Apărarea antiaeriană se întărește. România are a doua escadrilă F-16 la Câmpia Turzii
România are o a doua escadrilă de vanătoare completă, la Câmpia Turzii, Baza 71 Aeriană.
Între cei care zboară acum cu F-16 este și locotenent comandorul Romina Mîrza. A terminat recent pregătirea pentru acest tip de aeronavă la centrul de instruire de la Fetești.
La Câmpia Turzii, colegii ei execută deja serviciul de luptă Poliție Aeriană și, cel mai probabil, escadrila 48 Vânătoare va fi operaţională anul viitor.
Lt. cdor. Romina Mîrza, pilot F16, Escadrila 48 Vânătoare, Baza 71 Aeriană: „Câmpia e acasă pentru mine și cred că asta spune multe, mă simt foarte bine, nu simt că am nevoie de timp de reacomodare”.
De doi ani, Romina Mîrza nu a mai decolat de la Câmpia Turzii. Acum s-a întors, dar a trecut la altă aeronavă: F16. În urmă cu o lună primea certificarea: poate zbura cu F16 Fighting Falcon în orice tip de misiune. Este acum unul dintre piloții Escadrilei 48 Vânătoare, după ce a făcut pregătirea la Centrul de Instruire de la Borcea.
„A fost o periaodă intensă cu mult studiu teoretic și misiuni solicitante, deoarcere am trecut prin toată gama de misiuni pe care F-ul 16 o poate executa”, mărturisește Romina Mîrza.
Lt. cdor. Romina Mîrza, pilot F16, Escadrila 48 Vânătoare, Baza 71 Aeriană: „Faptul că am reușit să zbor aeronava F-16. E o reușită pentru care am muncit în ultimele 10 luni. Mi-aș dori foarte mult să reușim să ieșim din paradigma senzaționalului atunci când o femeie reușește ceva. Muncim la fel de mult, atât femeile cât și bărbații și e absolut normal să avem succes în activitatea pe care o desfășurăm”.
Iar acasă, o asteaptă provocarea unei escadrile complete, în curs de operaționalizare.
General de flotilă aeriană Cătălin “Miki” Micloș, comandantul Bazei 71 Aeriană: „Mai este mult de muncă până la operaționalizarea completă a escadrilei pentru că operaționalizare completă nu înseamnă numai număr complet de avioane. Aceasta e borna pe care ne propunem să o atingem undeva în 2026. Sperăm că ce am făcut în cealaltă locație în șase ani, aici să o putem realiza în doi”.
Iar pentru asta e nevoie, pe lângă piloți, de oameni la fel de pasionați.
Sublocotenent Cosmin Alexandru Moroșan, inginer, Escadrila 48 Vânătoare, Baza 71 Aeriană: “Este un sentiment plăcut să lucrezi pe avioane supersonice, de la a sta lângă o aeronavă pornită, când vezi ajutajul că se deschide, forțatul e un sentiment foarte plăcut. E foarte fain când vezi avionul că pleacă, e cel mai unic și fain moment al zilei”.
Maistru militar Răzvan Nica, Escadrila 48 Vânătoare, Baza 71 Aeriană: „Am ales aviația de când eram mic, din simplă pasiune. F-ul 16 e ca mașina de zi cu zi când mergi și te deplasezi. Momentan, eu zic că e o parte din mine”.
La fel ca piloții și personalul tehnic al Escadrilei a avut nevoie de pregătire pentru acest tip de aeronavă.
Sublocotenent Cosmin Alexandru Moroșan, inginer, Escadrila 48 Vânătoare, Baza 71 Aeriană: “Norvegia a fost o provocare din punctul de vedere al interoperabilității cu parteneri NATO, am învățat de la aceștia, având o experiență vastă în F-ul 16, foarte foarte multe amănunte, atât din punct de vedere tehnic, cât și al mentalității. Sunt de foarte puțin timp aici, dar sunt foarte impresionat de colegi, atâta timp cât sunt și tineri și oameni cu experiență”.
În aprilie anul trecut la Câmpia Turzii ajungeau primele aeronave din Norvegia.