaci le cer autorităților să intervină.
„Este o situație dificilă la momentul de față, când ne gândim că noi umplem tancurile dar ce facem cu el mâine.„
În timp ce fermierii din țară reclamă că sunt nevoiți să vândă litrul de lapte cu cel mult 2 lei și 50 de bani, în magazine, prețurile sunt mult mai mari. Litrul de lapte costă între 5 lei și 10 lei, în funcție de marcă.