A început forarea celor mai lungi tuneluri feroviare din țară. Distanța dintre Brașov și Sighișoara va putea fi parcursă într-o oră și jumătate, față de trei ore cât durează acum

6 martie 2024, 12:43 (actualizat 6 martie 2024, 12:46)

La Racoș, în judeţul Braşov, a început forarea celor mai lungi Tuneluri feroviare din ţară. Este cea mai complexă lucrare de pe viitoarea magistrală feroviară Braşov-Sighişoara. Modernizarea acestui tronson vizează creşterea vitezei de circulaţie a trenurilor până la 160 de km pe oră, dar şi reducerea la jumătate a timpului în care trenurile parcurg distanţa dintre Braşov şi Sighişoara. Numai că lucrările sunt în întârziere.

Primul utilaj de forare a fost pus în funcțiune la Racoş pentru a săpa un tunel lung de 7 metri care va ieși la lumină în localitatea Ormeniş. 15 metri de tunel va sapa utilajul în fiecare zi.

Sotiris Koropoulis, director de proiect: Lucrăm 24 de ore pe zi. În mod normal, TBM-urile (utilaje de forare a tunelurilor n.red.) lucrează şase zile pe săptămână. O zi trebuie să le facem mentenanţă. Utilajul pe care îl vedeţi aici are 120 de metri, iar funcţionalitatea lui trebuie asigurată permanent.

Peste o lună va fi pus în funcțiune și al doilea utilaj de forare care va realiza tunelul pentru sensul opus. Iar din vara va începe săparea altor două tuneluri, de câte 5 km lungime, între Homorod și Mateiaş. Galeriile subterane vor scurta linia ferata de la 43 la 28 de km.

Apostolos Tzavellos, director companie: Noi spunem că, odată cu pornirea TBM-urilor (utilaje de forare a tunelurilor n.red.), putem considera că suntem la jumătatea drumului. Pentru că toată această uzină a trebuit să fie instalată, să fie asamblată, să fie testată, deci au fost o mulţime de lucruri pregătitoare pentru a porni.

Lucrările la magistrala CFR Brașov – Sighișoara au început în 2020 și constau în reparații și reabilitări, dar și construirea unei linii noi de cale ferată. Ritmul de lucru a fost însă lent. Termenul-limită este sfârșitul acestui an, însă stadiul de execuție este de doar 30 de procente.

Din această cauză, România riscă să piardă până la 300 de milioane de euro din finanţarea obținută de la Bruxelles, după cum avertizat la sfârșitul anului trecut chiar comisarul european pentru Transporturi.

Ionuț Savoiu, secretar de stat, Ministerul Transporturilor: Au fost probleme cu exproprierile, cu scoaterea din circuitul silvic, livrarea proiectului tehnic optimizat și problemele generate de lanțul de aprovizionare, cu pandemia.

Monica Mihăileanu, director general adjunct CFR: Încercam să decontăm cât mai mult și să lucrăm cât mai bine, iar după această perioadă se va găsi o soluție, fie de fazare, pe următorul mecanism financiar 2027 european.

După încheierea lucrărilor de modernizare, distanța de 128 km dintre Brașov și Sighișoara va putea fi parcursă într-o oră și jumătate, față de trei ore cât durează acum.

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite